13 listopada w krakowskim Multikinie odbyła się kolejna edycja festiwalu #digitalfest. To największa na południu Polski bezpłatna konferencja na temat analityki internetowej i sprzedaży. W trakcie konferencji mieliśmy możliwość wysłuchania kilkunastu prezentacji ekspertów z zakresu digital marketingu. Nasza firma była jednym z partnerów #digitalfest, dlatego tym bardziej miło nam, że moglibyśmy wziąć udział w tym wydarzeniu nie tylko w roli uczestników.
Podczas pierwszego wystąpienia zobaczyliśmy Alberta Radomskiego z Social Tigers, który w ramach swojego wystąpienia Historia pewnej konwersji opowiedział o działaniach reklamowych na Facebooku. Prelegent mówił m.in. o atrybucji na Facebooku, zaznaczał, że jest to kanał, którzy bierze udział w sprzedaży, nie zawsze bezpośrednio sprzedaje. Na Facebooku znajdziemy 9 modeli atrybucji, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, który model powinniśmy wybrać. Określają one sposób przypisywania konwersji określonym punktom styku. Decyzja o wyborze konkretnego modelu będzie zależna od celu, jaki chcemy zrealizować w ramach naszych działań. Pojawiają się tu natomiast zagrożenia – modele nie mierzą np. rodzaju postów, nie wiemy, jakiej jakości one były. Nie wiemy, więc czy rzeczywiście interakcja z danym wpisem przyczyniła się do konwersji.
Mateusz Muryjas, organizator konferencji #digitalfest, wygłosił prezentację na temat: Siła mikrokonwersji, dlaczego małe kroki zaprowadzą Cię do wielkich efektów?. Prelegent zaczął od tego, że 98% sesji nie kończy się konwersją, dlatego warto zastanowić się nad tym, co możemy zrobić z sesjami, które nie doprowadziły do sprzedaży. W przedstawionym case study pokazał, że główna sprzedaż w analizowanym przypadku odbywała się za pomocą przejść bezpośrednich i ruchu organicznego, natomiast pozostałe kampanie nie konwertowały. Mateusz zwrócił uwagę, że poprawna konfiguracja techniczna narzędzi nie oznacza poprawnego podejścia biznesowego. Problemem okazała się bardzo skomplikowana ścieżka prowadząca do konwersji. Było to: wejście, założenie konta (dopiero wtedy widać było menu), 5-stopniowy konfigurator, opłacenie zamówienia. Dopiero po tym etapie następowała finalna konwersja. Po wdrożeniu podziału na małe zdarzenia, okazało się, że kampanie dowoziły pierwotny cel, czyli pozyskanie klienta.
W ramach śledzenia konwersji możemy mierzyć:
- Konwersje – realizacja głównych celów lub dokonania transakcji
- Mikrokonwersje – kroki na ścieżce do głównego celu
- Antykonwersje – niepożądane zachowania powodujące frustrację użytkownika
- Mikrokonwersje mogą dzielić się na zaangażowanie użytkownika lub sprzedaż, intencje zakupu offline, transakcje e-commerce
- Czas trwania odsłony
- Głębokość przewijania
- Subskrypcja
- Zapis
- Rejestracja konta
- Pobranie katalogu
Inne parametry, które możemy mierzyć to m.in.: umówienie się na wizytę lub rezerwacja terminu, wybranie numeru telefonu, wyznaczenie trasy dojazdu do punktu (na urządzeniu mobilnym), skopiowanie adresu e-mail, bezpośrednie kliknięcie w numer telefonu,
wyświetlenie karty produkty, dodanie produktu do koszyka, usunięcie z koszyka. Prowadzący rozwinął temat antykonwersji, zaliczamy do nich: błędy 404, błędy w interfejsie użytkownika, błędy w aplikacji, wyszukiwanie z zerowym wynikiem na stanie magazynowym, odsłonę produktu niedostępnego w sklepie, odrzuconą płatność, zamknięcie kluczowego okna (pop-upu). Możemy także samodzielnie zorientować się, jak w naszym serwisie przedstawia się współczynnik irytacji użytkownika. Będzie to wynik działania: antykonwersje/sesje na stronie.
Jako kolejny na scenie #digitalfest wystąpił Paweł Gniadkowski z Obido, wygłaszając prezentację na temat Na froncie walki o każdy % konwersji. Prelegent w swoim wystąpieniu porównał skuteczność mikrousprawnień i małych rewolucji w swoim biznesie. Na przykładzie własnej firmy prelegent zwracał uwagę na to, że każdy klient, który założył konto, przechodzi przez proces onboardingu, jakość tego onboardingu wpływa z kolei na kolejne konwersje. W przypadku Obido dany lead konsultuje się z pracownikami, a na końcu następuje kontakt z deweloperem, czyli finalna kowersja. Ilość elementów, za pomocą których możemy zwiększyć zysk, Paweł zaprezentował na przykładzie kawiarni:
W przypadku Obido zamiast wdrożeń mikrokonwersji dużo lepsze efekty przyniosła mała rewolucja, czyli konkurs w RMF FM, gdzie klienci mają szansę wygrać zwrot pieniędzy, które wydali na wzięcie kredytu na mieszkanie. Prelegent radził, by w trakcie pracy nad zmianami w firmie spróbować wdrożyć następujące kroki:
1) Odetnij się od wszystkiego – odetnij się od bieżącego życia w firmie, zorganizuj burzę mózgów.
2) Zbierz dane (w tym opinie użytkowników: co im się podoba lub nie, gdzie widzą usprawnienia, dlaczego kupują u konkurencji, przeprowadź rozmowy z bardziej doświadczonymi osobami).
3) Wybierz uczestników spotkania (najmniejszy możliwy zespół).
4) Burza mózgów nie oznacza bałaganu (prelegent polecał zapoznać się z książką: 5 dysfunkcji pracy zespołowej).
5) Praca do skutku, który zadowoli wszystkich.
Następnie na scenie zobaczyliśmy Jana Zająca i Annę Kaczmarczyk z Sotrendera, którzy wystąpili z prezentacją: Przeanalizuj, popraw, olśnij – jak wykorzystać dane z social media i Map Google, żeby poprawiać doświadczenia klienta. Podczas wystąpienia opowiedzieli o przykładowych celach, na których może zależeć marketerom. Może to być zwiększenie wartości nowych transakcji, przyspieszenie cyklu sprzedażowego, zdobycie większej liczby klientów, wprowadzenie nowego produktu na rynek. Prezenterzy podkreślili, że w działaniach marketingowych często koncentrujemy się na zdobywaniu nowych leadów, zapominając o aktualnych klientach. Klienci i ich opinie mają większą siłę niż kiedykolwiek wcześniej. Dane z social media pomoże nam analizować aplikacja Sotrendera, która agreguje dane z komentarzami, a wszystkie zmiany i powiadomienia otrzymujemy w czasie rzeczywistym.
Jan i Anna poruszyli także kwestię opinii zamieszczanych w mapach Google – największy wpływ na naszą ogólną ocenę w Google mają opinie Lokalnego Przewodnika, który posiada wysoką liczbę gwiazdek, odpowiadających konkretnym poziomom. Warto odpowiadać na wszystkie komentarze, również te negatywne, powinniśmy również analizować oceny i opinie wszystkich naszych placówek, znajdujących się w różnych regionach, aby jak najlepiej poznać elementy, nad którymi możemy pracować.
Na co zwrócić uwagę:
- Ustal, kto ma odpowiadać na wiadomości.
- Odpowiadaj także na negatywne głosy.
- Wykorzystuj narzędzia i umiejętności specjalistów.
Kolejnym prelegentem był Paweł Kozłowski z Nutriprofits.com. Wygłosił on prezentację pt. Google Zero Click Searches – jak sobie z tym radzić?. Paweł jako 4 fundamenty SEO w 2019 roku wymienił: kreatywny content, linki, autorytet (i wiek) domeny, szybkość strony. Prelegent poruszył problem zero click search – użytkownik po wpisaniu frazy kluczowej w Google nie klika w żadnej treści, które mu się wyświetliły, ponieważ informacje znajduje bezpośrednio w wyszukiwarce. Dowiedzieliśmy się także, że największy odsetek wyszukań głosowych należy do kierowców, dzieci, osób niedowidzących, a także… osób pijanych, które zapytania wpisują po godz. 20.00 (np. chcąc zamówić taksówkę).
Prezentację 3 warstwy dobrego SEO wygłosił Szymon Słowik z Takaoto. Na samym początku Szymon zastosował porównanie mówiące o tym, że dobre SEO jest jak piramidy. Zwrócił uwagę na to, jak ważne są solidne podstawy z SEO, ale podkreślił, że detale są równie ważne. Właściwa piramida powinna posiadać podział na 3 warstwy:
Poszczególne etapy piramidy został rozwinięte jako:
- 1 etap: Zapewnienie, że Google znajdzie naszą stronę, odczyta ją i doda do swojej bazy (indeksu)
- 2 etap: Musi zrozumieć, o czym jest ta strona i przypisać ją do określonych pojęć
- 3 etap: Musi wiedzieć, czy jest bardziej wiarygodna od innych, podobnych stron
Planując działania, musimy wziąć pod uwagę kilka istotnych elementów:
1) Technologia:
- Strona WWW napisana w HTML
- Treść tekstowa w HTML
- Brak blokad dla robotów (meta tagi, rel canonical, nagłówki http)
- Jeśli treść jest ładowana w JS to prerender (server-side rendering)
- Utworzenie mapy strony (w HTML i/lub XML)
- Wewnętrzne podlinkowanie każdej podstrony
- Ułatwienia: dodać stronę do Google Search Console
2) Treści:
- Tekst
- Grafika
- Video
- Jeden temat – jedna podstrona, temat znajduje się w tytule podstrony
- Tekst unikalny w skali domeny
- Obszerne i pełne pokrycie tematu (pomocnicze słowa kluczowe)
- Mało konkurencyjne frazy (przynajmniej na początek), zamiast „opony” – „Jak wybrać opony zimowe”
- Ułatwienia: Senuto, Semstorm, Surfer SEO
- Darmowe rozszerzenie do Chrome – podpowiada na poziomie wyników wyszukiwania – znajdziesz na Chrome Web Store
3) Linki:
- Pozyskiwanie linków pozycjonujących
- Podlinkowanie wzmianek o marce
- Zachęcenie wydawców, blogerów, mediów do linkowania
- Unikanie ogólnodostępnych miejsc (zaspamowanych forów), comment spam, katalogów SEO
- Zachęcać wydawców, blogerów, media lokalne
- Ile potrzebuję linków? To zależy bezpośrednio od Twojej konkurencji.
Następnie na scenie zobaczyliśmy Pawła Salę z Freshmaila. Prelegent zapowiedział zmiany, jakie wprowadza Gmail. W naszych skrzynkach pojawi się zakładka Najczęściej wybierane, gdzie Gmail wyróżni oferty, które teoretycznie będą najbardziej interesować odbiorców. Wysyłane informacje mailowe mogą zawierać także logotyp marketera, informację o rabacie, kod rabatowy, datę wygaśnięcia promocji oraz dodatkową grafikę promocyjną. Paweł Sala podczas swojego wystąpienia przytoczył także kilka przykładów, jak za pomocą segmentacji personalizować wysyłkę i budować zaufanie odbiorcy.
Kolejnym prelegentem którego usłyszeliśmy na #digitalfest był Michał Korba z User.com. Michał wygłosił prezentację zatytułowaną: Jak połączyć osobisty kontakt z automatyczną komunikacją. Podczas swojego wystąpienia zwrócił uwagę na kwestię personalizacji informacji: podział, segmentację i kontekst. Podkreślił, że każda aktywność użytkownika może wpłynąć na konkretną aktywność od nas.
Następnie na scenie pojawił się nasz CEO – Krzysztof Marzec z prezentacją Automatyzacja – zacznij od podstaw. Zwrócił on uwagę na to, że automatyzacja zaczyna się od uproszczeń i dostrzeżenia procesów, które na co dzień spowalniają naszą pracę i obniżają wydajność. Warto zacząć od sprawdzenia dodatkowych możliwości aplikacji, jakie wykorzystujemy w naszej codziennej pracy, jako przykład podał ciekawe funkcje wbudowane w Google Docs, alerty w Google Analytics, zakładkę Trendy w Analyticsie, wykrywanie zduplikowanych domen, czy wtyczkę Analytics Edge, automatyzującą raporty.
Następnie na scenie zobaczyliśmy Grzegorza Miłkowskiego z Content House, któy w prezentacji Efektywny content marketing opowiedział o polityce redakcyjnej organizatorów wydarzeń. W trakcie wystąpienia poruszył m.in. temat media relations – jak pracować z patronami medialnymi. Zwrócił uwagę, że do redakcji portalu branżowego w każdym tygodniu przychodzi od kilku do kilkunastu propozycji współpracy patronackiej, a redakcja nie ma czasu pilnować PR-owca odpowiedzialnego za wydarzenie i przypominać mu o promocji wydarzenia. Dlatego tak ważne jest dotrzymywanie deadline’ów, jeśli umawiamy się na konkretny termin z redakcją, powinniśmy dotrzymać terminu. Konstruując naszą notkę PR-ową, powinniśmy spróbować zaskoczyć czytelnika.
Grywalizacja jest formą, która może urozmaicić naszą komunikację, warto dbać o zaangażowanie użytkowników – bardzo dobrze sprawdzą się chatboty z quizem oferujące zniżkę czy e-book z poprzedniej konferencji.
Sergey Butko z Callpage był kolejnym prelegentem na scenie #digitalfest. Wystąpił z prezentacją: Sposoby na wykorzystanie analityki głosowej. Prelegent wspomniał, że takie komunikatory jak Slack, Viber, Messenger analizują jakość połączeń poprzez odpytywanie użytkowników na temat tego, jak oceniają połączenie. Pytają swoich użytkowników, analizują, reagują i szkolą modele. Wiele osób ma negatywne skojarzenia z call center – niskie stawki, kolejki oczekiwania na połączenie z infolinią. Dlatego narzędzia takie jak CallPage chcą nieco zmienić standardowe postrzeganie infolinii. Właściciele biznesów powinni także zadbać o widoczność firmy dla zapytań głosowych – zoptymalizować stronę pod wyszukania głosowe oraz analizować rozmowy klientów z naszym biurem obsługi, ponieważ w tych połączeniach zaszyte jest bardzo wiele wartościowych informacji.
#digitalfest okazał się doskonałą okazją do ugruntowania i poszerzenia swojej wiedzy, szeroki wybór tematyki, jaki zapewnili nam organizatorzy, umożliwił wzięcie udziału i wysłuchanie bardzo wielu wartościowych prelekcji. Jeszcze raz bardzo dziękujemy za możliwość wzięcia udziału w konferencji oraz za status partnera 🙂 Do zobaczenia za rok!