Każdy z nas chce, żeby jego reklama była skuteczna i widoczna. Rozszerzenia reklam są niezbędne do tego celu. Dzięki ich zastosowaniu możesz wzbogacić swoje reklamy o m.in. odniesienia do strony, objaśnienia czy lokalizację Twojej firmy. Ale po kolei.
Spis treści
Czym są rozszerzenia reklam Google Ads?
Rozszerzenia, w systemie Google Ads obecnie zwane również komponentami, to dodatkowe elementy, które możesz samodzielnie lub automatycznie przypisać do swojej reklamy. Najprościej tłumacząc, jest to część reklamy, która wyświetla się nam w wyszukiwarce. Ich ważnym celem jest zwiększenie skuteczności kampanii, a więc zachęcenie użytkownika do kliknięcia lub nawet dokonania konwersji. Rozszerzenia wpływają na Wynik Jakości, o którym pisaliśmy w tym artykule, a co za tym idzie na ranking reklamy.
Rozszerzenia mają także inne korzyści dla Twojej reklamy. Dzięki nim reklama zajmie więcej miejsca w wynikach wyszukiwania Google, co sprawi, że będzie bardziej widoczna dla Twoich klientów oraz zmniejszy widoczność reklam konkurencji. Dodatkowym atutem rozszerzeń jest to, że możesz w nich zawrzeć więcej informacji, niż zmieści się w standardowych tekstach reklam, np. o produktach, które sprzedajesz lub dodać godziny, czas i miejsce, w którym klienci w fizyczny sposób mogą nabyć Twoje produkty bądź usługi.
O tym, czy rozszerzenia zostaną wyświetlone oraz w jakiej kombinacji decyduje algorytm, na który wpływa kilka czynników:
- prognoza musi wskazywać, że wyświetlenie rozszerzenia podniesie skuteczność reklamy,
- reklama musi uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ponieważ Google oferuje ograniczoną przestrzeń ponad organicznymi wynikami i rozszerzenia wyświetlą się najpierw przy reklamie z najwyższą pozycją,
- reklama musi uzyskać co najmniej minimalny wynik rankingu reklamy kwalifikujący ją do wyświetlenia rozszerzenia; może to wymagać od nas podniesienia stawki lub jakości reklamy, a nawet obu tych czynników jednocześnie.
Nie wszystkie rozszerzenia wyświetlą się na raz – system wybierze jego zdaniem najskuteczniejsze. Dlatego warto zamieszczać jak największą możliwą ich liczbę, a nie ograniczać się tylko do jednego. Dzięki temu zwiększamy sobie możliwość uzyskania lepszych wyników kampanii.
Dodanie rozszerzeń jest bezpłatne – opłata za kliknięcie w rozszerzenie naliczana jest identycznie jak koszt kliknięcia w reklamę.
Jak dodać rozszerzenia Google Ads?
W panelu Google Ads w menu po lewej stronie wybierz Kampanie, a następnie Komponenty. Nowe komponenty możesz dodać, korzystając z niebieskiego plusa po lewej stronie.

Niektóre z nich znajdziemy również w sekcji Narzędzia > Zasoby wspólne > Biblioteka komponentów.

Rozszerzenia możemy dodawać na poziomie konta, kampanii lub grupy reklam. Wskazane jest dodanie jak największej ilości rozszerzeń pasujących do celu biznesowego firmy. Podczas wyświetlania reklamy na podstawie zapytania użytkownika Google wybierze najskuteczniejsze rozszerzenie.
Rodzaje rozszerzeń w Google Ads
Google Ads daje nam do wyboru kilka opcji. Każda z nich pomoże zwiększyć widoczność i efektywność reklamy. Pamiętaj jednak, żeby dodawać je rozsądnie, jeśli np. prowadzisz sklep internetowy i nie masz stacjonarnej jednostki, nie dodawaj rozszerzenia lokalizacji, klienci przecież do Ciebie nie przyjdą.
Rozszerzenia linków do podstron
Ten rodzaj rozszerzenia pozwoli Ci wyświetlać dodatkowe informacje pod reklamą. Przykładowo reklamujesz sukienki, ale chcesz dać użytkownikom możliwość przejścia od razu do podstrony z interesującym ich fasonem, który można kupić w Twoim sklepie. Tego typu rozszerzenie składa się z nagłówka – 25 znaków, linka do strony, do której chcesz odesłać użytkowników i dwóch linijek tekstu po 35 znaków każda.

Rozszerzenia połączeń
Rozszerzenia połączeń to jedyny sposób na dodanie numeru telefonu do reklamy i najlepszy wybór, jeśli zależy Ci na tym, żeby klienci dzwonili do Twojej firmy. Np. prowadzisz restauracje i chcesz, żeby Twoi klienci zamawiali jedzenie z dowozem, warto wtedy dodać to rozszerzenie. Dodatkowo, jeśli zobaczą oni reklamę na telefonie komórkowym, będą mogli kliknąć w numer telefonu i wprost z rozszerzenia do Ciebie zadzwonić. Istnieje możliwość ustawienia godzin, w których ma się wyświetlać rozszerzenie, tak, aby mieć pewność, że klienci będą dzwonić tylko wtedy, gdy możesz odebrać telefon.
Rozszerzenie to pozwoli też sprawdzić, jak skuteczny jest ten komponent. Możesz wpisać tam numer wygenerowany przez Google i sprawdzić ile osób dzwoni do Ciebie po obejrzeniu tekstu promocyjnego, są to konwersje połączeń telefonicznych.

Rozszerzenia formularzy kontaktowych
Utworzenie tego rozszerzenia umożliwi wyświetlenie formularza kontaktowego bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania lub w sieci reklamowej. Tworząc to rozszerzenie, konfigurujemy informacje o firmie, nagłówek i opis, jakie dane klienta chcemy zbierać (m.in. imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu), a nawet komunikat z podziękowaniem za wysyłkę formularza.
Rozszerzenia lokalizacji
Są bardzo przydatne, jeśli prowadzisz stacjonarnie firmę czy sklep. Dzięki temu rozszerzeniu pod tekstem reklamy będzie wyświetlał się klikalny adres firmy. Komponenty z lokalizacją działają w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej, YouTube i Mapach Google. Dodanie tego rozszerzenia wymaga utworzenia konta Google Moja Firma. Jest to nieco skomplikowany proces, dlatego poświęcony został mu oddzielny artykuł.
Podkategorią tego rozszerzenia jest rozszerzenie powiązanej lokalizacji, umożliwiające firmom prowadzącym sprzedaż przez sieć sprzedawców detalicznych wyświetlać lokalizację najbliższych punktów.
Rozszerzenie aplikacji
Jeśli posiadasz aplikację, którą chcesz udostępnić, możesz wykorzystać to rozszerzenie. Rozszerzenie aplikacji ustawia się w następujący sposób: wybierz system operacyjny, następnie wpisz nazwę lub identyfikator swojej aplikacji, tekst promocyjny na 25 znaków i końcowy URL sklepu, z którego można pobrać aplikację.
Rozszerzenie opinii
Dodanie tego rozszerzenia do reklamy pozwoli uwiarygodnić Twoją działalność i utwierdzić potencjalnych klientów w przekonaniu o rzetelności Twojego biznesu. Jest to rozszerzenie automatyczne, pojawia się w reklamach w sieci wyszukiwania Google, gdy zostaną spełnione warunki:
- w ciągu ostatnich 12 miesięcy Google zebrało wystarczająco dużo unikalnych opinii w danym kraju (zazwyczaj jest to co najmniej 100 kwalifikujących się opinii),
- Google (lub jego partnerzy) przeprowadził ocenę witryny,
- średnia ogólna ocena w przypadku reklam tekstowych musi wynosić co najmniej 3,5 gwiazdki na 5,
- domena widocznego adresu URL reklamy musi być zgodna z domeną, do której przypisane są oceny.
Ponadto Google może zrezygnować z wyświetlania ocen sprzedawcy, jeśli wystawione opinie nie są związane z reklamowaną treścią.


Google Ads dla e-commerce
Kampania w Google dla sklepów internetowych
Rozszerzenia objaśnień
Rozszerzenia objaśnień to dodatkowe rozszerzenie tekstowe, które jest niezwykle istotne dla kampanii Google Ads – razem z rozszerzeniami informacji oraz linków do podstron są wymieniane jako rozszerzenie, które powinien dodać każdy reklamodawca, niezależnie od typu biznesu i kampanii. Pozwolą Ci przedstawić klientom dodatkowe korzyści Twojego sklepu, np. wysyłkę w 24 godziny czy ubezpieczenie produktu. W tym rozszerzeniu mamy do dyspozycji dodatkowe 25 znaków wyświetlające się na końcu treści reklamy.

Rozszerzenia informacji w witrynie
Warto dodawać także rozszerzenia dodatkowych informacji. W zależności od tego, co np. chcesz sprzedać w swojej witrynie, możesz wybrać: udogodnienia, marki, kursy, kierunki studiów, miejsca docelowe, polecane hotele, ubezpieczenia, modele, okolice, usługi, programy, style i typy. Poniżej w polu wartości wpisuje się 25 znakowy tekst. Dla przykładu prowadzisz sklep z markowymi sukienkami, wybierasz więc markę i wpisujesz, jakie to marki.
Rozszerzenia cen
Te rozszerzenia pozwalają wyświetlić ceny wybranych produktów bezpośrednio pod reklamą, wraz z docelowym adresem URL produktu, co może znacznie skrócić ścieżkę konwersji użytkownika. Google daje nam możliwość wyboru waluty, typu ceny (marki, wydarzenia, lokalizacje, okolice, kategorie produktów, typy produktów, kategorie usług, typy usług, usługi) oraz kwantyfikatora ceny (od, do średnio lub brak kwalifikatora).

Rozszerzenie promocji
Rozszerzenie promocji to dodatkowa linijka tekstu w reklamie, która informuje potencjalnych klientów o trwającej właśnie akcji promocyjnej. Na naszych smartfonach rozszerzenie będzie dodatkowo wyróżnione przez obecność, z lewej strony, ideogramu ticketa lub hangtaga, które zazwyczaj informują o promocjach w tradycyjnych sklepach offline. Niestety, w desktopowej wersji reklamy zobaczymy jedynie pogrubione „Okazja:” przed właściwą treścią rozszerzenia.
Tworząc to rozszerzenie promocji, możemy wybrać jedną z kilku predefiniowanych okazji:
Boże Narodzenie, Chanuka, Chiński Nowy Rok, Cyberponiedziałek, Czarny Piątek, Diwali, Drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Niepodległości, Dzień Ojca, Dzień Rodziców, Dzień SinglaId al-AdhaId al-Fitr, Jesienna wyprzedaż, Karnawał, Koniec sezonu, Letnia wyprzedaż, Mikołajki, Nawaratri, Nowy Rok, Pascha, Początek roku szkolnego, Ramadan, Rosz ha-Szana, Święto Holi, Święto narodowe, Święto Pracy, Święto Trzech Króli, Walentynki, Wielkanoc, Wiosenna wyprzedaż, Zimowa wyprzedaż.
Możemy też nie wybierać żadnej okazji.
Standardowo, należy określić język oraz walutę, a następnie typ promocji – czy będzie to rabat w zł, czy w % (ewentualnie z modyfikatorem max, przykładowo: rabat do 50%). Wpisujemy wysokość rabatu i jakich produktów dotyczy promocja („Wszystkie produkty”, „Wybrane produkty” itp.). Należy pamiętać, że limit to 20 znaków! Ostatnim krokiem jest dodatnie odpowiedniej strony końcowej i ewentualne doprecyzowanie szczegółów promocji – dostępne opcje to: brak, przy zamówieniach powyżej oraz kod promocyjny.
Cała reszta, czyli data rozpoczęcia i zakończenia, opcje adresów URL i możliwość zaznaczenia opcji „Urządzenia mobilne”, wraz z ich datą rozpoczęcia, zakończenia i harmonogramem jest taka sama jak w innych rozszerzeniach.
Rozszerzenia graficzne
Dodanie tego rozszerzenia umożliwia wyświetlanie obrazu obok reklamy w wyszukiwarce. Zwiększa ono widoczność reklamy i umożliwia wizualne przedstawienie użytkownikom naszych produktów już na etapie wyszukiwania.
Dopuszczalne formaty obrazów używanych w tych rozszerzeniach to kwadrat oraz obraz poziomy 1,91:1.

Rozszerzenia z informacjami o firmie – Nazwa i Logo firmy
Rozszerzenie to zawiera nazwę firmy, wyświetlaną nad nagłówkiem reklamy oraz logo obok tekstu reklamy, co zdecydowanie zwiększa rozpoznawalność firmy w Google. Aby używać tego typu rozszerzenia, należy przejść weryfikację w ramach Programu weryfikacji reklamodawców. Można tego dokonać w panelu Google Ads, w sekcji płatności.
Jak działają rozszerzenia automatyczne?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, niektóre rozszerzenia dodawane są automatycznie do reklamy. Google decyduje się je wyświetlić, jeśli stwierdzi, że poprawią one widoczność i skuteczność reklamy, a nie zostały dodane ręcznie.
Rozszerzenia, które mogą zostać utworzone automatycznie to:
- dynamiczne linki do podstron,
- dynamiczne rozszerzenia informacji,
- dynamiczne rozszerzenia objaśnień,
- automatycznie utworzone komponenty z lokalizacją (jeśli nie uzupełniliśmy informacji o lokalizacji na koncie Google Ads, Google stworzy je na podstawie danych na stronie docelowej),
- dynamiczne rozszerzenia graficzne – na podstawie obrazów ze strony docelowej,
- rozszerzenie oceny ,
- dynamiczne komponenty z informacjami o firmie.
Aby wyłączyć wybrane rozszerzenia automatyczne, w menu po lewej stronie należy wejść w sekcję „Komponenty”, następnie wybrać menu „Więcej” po prawej, po czym „Komponent utworzony automatycznie na poziomie konta”:

Następnie również klikamy „Więcej” i wybieramy „Ustawienia zaawasowane”:

Zostaniemy przeniesieni do listy wszystkich aktualnie włączonych rozszerzeń automatycznych – możemy wyłączyć dowolne z nich:

Podsumowanie
Podsumowując, rozszerzenia są niezwykle ważne dla skuteczności i Wyniku Jakości reklamy. Im lepsze rozszerzenia, tym lepsza reklama. Dodatkowo Twoje reklamy będą zajmowały więcej miejsca, a przez to reklamy konkurencji mogą zostać pominięte przez użytkownika. Pamiętaj jednak, że rozszerzenie powinny być przemyślane i dostosowane do Twojej oferty oraz możliwości, nie dodawaj więc rozszerzenia o treści „Ubezpieczona przesyłka”, jeśli tego nie zapewniasz.
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji ukazał się na blogu w 2016 roku.