Relacja z webinaru: Fears, Doubts, and Concerns between SEO Agencies and their Clients

Alicja Stojek
Alicja Stojek
25 listopada 2021
 
webinar SE ranking agencja SEO i klienci

Relacja z webinaru: Fears, Doubts, and Concerns


between SEO Agencies and their Clients

10 listopada 2021 odbył się organizowany przez SE Ranking webinar pt. Fears, Doubts and Concerns between SEO Agencies and their Clients. Celem dyskusji było omówienie najczęstszych sytuacji, które sprawiają trudność w komunikacji pomiędzy agencją SEO a klientami.  Zaproszonymi gośćmi byli przedstawiciele agencji SEO: Jen Cornwelll z Ignite Visibility (USA), Harry Sanders z StudioHawk (Australia) oraz Lidia Infante z agencji Rise At Seven (Wielka Brytania). Perspektywę biznesu przedstawiali Hayley Keith z amerykańskiej firmy Scout APM zajmującej się oprogramowaniem do monitorowania wydajności aplikacji oraz Dave Lavinsky z Growthink zajmującej się doradztwem biznesowym. Taki skład gości pozwolił na poznanie perspektywy zarówno osób pracujących w agencjach jak i korzystających z ich usług.

 W pierwszej części webinaru zadawane były pytania opracowane na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród pracowników agencji oraz ich klientów. W drugiej części spotkania przeprowadzone została sesja QA w oparciu o pytania zadawane przez uczestników na czacie. 

webinar SE Ranking

Dlaczego SEO trwa tak długo?

Pierwszym pytaniem, na które odpowiadali specjaliści było to, dlaczego na efekty SEO trzeba tak długo czekać? Jen Cornwell przyznała, że często słyszy to pytanie i od samego początku stara się tłumaczyć klientom jak będzie wyglądała ich współpraca. Jen stawia na edukację i tłumaczenie jak Google interpretuje wprowadzanie zmian na stronie. Podkreśliła, że jednym z najważniejszych czynników dobrej współpracy jest informowanie klienta na bieżąco o zmianach na stronie i przeprowadzonych pracach. 

Jako kolejny wypowiedział się Harry Sanders, który także podkreślił wagę edukacji klientów. Aby usprawnić współpracę z klientami swojej agencji, właściciel StudioHawk wraz ze swoim zespołem przygotował ponad 20 godzin filmików instruktażowych z podstaw SEO, do których mają dostęp ich klienci. Aby jednak współpraca pomiędzy agencją a klientem przebiegała bez problemów, klienci muszą być także zaangażowani w cały proces optymalizacji strony

W odpowiedzi na pytania o brak natychmiastowych efektów SEO Lidia opowiada swoim klientom na bieżąco, jakie działania zostały zrealizowane, zarówno w kwestii optymalizacji technicznej, przygotowania contentu jak i pozyskania linków. Poradziła także, aby na początku współpracy skupić się na tak zwanych “quick wins”, czyli działach, które już w pierwszych miesiącach dają zauważalny efekt. 

Jak wygląda kwestia konieczności czekania na efekty z perspektywy biznesu? Dave Lavinsky zgodził się, że jednym z najważniejszych czynników dobrej współpracy jest edukacja – klienci współpracujący z agencjami powinni znać podstawy SEO. Jako klienta przekonują go także, wspominane przez Lidię wdrożone działania, które przyniosły szybki efekt, takie jak np. optymalizacja szybkości strony. Dave oczekuje, że agencja będzie systematycznie go informować o przeprowadzonych pracach. 

Haley Keith także podkreśliła w swojej wypowiedzi konieczność edukacji klientów, ale także przedstawienia przez agencję klarownych celów – zarówno tych krótko jak i długofalowych. 

Jak zachęcić klienta do wdrożenia rekomendacji? 

Jako pierwsza na to pytanie odpowiedziała Lidia, która podkreśliła, że trzeba pamiętać, że to klient jest ekspertem w swoim biznesie i nie zawsze to, co jest istotne z perspektywy SEO sprawdzi się w kontekście tej konkretnej branży. Podstawą udanej współpracy jest ustalenie wspólnych celów i planu, co trzeba zrobić, aby je osiągnąć. Ważne jest także ustalenie priorytetów. 

Aby przekonać klientów do wprowadzenia rekomendacji można posłużyć się różnymi rodzajami case studies, które pokazują pozytywny efekt wdrożenia. Warto także odwoływać się do tego, co robi konkurencja i przede wszystkim mówić na konkretach! Lidia jako przykład podała rozszerzenie contentu. Warto wskazać klientowi, że konkurencja, która zoptymalizowała treści na stronie poprawiła swoją widoczność w sieci, a klienci znajdują treść na różnych etapach ścieżki zakupowej, co z kolej przekłada się na poprawę brand awarness

Podobnie jak Lidia, Jen nawiązała do tego, że rekomendacje SEO powinny zgadzać się ze strategią biznesową klienta. Dodatkowo, w przypadku niemożliwości wdrożenia rekomendacji warto szukać alternatyw, a tym nieprzekonanym klientom pokazywać jaki będzie efekt wdrożenia zalecania lub co się stanie, gdy nie zostaną one wdrożone. 

Harry z HawkStudio podkreślił rolę priorytetzowania zadań i skupienia się na tych najważniejszych, które przyniosą najlepszy efekt. Przyznał, że w ostateczności, gdy nie może porozumieć się z klientem w kwestii wdrożenia rekomendacji rezygnuje on ze współpracy, która nie ma szans na powodzenie. 

Perspektywa biznesu daje ciekawy wgląd w sprawę. Haley przyznaje, że nie zawsze jest czas i nie ma mocy przerobowych, aby wdrożyć wszystkie zalecenia. Przyznaje, że ustalenie priorytetów pomaga systematycznie realizować wszystkie taski. Poleca skupić się przede wszystkim na tych zadaniach, które rzeczywiście przyniosą zysk. 

Podobnego zdania jak Dave, który podkreśla, że w pierwszej kolejności należy wdrażać zalecenia, dla których zwrot z inwestycji będzie najwyższy.

Nad czym ta agencja w tej chwili pracuje?

Kolejne pytanie to próba rozwiania wątpliwości wielu klientów, czyli nad czym dokładnie pracujemy w tym momencie? Prowadzący webinaru dopytywali także przedstawicieli agencji jak raportować postęp prac, kiedy aktualnie pracujemy nad czymś bardzo specjalistycznym i technicznym?

Podstawą udanej komunikacji w tym zakresie jest przygotowanie konkretnego planu działania i przedstawienie go klientowi. Już na tym etapie możemy rozwiać część wątpliwości dotyczących bardzo specjalistycznych zagadnień. Potem na każdym etapie współpracy należy jasno komunikować na jakim etapie się jest. 

Podczas dyskusji poruszono także ważną kwestię, czyli częstotliwość komunikacji. Przedstawiciele biznesu zetknęli się ze zbyt częstą komunikacją, która tak naprawdę nie powodowała, że prace nad optymalizacją strony przebiegały sprawniej. Wręcz przeciwnie – było to uciążliwe. Dlatego też podkreślili, że nie chodzi o częstotliwość, ale o jakość komunikacji. Dodatkowo, docenili także przyznanie się do błędu ze strony agencji, jeżeli coś zostało źle wykonane lub nie dostarczone w terminie. Warto zatem nieustannie pracować nad podnoszeniem jakości komunikacji z klientem oraz postawić na szczerość i transparentne działania. 

webinar SE Ranking

Jak prezentować dane, aby stanowiły wartość dla biznesu?

Przedstawiciele agencji opowiedzieli o kilku przydatnych wskazówkach w przygotowaniu raportu. Przede wszystkim raport powinien być wizualnie przejrzysty i łatwy w odbiorze. Po drugie, konieczne jest ukazanie kontekstu – same dane liczbowe niewiele znaczą, jeśli nie odniesiemy ich do danej sytuacji biznesowej. 

To co istotne to także wiedza, dla kogo jest ten raport i kto po stronie biznesu będzie z niego korzystał. Jest to związane z dostosowaniem ilości danych, ponieważ nie wszystkie parametry i statystyki są istotne np. dla prezesa firmy, który nie ma czasu czytać szczegółowego raportu.

Przedstawiciele biznesu zapytani o to, co chcieliby zobaczyć w raporcie SEO odpowiedzieli, że przede wszystkim zwrot z inwestycji – konkretne dane, dzięki którym widać, że działania SEO przekładają się na konwersje. 

Za co właściwie płacimy?

Ostatnim pytaniem przed pytaniami od uczestników było to, jak komunikować klientowi co dokładnie zawiera się w budżecie kampanii SEO? Pierwszym krokiem jest ustandaryzowanie cennika i klarowna informacja jaka jest stawka za godzinę pracy specjalisty, przygotowanie contentu i inne działania. W przypadku bardzo wymagających projektów konieczne jest poinformowanie klienta, że działania wymagają większych nakładów pracy, a co za tym idzie – większych kosztów. Przykładem może być przygotowanie treści dla branży medycznej, gdzie konieczne jest zatrudnienie doświadczonego copywritera, co może wiązać się z wyższą stawką za tekst. 

Przedstawiciele biznesu, w oparciu o swoje doświadczenie dodali, że współpracując z agencją SEO trzeba zaakceptować to, że w każdym miesiącu budżet może być nieco inaczej rozdysponowany. Najważniejsze jest zaufanie, że budżet jest wydawany jak najlepiej i weryfikacja, czy w skali roku zgadza się zwrot z inwestycji

Sesja QA 

W drugiej części webinaru zaproszeni goście odpowiadali na pytania zadawane przez słuchaczy na czacie. 

Pierwsze pytanie dotyczyło przekonania, że z SEO można zrezygnować, gdy osiągnie się pewien poziom – jak przekonać klienta, aby nie rezygnował z kampanii? Na to pytanie odpowiedziała Lidia, która przyznała, że nie raz miała taką sytuację i że mówiła wtedy swoim klientom, że inwestując w kampanię PPC płacisz raz i raz zarabiasz. Natomiast SEO to inwestycja w przyszłość, ponieważ systematycznie budując widoczność przyniesie ona więcej zysku niż pojedyncza płatna kampania

Drugie pytania, zadane od przedstawiciela biznesu dotyczyło tego, skąd mogą mieć pewność, że ich projekt będzie prowadził specjalista, a nie grupa stażystów? W odpowiedzi przedstawiciele agencji powiedzieli, że informacja o tym, kto zajmuje się danym projektem, ile osób i o jakich kwalifikacjach jest w zespole jest jawne i informowanie o tym nie powinno stanowić problemu. 

Kolejne pytanie dotyczyło porad, jak wybrać najlepszą agencję SEO, na które odpowiedział Dave Lavinsky, że poleca nawiązać współpracę z taką agencją, która ma podobne spojrzenie na realizację strategii. 

Sekcja tło

Potrzebujesz profesjonalnej agencji SEO?

Podsumowanie 

Webinar zorganizowany przez SE Ranking poruszył ważne kwestie dotyczące komunikacji pomiędzy agencją SEO a klientami. Zaproszeni goście, przedstawiciele obu stron mogli zaprezentować różne punkty widzenia na dane zagadnienie. Najważniejszy wniosek, jaki wynika z tej dyskusji jest konieczność wysokiego poziomu komunikacji, zarówno w zakresie budżetu, ustalanie celów oraz wdrożenia zaleceń i raportowania. Podkreślona została także istota edukowania klientów oraz zaangażowanie się strony biznesowej w proces, ponieważ tylko wspólnymi siłami można osiągnąć zamierzony sukces.

Link do webinaru: https://www.youtube.com/watch?v=xIWU9Q5L6JM

Alicja Stojek
SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych klientów. Prywatnie miłośniczka dobrych książek i jogi.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991