SemKRK jest dla nas wyjątkowym wydarzeniem. Nie tylko ze względu na to, że mieliśmy ogromny zaszczyt po raz trzeci je organizować, ale przede wszystkim z uwagi na to, że udało się zaszczepić w mieszkańcach Krakowa (i nie tylko!) wyjątkową sympatię do niego, z czego jesteśmy bardzo dumni. To dzięki Wam ostatnio udało się uzyskać rewelacyjną frekwencję. Oficjalnie Pauzę tego wieczoru odwiedziło 160 osób, nieoficjalnie – było nas najwięcej w historii spotkań semKRK! To zdecydowany sygnał, że Małopolska potrzebuje połączenia prelekcji o tematyce SEO/SEM z luźnymi rozmowami przy pizzy i różnych ciekawych napojach 😉 Już na wstępie, dziękujemy za tak liczną obecność, entuzjazm i chęć wspólnej zabawy! 5 prelegentów, 4 godziny i jedno miejsce, które w ten piątkowy wieczór mogło ugościć podczas pasjonujących prelekcji ponad stu-kilkudziesięciu fanów branży SEM. semKRK #3 skumulowało przede wszystkim sporą dawkę wiedzy o SEO, ponieważ wszyscy prelegenci specjalizują się właśnie w tej gałęzi marketingu w wyszukiwarkach. Tymczasem jednak, zapraszamy do krótkiego podsumowania prezentacji, które mogliśmy wspólnie zobaczyć podczas trzeciej edycji semKRK.
Daniel Janiszewski
Celem prelekcji Daniela Janiszewskiego było ukazanie, jakie znaczenie ma podział ruchu na B2B (czyli oferujący usługi firmy skierowane do innych przedsiębiorstw) oraz B2C (detaliczna sprzedaż do klienta). Daniel w swojej prezentacji opowiadał o przypadku stosunkowo dużego biznesu, współpracującego między innymi z wielkimi, polskimi lotniskami, ale także z mniejszymi, pojedynczymi klientami. Meritum całej prelekcji było przedstawienie case’a o usystematyzowaniu ruchu pochodzącego z Internetu (wcześniej uzyskującego kontakt za pomocą prostej witryny zbudowanej w „gołym” HTML) oraz jak dzięki temu może nie tylko usprawnić obsługę Klientów przez przedsiębiorstwo, ale także jak może umożliwić ono zmniejszenie potrzebnych nakładów pracy na jedną osobę. Z prezentacji mogliśmy się dowiedzieć, że równie istotne jest poprawne wdrożenie analityki oraz sprawnego systemu raportowania, dzięki czemu skuteczność przebiegu prac może zostać w dokładny sposób przeanalizowana i poddana ocenie przez poszczególnych członków danego zespołu.
Maciej Chmurkowski
Jak głosi pewne nieoficjalne powiedzenie: „człowiek z natury jest istotą leniwą”, dlatego też Maciek Chmurkowski w swojej prezentacji pokazał sposoby na automatyzację tworzenia i publikacji stron zapleczowych. Z prelekcji dowiedzieliśmy się pokrótce jak można stworzyć aplikację, która nie tylko będzie za nas generowała takie strony, ale będzie również można dołączyć do niej zaawansowany moduł do link managementu. Aby publikacja mogła odbyć się w sposób niezaburzony, dowiedzieliśmy się także o sposobie działania oprogramowania do zarządzania hostingami (oraz jego wykorzystaniu, by możliwie najbardziej różnicować klasy C adresów IP). Analogicznie Maciej przedstawił sposoby stworzenia automatu do publikowania landing pages, które przy stworzonej bazie szablonów oraz przygotowanej wcześniej treści, dzięki systemowi mogą zostać opublikowane już po 20 minutach od kupna domeny. Pomimo, że wyżej wspomniane programy pomagają zautomatyzować obowiązki części specjalistów SEO, to jednak Maciek bardzo wyraźnie wskazał, że to czynnik ludzki jest tutaj najistotniejszy, oraz że system taki nie będzie działał poprawnie bez jego skonsolidowanej obsługi w postaci panelu specjalistów, których nieustannym zadaniem jest doglądanie oraz ciągła weryfikacja sprawności systemu, przygotowywanie treści, szablonów oraz nadzór pod kątem SEO.
Tomasz Wieliczko
Tomek w swojej prezentacji w bardzo dynamiczny sposób rozprawił się z 30 najgroźniejszymi mitami dotyczącymi SEO. Poruszył on krótko, ale w precyzyjny sposób takie tematy jak pozycjonowanie mobilnych wersji stron, treści – ich nasycenia słowami kluczowymi, lokalizacji, ilości i atrakcyjności dla internautów. Według Tomka jakość tekstu, jego długość na stronie głównej czy ilość słów kluczowych na stronie nie ma większego znaczenia dla SEO, a najbardziej istotna okazuje się optymalizacja pod najważniejsze słowa. Prelegent z firmy Xann opowiadał także o konieczności podlinkowania danego tekstu (również wewnętrznie), zagadnieniu duplikacji, które może być zagrożeniem ale w wypadku wystąpienia duplikatów tylko kompletnych witryn. Zostały wyszczególnione także podstawowe kwestie optymalizacyjne takie jak istota zamieszczania tagu H1, meta-description i keywords oraz ich brak wpływu na ranking Google, jak również kwestie dotyczące serwera – sąsiedztwo oraz lokalizacja serwera (to pierwsze według Tomasza może mieć znaczenie). Z prezentacji wynikało, że wiek domeny czy ciągłość jej rejestracji może kompletnie nie mieć wpływu na SEO, ale stosowanie domeny exact-match już może odnaleźć pokrycie w wynikach na niektóre słowa kluczowe. W tak obszernym zestawieniu nie mogło również zabraknąć kwestii przekierowań 301 – z prezentacji dowiedzieliśmy się, że 301 ciągle przenoszą moc SEO… i kary czasem też 😉
Mateusz Dela
Mateusz, który na co dzień odpowiada za sposoby pozyskiwania ruchu organicznego w wyszukiwarce połączeń komunikacyjnych GoEuro przedstawił nam świetny case, uświadamiający wszystkim sceptykom SEO jak dzięki kompleksowo podjętym działaniom w formie pomysłowej optymalizacji strony (takie jak budowa adresów URL w oparciu o środek transportu i konkretne lokalizacje oraz dynamiczne tagi tytułowe) oraz dzięki skoordynowanej pracy wielu specjalistów w dziedzinie tworzenia contentu możliwe jest podbicie nie tylko ruchu z wyszukiwarki, ale także pozyskanie odwiedzin z wielu innych, pozornie niezależnych źródeł). Mateusz podzielił się z nami szczegółami dotyczącymi treści pomocnych dla użytkowników takich jak zestawienie krajów z najtańszymi biletami kolejowymi czy zakres udogodnień dla pasażerów. Wskazywał także na ogromną przydatność wielu interaktywnych elementów serwisu, które także potrafią zatrzymać użytkownika na dłużej i sprawią, że postanowi powrócić do serwisu przy następnej okazji. Ze względu na przewagę użytkowników mobilnych, Mateusz podkreślił istotę optymalizacji strony pod urządzenia przenośne. Z prelekcji dowiedzieliśmy się również o sposobach prowadzenia działań off-page przez GoEuro w postaci rozbudowanego content-marketingu, współpracy z blogerami i zewnętrznych publikacji, co stanowi doskonałe dopełnienie przeprowadzanej optymalizacji. Na sam koniec, Mateusz przypomniał 3 akcje content-marketingowe (dotyczące kolei wysokich prędkości, indeksu piwnego oraz zestawieniu cen biletów piłkarskich), które przedstawiał już w maju na Festiwalu SEO w Katowicach.
Dawid Medwediuk
Ostatnim z prelegentem z panelu prezentacji był Dawid Medwediuk – specjalista on-page SEO w agencji Elephate. Dawid swoją prezentację rozpoczął od pokazania różnych sposobów na targetowanie stron internetowych do danych lokalizacji: z wykorzystaniem konkretnych podkatalogów odpowiadających za język, TLD krajowe (domeny z końcówkami .co.uk, .de, .pl) oraz subdomeny (pl.domena.com, de.domena.com). Prelegent z Elephate wskazał również najważniejsze błędy przy adresowaniu międzynarodowym, którymi według niego są: wykorzystywanie domeny lokalnej (np. .pl) międzynarodowo, wielowymiarowe duplikacje całych serwisów oraz niepoprawnie ustawione „hreflangi”. Meritum całej prezentacji było case study, jak poradzono sobie z kompletnie nieujednoliconą strukturą domenową firmy Picodi w różnych częściach świata. Dawid podkreślał, że część domen w konkretnych językach była tworzona w formie exact-match, część domen była z kolei brandowa, pozostałe zaś były językowymi subdomenami. Postanowiono wybrać domenę z rozszerzeniem .com, języki zaś oddelegować do podkatalogów oraz ujednolicić strukturę „hreflangów”, również z uwzględnieniem skojarzenia językowo-regionalnego. Nieodzowne było doprecyzowanie pod tym kątem również mapy strony. Dawid w swojej prezentacji pokazał ścieżkę działań: od audytu linków domeny i wgrania plików disavow, poprzez crawl, ostatecznie realizując przekierowania 301 do nowych lokalizacji. Jakie były efekty? Niewyobrażalne wzrosty ruchu organicznego oraz poszerzona widoczność to tylko „skutki uboczne” poprawnie przeprowadzonej migracji :).
Panel dyskusyjny
Jako zwieńczenie został eksperymentalnie otworzony panel dyskusyjny, podczas którego nasz Dyrektor Zarządzający Krzysztof Marzec zadawał pytania od publiczności. Kierowane były również pytania bardziej ogólne do wszystkich prelegentów, dotyczące niedawnych perturbacji w wynikach wyszukiwania powiązanych z wprowadzeniem Pingwina 4.0 oraz o pozyskiwanie wartościowych linków na przykładzie konkretnych odnośników.
Dziękujemy, że byliście z nami podczas trzeciej edycji. Planujemy kolejne, a wszelkie informacje pojawią się na naszych stronach na Facebooku oraz semkrk.pl.