Branża SEO w Polsce znana jest między innymi z bardzo powszechnego dzielenia się wiedzą. Dostępna jest ona nie tylko na blogach tematycznych, ale także na wszelkiego rodzaju spotkaniach czy szkoleniach. Aby stale się rozwijać i zobaczyć świat SEO również z perspektywy innych osób zawsze z wielką chęcią staramy się uczestniczyć w tego typu wydarzeniach. Szkolenia w tematyce optymalizacji stron to wyjątkowe okazje, podczas których nawet doświadczeni wyjadacze SEO mogą zawsze dowiedzieć się czegoś nowego – odkryć jakieś nowe, zajmujące case study lub zapoznać się z innymi sposobami przeprowadzania znanej im czynności.
Zeszły poniedziałek oraz wtorek upłynął mi na udanej wizycie w Warszawie w Hotelu Czerniewskim na szkoleniu SEO & Content Marketing, które prowadzone było przez dwóch specjalistów z firmy WhitePress. Zostało ono podzielone na dwa dni wykładowe, z czego każdy dzień był poświęcony na jedną tematykę. Tym sposobem, w poniedziałek Tomasz Stopka jako Product Manager w WhitePress przeprowadził naszą grupę wykładową przez wszystkie najistotniejsze kwestie powiązane z optymalizacją stron. We wtorek zaś, Tomasz Biegun zagłębił nas w tajniki Content Marketingu oraz bezpiecznego Link Buildingu w czasach skaczącego Pingwina.
Poniedziałek: dzień optymalizacji on-page SEO
Poniedziałek zaczął się od omówienia różnicy pomiędzy SEO a pozycjonowaniem. Mogliśmy się również dowiedzieć kilku szczegółów o typach wyników, a także pozyskać ciekawe informacje odnośnie optymalizacji treści pod kątem Knowledge Graph. Tomek podzielił proces indeksowania i zwracania wyników przez Google na trzy sub-procesy: indeksowanie, analizowanie oraz prezentację wyników. Każdy z tych procesów został szczegółowo omówiony z podziałem na najważniejsze aspekty optymalizacji treści, linkowania wewnętrznego i dostępności robotów oraz finalnego przeznaczenia do indeksacji. Zostaliśmy także zapoznani z topowymi narzędziami do analizy widoczności, konkurencji oraz do monitoringu słów kluczowych, czyli z Senuto i SemStormem. To ostatnie narzędzie na prezentacji przeprowadzonej przez Panią Milenę z firmy SemStorm, zyskało swą zupełnie nową odsłonę, oferując znacznie więcej funkcjonalności niż dotychczas. W późniejszej części wykładu Tomek Stopka odniósł się do konieczności analizy strony bez JS/CSS i przy pomocy Cache, a także omówił szczegóły analizy szybkości wczytywania podstron serwisu. Dowiedzieliśmy się również jak konstruować linkowanie wewnętrzne, by spełniało ono swoje zadanie możliwie najlepiej dla SEO i nie zaburzało indeksacji witryny. Dzień został zakończony obfitą w pytania sesją Q&A.
Wtorek: content marketing i link building
Wtorek był dniem stojącym pod hasłem Content Marketingu, o którym bardzo chętnie opowiadał Tomasz Biegun – Project Manager platformy WhitePress. Drugi dzień szkolenia zaczął się od określenia celów content marketingu, sposobu pomiaru efektywności takiej kampanii i kolejności wykonywania poszczególnych checkpointów danego projektu. Tomek podkreślał, że kampanie CM często powinny być wspierane reklamą CPC. Zostaliśmy również zaznajomieni z istotą zjawiska ‘banner blindness’ oraz jego wpływem na skuteczność dzisiejszych reklam displayowych. Prelegent przedstawił również podział treści content-marketingowych w nawiązaniu do ich skuteczności i zasięgu, a także wprowadził nas w świat reklamy natywnej i szeroko pojętego inbound marketingu. Z prezentacji dowiedzieliśmy się, jak istotne jest tworzenie persony oraz jak skutecznie wyszukiwać interesujące nas słowa kluczowe, które mogą przydać się w kampanii content-marketingowej. Dobry content marketing wspiera również prowadzone działania SEO, dlatego zostało podkreślone także wielkie znaczenie takich akcji, co doskonale udowodniły zaprezentowane case studies z kampanii, które charakteryzowały się ogromną skutecznością.
W dalszej części prezentacji przeszliśmy do omówienia Link Buildingu, który w dzisiejszych czasach jest znacznie droższy i wymaga większych nakładów czasu, niż miało to miejsce kiedyś. Tomasz w swojej prezentacji omówił wiele sposobów linkowania oraz różne miejsca, z których warto pozyskiwać odnośniki. Prelegent podzielił się z nami wiedzą o akcjach, które miały na celu na przykład pozyskanie linków z portali .gov.pl czy .edu.pl. Dowiedzieliśmy się także wielu ciekawych rzeczy odnośnie kar ręcznych i algorytmicznych, o sposobie wysyłania reconsideration requests do Google oraz zostaliśmy zapoznani z listą najniebezpieczniejszych miejsc do zamieszczania odnośników. Tomek omówił także bezpieczny linkbuilding, który może sprawdzić się w erze aktualizacji zwanej Real Time Penguin oraz przekazał nam cenne informacje jak konstruować profil odnośników, który nie zostałby podważony przez Google. Na prezentacji zostało wspomniane również depozycjonowanie, co było bardzo zajmującym tematem.
Moje wrażenia po szkoleniu
Te dwa dni szkoleniowe dowiodły, że zawsze warto wybrać się na szkolenie SEO nie tylko ze względu na ogromne doświadczenie prelegentów, którzy bardzo chętnie dzielili się informacjami, ale także ze względu na możliwość usystematyzowania własnej wiedzy i spojrzenie na dotychczasową metodykę pracy z zupełnie innej perspektywy. Możliwość zadania pytania przez kursantów została bardzo dobrze wykorzystana, ponieważ samych pytań do prelegentów każdego dnia pojawiło się bardzo dużo.
Dlaczego warto wybrać się na szkolenie SEO&CM WhitePress? Jest to sposób na skuteczne uporządkowanie wiedzy o technicznej optymalizacji nawet dla osób posiadających duże doświadczenie w swojej pracy. Podstawowe aspekty SEO, na które możemy spojrzeć z całkiem odmiennej perspektywy niż dotychczas, zostają uzupełnione bardziej zaawansowanymi zagadnieniami oraz wytłumaczone na konkretnych przykładach. Dopełnieniem wiedzy są takie ciekawostki, jak na przykład wpływ linków z Silverlight na ranking strony w wynikach wyszukiwania czy optymalizacja treści pod Google Knowledge Graph. Solidnym argumentem przemawiającym za szkoleniem jest również potężna dawka wiedzy o wykorzystaniu content marketingu do działań SEO, którego owoce przedstawione są w bardzo efektownych i licznych case studies.