Może się wydawać, że optymalizacja treści polega na zamieszczeniu kilku popularnych słów w artykule. Tak właśnie było, gdy pozycjonowanie dopiero raczkowało.. Jednak obecnie algorytmy wyszukiwarki są bardzo zaawansowane, a oczekiwania internautów także wzrosły. Sukces tekstów SEO zaczyna się nawet kilka kroków przed napisaniem pierwszego zdania na wybrany temat.
Jak więc stworzyć tekst, który potrafi uzyskać pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania? Czy 5 kroków rzeczywiście wystarczy? Właśnie na te pytania odpowiadam niżej.
Dlaczego warto wyznaczyć cel tekstów SEO?
Zacznę ten rozdział od ważnej kwestii: po co tworzymy teksty pod SEO?
Jeśli myślisz właśnie: „żeby nasze treści pojawiły się wysoko w wynikach wyszukiwania”, to jest to odpowiedź słuszna. Dzięki topowym pozycjom możemy uzyskać więcej potencjalnych klientów, którzy odwiedzą naszą stronę. Ale magia marketingu zaczyna się tam, gdzie pojawia się strategia. Żeby teksty pod SEO były skuteczne, muszą być częścią większego planu content marketingowego.
Właśnie dlatego przed napisaniem treści warto określić nasz cel. Najlepiej to zrobić opierając się na lejku sprzedażowym.
Dobrze przygotowany content pozwala przenieść internautę do kolejnego etapu lejka. Z zimnego leada, który nigdy nie miał do czynienia z Twoim produktem, zrobić ciepły, który już zapisał się na newsletter lub przeszedł do oferty.
Odpowiedz sobie na pytanie, na jakim etapie znajduje osoba, którą chcesz przyciągnąć. Zastanów się, jaki będzie dalszy jej krok po przeczytaniu Twojego tekstu. Czy miała już ona do czynienia z Twoją marką, czy może jeszcze nie ma zdefiniowanej potrzeby? Zupełnie inaczej będzie stworzony tekst, który pokazuje wartość Twojego produktu niż ten, który oferuje znalezienie rozwiązania problemu.
To wszystko ma kluczowe znaczenie przy kolejnym kroku przygotowania tekstów pod SEO — doborze tematu. I zaraz wytłumaczę Ci dlaczego.
Który temat jest odpowiedni?
Dobry marketing opiera się na wymianie. Nasze treści pomagają internautom rozwiązać problem, a oni za to poświęcają nam swój czas i w niektórych przypadkach przekazują swoje dane 😉
Google też działa na podobnych zasadach — proponuje odpowiedzi na Twoje pytania w zamian za możliwość pokazania płatnych reklam. Aby taka wymiana działała, musi być korzystna dla obu stron.
Mówiąc prościej, chcesz, aby treści pojawiały się wysoko w Google, twórz użyteczne teksty.
Potwierdza to także poradnik Google. Według niego “…bardzo wysokiej jakości content jest oryginalny, trafny i wyczerpujący temat”.
Co to oznacza?
Trafny content to taki, który jest zgodny z intencją i potrzebą internauty. Treści wyczerpujące temat po prostu odpowiadają na główne pytania, które interesują czytelników w tym konkretnym przypadku.
Jak możemy określić, co najbardziej ciekawi internautów?
- Zapytaj swoich klientów. Zwróć uwagę na najpopularniejsze pytania Twoich odbiorców, które pojawiają się w komentarzach do postów czy w rozmowach z konsultantem. Jest to najcenniejsze źródło informacji.
- Skorzystaj z dostępnych narzędzi.
W SEMSTORM możesz znaleźć pytania, które wyszukują internauci. Wystarczy, że podasz jedną frazę, a dostaniesz podpowiedzi tematów związanych z Twoim produktem. Masz do wyboru dwie opcje: skorzystanie z darmowej wersji narzędzia lub wykupienie pakietu, aby zobaczyć szczegółowe dane o popularności i konkurencyjności zapytania.
Jak dobierać słowa kluczowe?
Słowa kluczowe to istotny element pozycjonowania. Dzięki nim internauta może przejść z wyszukiwarki do Twojego tekstu.
Warto jednak pamiętać, że za każdym naszym zapytaniem stoi pewna intencja. Google bardzo dobrze rozumie, co miał na myśli odbiorca. Pomaga mu w tym BERT — nowy algorytm wprowadzony w 2019 roku. Dzięki niemu roboty wyszukiwarki lepiej rozumieją kontekst zapytania i potrafią dobrać treści, które faktycznie odpowiadają potrzebom internautów. My też musimy się tego nauczyć i wybrać dla swojego tekstu słowa o odpowiedniej intencji.
Pamiętasz jeszcze, że, zaczęliśmy od wyznaczenia etapu lejka sprzedażowego? To właśnie lejek pomoże Ci określić, jakich wyrazów potrzebujesz:
- informacyjnych — takie frazy wykorzystujemy, kiedy chcemy dowiedzieć się o czymś więcej, rozeznać temat,
- transakcyjnych — te słowa kluczowe używamy, kiedy podjęliśmy już decyzję o zakupie,
- komercyjnych — zapytania przejściowe, mamy intencję zakupu, jednak potrzebujemy więcej informacji, aby podjąć decyzję.
Gdzie możemy znaleźć odpowiednie słowa kluczowe?
- Z własnego doświadczenia. Tak, możesz zacząć research od stworzenia własnej listy fraz. Zastosuj także podpowiedzi zapytań dostępne bezpośrednio w wyszukiwarce. W taki sposób znajdziesz najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe. Może być to jednak dość czasochłonne.
- Za pomocą narzędzi słów kluczowych.
Google Keyword Planner podpowie frazy wyszukiwane w Google. Zobaczysz także ogólne informację o popularności oraz konkurencyjności wyrazów.
Narzędzia SEMSTORM pozwolą Ci dobrać słowa kluczowe z różnych źródeł. Możesz uzyskać podpowiedzi wyrazów z platform e-commerce, aby znaleźć słowa sprzedażowe. Łatwo sprawdzisz, jak często internauci szukają danego zagadnienia.
Gdzie zamieścić słowa kluczowe?
Mamy wybrane słowa kluczowe. Nadszedł czas, aby zamieścić je w tekście.
Pamiętaj, że głównym odbiorcą Twoich treści jest człowiek, nie robot. Nie używaj tego samego wyrazu zbyt często. Algorytmy Google „rozumieją” odmiany i synonimy. Tekst musi być łatwy do przeczytania i nieść wartość dla internauty, Google to wysoko oceni.
Są jednak miejsca, gdzie słowa kluczowe należy dodać, aby treści były widoczne dla robotów wyszukiwarki;
- tytuł (zamieść w nim główną frazę),
- nagłówki (H1 – H6),
- opisy alt obrazków.
- pogrubienia,
- wypunktowania i wylistowania,
- tabele.
Jeżeli zastanawiasz się nad tym, ile razy trzeba użyć słów kluczowych, możesz skorzystać z Asystenta Contentu SEMSTORM. Już podczas tworzenia treści dostaniesz podpowiedzi fraz. System zasugeruje także wyrazy, które powinny pojawić się częściej.
W jaki sposób poprawnie sformatować treści?
Ostatni element optymalizacji tekstów, o którym chciałabym powiedzieć to formatowanie.
Przede wszystkim zadbaj o nagłówki (H1 – H6). Są one istotnym sygnałem dla algorytmów Google. Dzięki nim roboty wyszukiwarki mogą określić, o czym jest Twój tekst, a także jaki temat został poruszony w konkretnej części treści.
W ten sam sposób nagłówki służą internautom. Czytając artykuły w Internecie, często zaczynamy od skrolowania tekstu. To pomaga zrozumieć, o czym możemy dowiedzieć się z treści i czy warto poświęcać jej czas. Dobrze dobrane nagłówki pozwolą zbudzić zainteresowanie, przyciągnąć uwagę czytelnika i utrzymać go na stronie.
Krótsze akapity, wypunktowania, a także pogrubienie najważniejszych myśli i niektórych słów kluczowych także ułatwiają odbiór treści. Internautom pomoże to skupić się na tekście, a algorytmom Google podpowie główne znaczenie artykułu.
Podsumowanie
Tworząc teksty SEO, warto pamiętać, że są one częścią strategii content marketingowej, a to znaczy, że muszą mieć zdefiniowany cel. Google cały czas dąży do tego, aby lepiej rozumieć swoich odbiorców i dostarczać im wartościowy content. Właśnie dlatego trafność i użyteczności treści, powinna być też dla Ciebie na pierwszym miejscu. Pisz teksty z myślą o kliencie, ale nie zapominaj o wyszukiwarce, a wtedy wygrasz wyścig o wysokie pozycje. A żeby wyznaczyć, czego potrzebują odbiorcy, skorzystaj z twardych danych, które dostarczają narzędzia SEO.