W tym roku mieliśmy okazję uczestniczyć w jesiennej edycji Brighton SEO 2022. Nasza reprezentacja w dwuosobowym składzie udała się na drugi dzień konferencji, aby zdobyć nową wiedzę, zgłębić tajniki SEO, a także skonfrontować dotychczas wykorzystywane metody z zagranicznymi specjalistami. Przygotowaliśmy dla Was krótką relację z wyjazdu, która być może przekona Was do uczestnictwa w kolejnej edycji planowanej na 20-21 kwietnia 2023 roku.
Przyjazd i pierwsze wrażenia
Nasza ekipa dotarła do Brighton w przeddzień konferencji, co dało nam czas na zwiedzanie okolicy oraz zapoznanie się z dokładnym planem dnia na piątek. Wybraliśmy się więc na krótką przechadzkę po mieście, odkrywając klimatyczne miejsca.
Sielanka nie mogła jednak trwać długo, po podróży musieliśmy naładować baterie, aby kolejnego dnia pełni sił wyruszyć na konferencję po nową wiedzę.
Rejestracja, plan imprezy
Tegoroczna jesień w branży SEO to czas licznych konferencji i szkoleń. Mając porównanie z kilkoma innymi imprezami z Polski byliśmy bardzo zaskoczeni – zarówno samym miejscem, wystrojem, prowadzeniem prezentacji, jak i organizacją. Poprzednie wydarzenia, w których mieliśmy okazję uczestniczyć, robiły wrażenie już od momentu wejścia do budynku. Wybierano rozpoznawalne miejsca, które zachwycały aranżacją, przestronnością i dawały efekt “wow”. Stawiano na interesujące, jednak częściowo i zabawne prezentacje, nie brakowało branżowych memów, a wszystko to przedstawiane przez nasze sławy SEO.
A jak to wyglądało w Brighton?
Sam budynek wyglądał na dość stary. Po wejściu nie czekały na nas ogromne przestrzenie, a wystawcy, którzy byli dostępni dla uczestników na każdym rogu. Musimy jednak wspomnieć o tym, jak pozytywnie oceniamy przede wszystkim niesamowitą organizację całego wydarzenia. Dzięki wcześniej otrzymanym identyfikatorom, które każdy z uczestników miał wydrukować w domu, wejście było bardzo sprawne. Zaledwie w ciągu kilku sekund dostaliśmy się do środka, bez stania w kolejce po wejściówki.
Na wejściu otrzymaliśmy plan całej imprezy, co pozwoliło nam wytypować prezentacje, na które chcieliśmy się udać. Wybór nie należał jednak do najłatwiejszych – całe wydarzenie to aż 6 sal i 4 bloki tematyczne w każdej, co daje łącznie ponad 70 prezentacji każdego dnia! Spośród nich zdecydowaliśmy się na 12 najciekawszych naszym zdaniem – jakie dokładnie? O tym za chwilę.
Wybierając interesujące nas bloki tematyczne nie wiedzieliśmy jeszcze, jak wyglądają sale, gdzie będą odbywać się prezentacje. Tutaj ponownie byliśmy zaskoczeni. Poczuliśmy się trochę jak na sali wykładowej, gdzie znajdują się proste krzesła, ściśnięte bardzo blisko siebie, by jak największa liczba uczestników mogła wziąć udział w prelekcjach.
Kolejna rzecz, która zwróciła naszą uwagę, to prelegenci oraz ich prezentacje – tak bardzo odmienne od znanych nam z Polski. Wielu występujących nie było osobami rozpoznawalnymi w branży, często byli to pracownicy niewielkich agencji czy osoby zajmujące się tworzeniem narzędzi SEO, opowiadający o swojej codzienności i rozwiązaniach, które często wykorzystują podczas pracy.
Same prezentacje były dość krótkie, skupiały się wyłącznie na przekazaniu konkretów – bez zbędnych dygresji czy rozbawiania publiczności. Nieliczne wystąpienia posiadały dodatki w postaci branżowych memów, jednak w zestawieniu z liczbą prelekcji było ich bardzo mało. Warto także wspomnieć o samej formie wykonania prezentacji. Nie przywiązywano szczególnej uwagi do estetyki, liczył się sam przekaz oraz ukazanie najważniejszych zagadnień.
Co nas jeszcze zaskoczyło? Duża liczba darmowych prezentów dla każdego z uczestników. Wystarczyło podejść do stoiska i zapytać, co mają ciekawego do rozdania, by otrzymać np. koszulki, skarpetki, popcorn czy wziąć udział w losowaniu różnorodnych nagród. Nam również udało się otrzymać i zabrać ze sobą do domu kilka pamiątek:
Partnerzy, stoiska, oferty w przerwach
Zarówno przed konferencją, jak i w trakcie każdej z przerw, uczestnicy mogli porozmawiać z wystawcami o promowanych narzędziach, rozwiązaniach wykorzystywanych w SEO oraz ogólnie o pracy w marketingu internetowym. Wśród nich nie zabrakło także naszych partnerów:
Ahrefsa – jedno z głównych i najbardziej kompleksowych narzędzi, wykorzystywanych przez specjalistów SEO. Między innymi pomaga w analizie słów kluczowych, badaniu linków czy ogólniej ocenie strony.
Whitepressa – platformę content marketingową, która oferuje wiele rozwiązań. Można nabyć tu między innymi linki sponsorowane, artykuły pisane przez profesjonalistów, a także nawiązać współpracę z influencerami. Kompleksowa obsługa!
oraz Majestica – aplikacji wykorzystywanej do analizy linków w obrębie witryny. Bada ona linki zwrotne zarówno w przypadku linków archiwalnych, jak i aktualnych.
Uczestnicy konferencji mogli również skorzystać z wyznaczonej strefy, gdzie dostępne były darmowe napoje, miejsce do pracy, ale także chillowania. Dzięki temu nawiązywało się kontakty nie tylko z osobami ze stoisk firmowych, lecz również z innymi uczestnikami całego wydarzenia.
Przestrzeń The Brighton Center jednocześnie mieściła w sobie ogromną liczbę specjalistów z całego świata, którzy chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami. My również postanowiliśmy przywieźć ze sobą do Polski wiele nowych narzędzi oraz informacji, które na pewno okażą się pomocne podczas tworzenia strategii SEO dla naszych klientów. Jakie? Tego niestety nie możemy zdradzić 😉
Chcesz poznać naszą strategię SEO?
Przerwa na lunch i zwiedzanie okolicy
W czasie długiej przerwy na lunch postanowiliśmy wybrać się na spacer i przekonać się na własne oczy jak urokliwym miejscem jest Brighton. Dopisała nam niesamowita pogoda, dzięki czemu mieliśmy piękne widoki na morze, wzniesienia, ale także najpopularniejsze miejsca na mapie miasta.
Niczym z pocztówki, prawda? 🙂
Najciekawsze wystąpienia 07.10 – naszym zdaniem
Najciekawszym blokiem wystąpień, na jakie się wybraliśmy, była dla nas część poświęcona o technicznym SEO. Na polskich konferencjach do tej pory zwracało się bardzo małą wagę na tego typu zagadnienia, dlatego chętnie słuchaliśmy zagranicznych specjalistów i wykorzystywanych przez nich rozwiązań.
Na szczególną uwagę zasługują między innymi:
- Dino Kukic z tematem Using command line to save time on common SEO tasks
Najważniejsze informacje:
- Warto nauczyć się podstawowych komend w terminalu, które mogą pomóc podczas tworzenia plików, instalowania narzędzi i wielu innych zadań,
- Wykorzystywanie command line znacznie przyspiesza i automatyzuje wiele procesów, jak na przykład skanowanie strony czy wyciąganie adresów z sitemapy,
- Można stworzyć własne narzędzie opierające się na komendach, wykorzystujące te same funkcjonalności co wiele płatnych na rynku rozwiązań.
2. Steven van Vessum z tematem Get content crawled & ranked faster with log file insight
Najważniejsze informacje:
- Techniczne SEO to podstawa jeśli chce się osiągnąć sukces w ruchu organicznym,
- Około 60% zawartości całego internetu jest zduplikowane,
- Logi serwera to pliki tekstowe zawierające zapisy wszystkich żądań, które serwer otrzymał od ludzi i robotów,
- Dostęp do logów pozwoli zweryfikować sposób i częstotliwość crawlowania witryny,
- Logi to także informacje dla nas o rzeczywistym zachowaniu robotów na stronie,
- Istnieją narzędzia automatyzujące i znacznie ułatwiające przeglądanie logów jak na przykład https://www.contentkingapp.com/,
- Wykorzystanie plików z logami pozwoli na szybsze indeksowanie nowych zasobów na stronie.
Zainteresowało Cię techniczne SEO?
3. Richard Lawrence z tematem How to create your own search quality evaluation algorithms
Najważniejsze informacje:
- Google od zawsze dążyło do lepszej oceny autentycznych i wartościowych treści,
- Treści powinny być tworzone na podstawie wiarygodnych źródeł, które zostaną odpowiednio oznaczone pod tekstem,
- Warto wykorzystywać narzędzia oceniające stopień optymalizacji treści i opierać się na otrzymanych wskazówkach,
- Treść powinna przede wszystkim interesować użytkownika i trafiać w jego intencje wyszukiwania,
- Można wykorzystywać modele GPT czy inne gotowe narzędzia na bazie AI do generowania treści pod warunkiem, że potrafi się tworzyć odpowiednie prompty.
4. Jérôme Salomon z tematem Using APIs and automation to resolve SEO challenges
Najważniejsze informacje:
- SEO może być naprawdę zautomatyzowane dzięki wykorzystywaniu licznych API narzędzi,
- Można tworzyć dodatkowe/niestandardowe rozwiązania, które ułatwią codzienną pracę przy procesach SEO,
- Specjalista SEO powinien znać przynajmniej podstawy Pythona – da to wiele możliwości budowania automatyzacji,
- Python jest przystępnym językiem, którego można się nauczyć z prostych poradników jak oficjalna strona Pythona, Stack Overflow czy Zapier,
- Dostępy do oficjalnych API można uzyskać w Google APIs czy z oficjalnych narzędzi, które je wykorzystują,
- Wykorzystywanie gotowych bibliotek bardzo pomaga podczas nauki i próby zrozumienia działania kodu.
Podsumowanie
Uczestnictwo w Brighton SEO 2022 uznajemy za bardzo wartościowe i niesamowite przeżycie. Poznaliśmy nie tylko nowe narzędzia, które są wykorzystywane na arenie międzynarodowej, ale również mieliśmy okazję dowiedzieć się, jakie praktyki związane z SEO stosują specjaliści w innych krajach. Wiele z nich na pewno będziemy testować u siebie w ciągu najbliższych miesięcy, by przekonać się o ich zaletach i skuteczności.
Samo wydarzenie zrobiło na nas wrażenie nie tylko dlatego, że było zupełnie odmienne od znanych nam, polskich konferencji. Możliwość zwiedzenia tej pięknej nadmorskiej miejscowości, jaką jest Brighton, pokazało nam, że można połączyć przyjemne z pożytecznym. Nie chcieliśmy wracać tak szybko do domu, ale widoki wynagrodziły nam wszystko.