Wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania Google zwykle stanowi efekt przemyślanej strategii SEO. Budowanie planu SEO jest długie, żmudne i wymaga wielu działań ze strony pozycjonera. Nie ma złotego środka na znalezienie się w top 10 wyników Google. Wobec tego niezwykle ważne staje się pytanie – czy witrynę można i opłaca się pozycjonować samodzielnie? Postaramy się udzielić na nie odpowiedzi.
Spis treści
- 1 Co to jest pozycjonowanie stron?
- 2 Darmowa optymalizacja strony
- 3 Słowa kluczowe – jak je rozdzielić między podstronami?
- 4 Darmowe pozycjonowanie to samodzielne tworzenie treści
- 5 Wersja mobilna – najważniejsza
- 6 Jak za darmo sprawdzić szybkość serwisu?
- 7 Linkowanie wewnętrzne – tu nie potrzebujesz dodatkowego budżetu
- 8 Czy da się za darmo pozycjonować i pozyskiwać linki zwrotne?
- 9 Pozycjonowanie stron za darmo – podsumowanie
Co to jest pozycjonowanie stron?
Zanim rozpoczniemy dyskusję o tym, czy da się efektywnie robić SEO za darmo, odpowiedzmy sobie na pytanie – czym jest pozycjonowanie i SEO? Składa się na nie wszystko to, co możemy zrobić bez nakładów finansowych w reklamy. Takie działania mają sprawić, że strona osiągnie wysokie miejsce w rankingu Google i użytkownicy w łatwy sposób będą mogli ją wyszukać.
Więcej na temat tego, czym jest pozycjonowanie, dowiesz się tutaj: SEO co to jest optymalizacja i pozycjonowanie stron?
Darmowa optymalizacja strony
Jeszcze zanim weźmiesz się za właściwe pozycjonowanie i zaczniesz piąć w górę wyników wyszukiwania, musisz zerknąć na swoją witrynę krytycznym okiem. Optymalizację powinieneś zacząć od audytu, a jeżeli Twoja strona jest jeszcze w powijakach, od konsultacji z profesjonalną agencją SEO bądź freelancerem. W obu przypadkach bądź otwarty na wszelką krytykę. Punktowanie błędów w witrynie, szkodliwych linków, niedziałających podstron i wszelkich nieprawidłowości przez specjalistę pozwoli Ci oczyścić stronę z wszelkich nieprawidłowości, na które zwraca uwagę również Google.
Wiele agencji oferuje bezpłatne, wstępne audyty strony – przejrzyj kilka z nich i zadecyduj, który wybrać. Dobra analiza to podstawa, jeśli chodzi o wprowadzanie poprawek w witrynie. Zazwyczaj będzie to mała próbka płatnego audytu, jednak pozwoli Ci poznać inny punkt widzenia. Wiedząc, jakie wady i zalety ma Twoja strona, znacznie łatwiejszy stanie się późniejszy proces pozycjonowania.
Profesjonalny audyt SEO
Zbadaj jakość swojej witryny pod kątem SEO
Narzędzia wspierające optymalizację witryn
Jest masa narzędzi SEO wspierających nie tylko optymalizację samej strony, ale również działania poza nią. Większość z nich jest płatna (choć są darmowe narzędzia), ale przeważnie możesz skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego. Pewne aplikacje pozwalają nie tyle wypozycjonować stronę, co prześwietlić ją pod kątem elementów wymagających poprawy. Dzięki nim własnoręcznie wykonasz swój audyt SEO. Narzędzia te wskazują, w którym kierunku powinna pójść nasza optymalizacja. Wśród aplikacji badających strony pod kątem poprawek wyróżniamy:
- Google Analytics 4 – sprawdzisz, skąd użytkownicy trafiają do Twojej witryny i w jaki sposób się po niej poruszają (być może szybko z niej wychodzą, a na którychś zakładkach zatrzymują się dłużej?), warto to wiedzieć;
- Google Search Console – dowiesz się, jak Twoja witryna radzi sobie w wynikach wyszukiwania i gdzie wykryjesz błędy (np. błędny 404) i problemy techniczne (np. w strukturze strony);
- narzędzia płatne, m.in. Semrush, Ahrefs i Majestic, które służą audytom backlinków;
– Ahrefs oferuje darmowy Backlink Checker, który pokazuje najważniejsze informacje, takie jak ilość linków, domen linkujących oraz kilkanaście przykładowych linków, które prowadzą do Twojej strony;
– W Majestic możesz codziennie sprawdzić jedną stronę pod kątem jej profilu linków; - z kolei audytu technicznego i analizy opcji indeksowania dokonamy za pomocą bezpłatnych narzędzi:
– Screaming Frog SEO Spider – darmowy do 500 linków, idealny dla małych stron;
– Xenu’s Link Sleuth;
– Neil Patel SEO Analyzer;
– Do wyboru mamy również całą masę wtyczek przydatnych w SEO, jak: SeoQuake i MozBar (zbierające statystyki strony i wykazujące błędy optymalizacyjne). - Podstawowe i darmowe narzędzie do analizy słów kluczowych to:
– Planer Słów Kluczowych Google’a (Google Keyword Planner);
– Google Trends;
– Ubersuggest;
– Answer the Public.
Różne środowiska mają również swoje dedykowane dodatki – na przykład popularne na WordPressie Yoast SEO czy Rank Math SEO. W prosty sposób pomagają zoptymalizować wpisy i poprawić ruch na stronie. Dzięki jasnym instrukcjom są przyjazne nawet dla osób, które wcześniej nigdy nie optymalizowały widoczności strony.
Słowa kluczowe – jak je rozdzielić między podstronami?
Na pozycję Twojej strony w Google wpływ ma wiele kryteriów określanych jako czynniki rankingowe Google. Zacznijmy ich omówienie od tego, czym są słowa kluczowe (frazy kluczowe). W skrócie – to powiązane tematycznie z Twoją witryną słowa, których liczba wpływa na Twoją pozycję w Google. Musisz pamiętać, by były one sensownie zróżnicowane i odmienne dla Twych podstron, by uniknąć tzw. kanibalizacji treści. Jeżeli zastosujesz zbyt ogólne frazy kluczowe lub będą one identyczne dla różnych podstron, zamiast walczyć z konkurencją, Twoje zakładki będą walczyły ze sobą o jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce.
Skąd brać takie słowa kluczowe? Skuteczne pozycjonowanie to ukłon w stronę użytkownika. Postaw się w roli Twojego potencjalnego klienta. Zastanów się, w jaki sposób formułuje pytania, czego szuka w Internecie. Pewne rozeznanie da Ci samo Google, sugerując podpowiedzi w wyszukiwarce. Zajrzyj też na strony konkurencji, wczytaj się w nie i zobacz, jakimi słowami są nasycone. Możesz także skorzystać z darmowych i płatnych narzędzi SEO, takich jak wspomniane wcześniej Answer the Public czy Planer Słów Kluczowych Google Ads.
Darmowe pozycjonowanie to samodzielne tworzenie treści
Content na stronie musi być zarówno rozbudowany, jak i zachowywać wysoką jakość. Musisz też zadbać o to, żeby był odpowiednio zoptymalizowany oraz przede wszystkim regularnie i cyklicznie dodawany. Dlatego zarówno w marketingu, jak i w działaniach SEO tak ważne jest stosowanie praktycznych, wyczerpujących tematykę opisów produktów czy kategorii (jeżeli prowadzimy sklep internetowy), prowadzenie bloga, który odpowiada na pytania często zadawane przez użytkowników, czy też recykling treści pod kątem SEO. W praktyce – im więcej dobrych treści umieszczamy w naszej witrynie, tym częściej odwiedzają nas roboty Google i tym szybciej nasza strona pnie się po drabince wyników wyszukiwania.
Nasz content na stronie to w największym uproszczeniu treść, którą wypełniamy puste zakładki. Pamiętajmy o tym, że nie zawsze musi to być słowo pisane. Jest wiele różnych form podania informacji i aby nasza witryna była ciekawa dla użytkownika, powinniśmy korzystać w pełni z nich wszystkich. Stosujmy oryginalne, zoptymalizowane pod kątem SEO infografiki, nie wahajmy się zamieszczać na stronie linków do webinarów, a także audiobooków, e-booków czy checklist. Wszystko to formy contentu, z którym powinniśmy być za pan brat, chcąc zatrzymać użytkownika na stronie na dłużej. Bez wartościowego contentu nie zainteresujesz użytkownika.
Pozycjonowanie stron www
Poznaj ofertę kompleskowego SEO dla Twojej strony
Wersja mobilna – najważniejsza
Wprowadzenie algorytmu Mobile First Index przez Google sprawiło, że właściciele stron internetowych musieli w końcu zwrócić uwagę na ich responsywność. Fakt, że roboty wyszukiwarki w pierwszej kolejności indeksują witryny w wersji mobilnej (odtwarzane przez urządzenia mobilne) oznacza, że musimy przykładać większą wagę przede wszystkim do poprawnego wczytywania się stron na komórkach, szybkości i płynności ich działania oraz łatwości poruszania się po nich. Właściciele stron, którzy wciąż po macoszemu traktują wersje mobilne swych stron, nie mają dużych szans na dużą widoczność w Google.
Jak za darmo sprawdzić szybkość serwisu?
Szybkość ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych branych pod uwagę w klasyfikacji Google’a. Trzeba więc zwracać na nią szczególną uwagę. To ważne również ze względu na bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń strony (odsetek użytkowników, którzy wchodzą na nią i szybko opuszczają, zamiast przeglądać kolejne zakładki). Bounce rate rośnie, gdy czas wczytywania serwisu przekracza 3 sekundy. Statystyki pokazują, że nasze społeczeństwo jest coraz bardziej niecierpliwe i już setne sekundy mogą wpływać na wzrosty współczynnika odrzuceń. Szybkość serwisu sprawdzimy w usłudze PageSpeed Insights. Polecamy to bezpłatne narzędzie SEO od Google, gdyż nie tylko analizuje portale, ale też dostarcza wskazówek, jak poprawić tempo ich wczytywania. A powodów kiepskiej prędkości ładowania może być dużo – od słabego hostingu, aż po zbyt małe skompresowanie obrazów. Warto to sprawdzić, bo znacznie usprawnia optymalizację stron internetowych.
Linkowanie wewnętrzne – tu nie potrzebujesz dodatkowego budżetu
Tutaj mamy do czynienia z koniecznością umieszczania odnośników do konkretnych zakładek w obrębie danej strony. Bez tego dany serwis ma niewielkie szanse na zdobycie dużej widoczności w wyszukiwarce Google. Zazębianie odnośników we wnętrzu witryny usprawni indeksowanie przez roboty wyszukiwarki. Poza tym linki wewnętrzne wydłużają czas, który użytkownicy poświęcają na przejrzenie strony, a ten również ma duży wpływ na pozycjonowanie.
Czy da się za darmo pozycjonować i pozyskiwać linki zwrotne?
Link building, czyli pozyskiwanie odnośników zewnętrznych to kolejny element układanki, bez którego optymalizacja SEO nie ma racji bytu. W tym miejscu musimy zwrócić szczególną uwagę na jakość linków. Nie warto pozyskiwać ich masowo, licząc, że to skutecznie wywinduje naszą stronę w rankingu Google. To błędne myślenie, które może być katastrofalne w skutkach. W linkowaniu zewnętrznym zwróćmy szczególną uwagę na to, z jakich witryn pochodzą odnośniki. Pomocne w sprawdzeniu ich jakości będą z pewnością narzędzia do analizy linków, takie jak: Ahrefs, Semrush czy Backlink Checker. Wpisując nazwę naszej domeny, wykryjemy wątpliwej jakości strony linkujące.
Pozycjonowanie stron za darmo – podsumowanie
Samodzielne pozycjonowanie stron internetowych jest możliwe i wykonalne. W Internecie z pewnością znajdziesz masę materiałów na temat tego, jak to robić i od czego zacząć. Jednak każdy, kto poważnie myśli o rozpoczęciu działań SEO na własną rękę, musi zadać sobie pytanie, czy dysponuje wystarczającą ilością czasu. Przygotowywanie treści, korzystanie z narzędzi, przeglądanie i analiza danych zajmuje wiele godzin, nie wspominając o czytaniu artykułów czy dokumentacji Google i zdobywaniu wiedzy, która będzie niezbędna na starcie. Pozycjonowania nie możemy bowiem traktować po macoszemu. Składa się na nie masa czynników, a opanowanie tej dziedziny do perfekcji wymaga czasu, zaangażowania, a niejednokrotnie również pewnego wkładu finansowego. Już samo śledzenie grup dla pozycjonerów w mediach społecznościowych jest czasochłonne, a co dopiero oglądanie webinarów, nauka z podręczników i uczenie się krok po kroku zagadnień związanych z audytowaniem stron internetowych, działaniem algorytmów wyszukiwarki czy optymalizacji technicznej. Dopiero po przynajmniej częściowym opanowaniu teorii, możemy brać się za działania praktyczne bez strachu, że mimowolnie poczynimy błędy, które będą nas kosztować spadki w rankingu Google.
Pozycjonowanie za darmo, na własną rękę, to dobre rozwiązanie dla niektórych mikro biznesów lub osób, które chcą zajmować się tym hobbystycznie. Jednak w rzeczywistości inwestycja w pomoc specjalistów SEO jest ogromną oszczędnością – w ten sposób powierzasz swoją stronę w zaufane ręce i odzyskujesz własny czas, który możesz wykorzystać na jeszcze skuteczniejsze prowadzenie biznesu.
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w 2022 roku.