Samodzielne i darmowe pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google

Justyna Przygoda
Justyna Przygoda
Archiwum 06.2022
 
Samodzielne i darmowe pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google

Samodzielne i darmowe pozycjonowanie stron
- w wyszukiwarce Google

Wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania Google zwykle stanowi efekt przemyślanej strategii SEO. Budowanie planu SEO jest długie, żmudne i wymaga wielu działań ze strony pozycjonera. Nie ma złotego środka na znalezienie się w top 10 wyników Google. Wobec tego niezwykle ważne staje się pytanie, czy witrynę można i opłaca się pozycjonować samodzielnie? Postaramy się udzielić na nie odpowiedzi.

Co to jest pozycjonowanie stron?

Zanim rozpoczniemy dyskusję o tym, czy da się efektywnie pozycjonować strony internetowe, serwisy i witryny, odpowiedzmy sobie na pytanie, czym jest pozycjonowanie. W skrócie możemy powiedzieć, że składa się na nie wszystko to, co możemy zrobić bez nakładów finansowych w reklamy, aby nasza strona osiągnęła wysokie miejsce w rankingu Google.

Grupa docelowa, czyli kto jest twoim klientem?

Na starcie musisz się zastanowić, kto jest odbiorcą twojej strony internetowej. Ruch na stronie nie bierze się w końcu znikąd, a komunikat, który wypuszczamy w przestrzeń Internetu musimy umieć precyzyjnie skierować. Każdy właściciel strony musi zadbać o to, by ta była jego wizytówką, podobnie jak profil na Facebooku, czy konto w Google Moja Frima. Spójność przekazu to podstawa właściwej komunikacji marki. Bez niej marketingowy sukces twojej witryny coraz bardziej się oddala. Bez określenia odbiorcy, nie wiemy jak ubrać w słowa naszą ofertę, a uwierzcie nam różnie sformułowane treści, będą inaczej wpływać na ich konsumenta.

 

Na starcie musisz się zastanowić do kogo kierujesz swoją ofertę

 

Co daje SEO i pozycjonowanie stron?

Odpowiedź na to pytanie jest jednocześnie prosta i złożona. Po pierwsze, dzięki działaniom z zakresu SEO i pozycjonowania twoja strona będzie plasować się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. W efekcie zaoszczędzisz na płatnej promocji, czy to w Google Ads, czy też social mediach. Pozycjonowanie wymusi na tobie też zmianę podejścia do tego, co publikujesz w swoim serwisie, sklepie, czy witrynie. Dzięki niemu zaczniesz zwracać większą uwagę na publikowane treści, ich jakość i to, czy odpowiadają na pytania, które zadaje twój potencjalny klient. Chcąc się przypodobać algorytmom Google’a zatroszczysz się przy okazji o komfort użytkownika odwiedzającego twoją stronę. Nie będzie on już czekać w nieskończoność na załadowanie twego serwisu. W końcu strony pozycjonowane muszą szybko się ładować, dobrze wyświetlać zarówno na komputerach, jak i komórkach, być czytelne i intuicyjne. Twój serwis dzięki optymalizacji stanie się przejrzysty oraz szybki, prosty w obsłudze i zgodny z UX/UI, a to wszystko razem sprawi, że zadowoleni klienci będą do ciebie chętniej wracać i pozostaną ci wierni.

Optymalizacja strony

Jeszcze zanim weźmiesz się za właściwe pozycjonowanie i zaczniesz piąć w górę wyników wyszukiwania, musisz zerknąć na swoją witrynę krytycznym okiem. Optymalizację powinieneś zacząć od audytu, a jeżeli twoja strona jest jeszcze w powijakach od konsultacji z profesjonalną agencją SEO, bądź freelancerem. Tak w przypadku audytu, jak i konsultacji musisz być wyrozumiały i otwarty na wszelką krytykę. Punktowanie błędów w witrynie, szkodliwych linków, niedziałających podstron i wszelkich nieprawidłowości przez specjalistę, pozwoli ci oczyścić witrynę z wszelkich nieprawidłowości, na które nie przymyka oczu również Google.

Dobrze przemyśl wybór agencji, której zlecisz analizę strony. Jej dokładność to podstawa, jeśli chodzi o wprowadzanie poprawek w witrynie. Zwróć też uwagę na to, w jakiej formie dostajesz audyt. Niech specjaliści nie tylko podadzą ci listę błędów, ale też ewentualnych rozwiązań, tak abyś wiedział, co wyeliminowanie danej pomyłki ci da i jak ty, bądź współpracujący z tobą specjalista/dział IT, możesz/może to zrobić.

Narzędzia wspierające optymalizację witryn

Jest masa narzędzi wspierających nie tylko optymalizację (najprościej mówiąc, to, co na stronie), czy działania pozycjonujące (elementy poza nią, które nań wpływają), ale sam audyt. Oczywiście większość z nich jest płatna (choć są i darmowe narzędzia), ale przeważnie możesz skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego.

 

Źródło: Screen ze strony Majestic, jednego z polecanych przez nas narzędzi

 

Jakich narzędzi SEO możemy użyć?

Są pewne aplikacje, które pozwalają nie tyle wypozycjonować stronę, co prześwietlić ją pod kątem elementów wymagających poprawy, wykonać audyt SEO. Narzędzia te wskazują, w którym kierunku powinna pójść nasza optymalizacja. Wśród aplikacji badających strony pod kątem poprawek wymieńmy:

  • Google Analytics – gdzie sprawdzisz, skąd użytkownicy trafiają do twojej witryny i w jaki sposób się po niej poruszają (być może szybko z niej wychodzą, a na którychś zakładkach zatrzymują się dłużej?), warto to wiedzieć;
  • Google Search Console – skąd dowiesz się, jak twoja witryna radzi sobie w wynikach wyszukiwania i gdzie wykryjesz błędny np. 404 i problemy techniczne (np. w strukturze strony);
  • narzędzia płatne m.in. Semrush, Ahrefs i Majestic, które służą audytom backlinków;
  • kolei audytu technicznego i analizy opcji indeksowania dokonamy np. w Screaming Frog Spider, Xenu’s Link Sleuth lub  Neil Patel SEO Analyzer (darmowe narzędzia SEO), bądź dla bardziej zaawansowanych płatnego SurferaSEO;
  • do wyboru mamy również całą masę wtyczek przydatnych w SEO, jak: SeoQuake i MozBar (zbierające statystyki strony i wykazujące błędy optymalizacyjne);
  • podstawowe i darmowe narzędzie do analizy słów kluczowych to: Planer Słów Kluczowych Google’a (Google Keyword Planner), Google Trends, czy Answer the Public, jeśli zaś chcemy zbadać widoczność strony i oczekujemy pełniejszych danych wraz z np. zbadaniem konkurencji pod kątem wysycenia frazami kluczowymi, warto sięgnąć po: Senuto, Semstorm, czy Spyfu.

Słowa kluczowe – jak je rozdzielić między podstronami?

Na pozycję twej witryny w rankingu Google wpływ ma wiele kryteriów, określanych jako czynniki rankingowe Google. Zacznijmy ich omówienie od tego, czym są słowa kluczowe (frazy kluczowe). W skrócie są powiązane tematycznie z twoją witryną słowa, których liczba wpływa na twoją pozycję w Google. Musisz pamiętać, by były one sensownie zróżnicowane i odmienne dla twych podstron, by uniknąć tzw. kanibalizacji treści. Jeżeli zastosujesz zbyt ogólne frazy kluczowe lub będą one identyczne dla różnych podstron, zamiast walczyć z konkurencją, twoje zakładki będą walczyły ze sobą o jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce.

No dobrze, ale skąd takie słowa kluczowe brać? Po pierwsze zawsze musisz stawiać się w roli twojego potencjalnego klienta. Zastanów się, w jaki sposób formułuje pytania, czego szuka w Internecie. Pewne rozeznanie da Ci sam Google, „wyrzucając” podpowiedzi w wyszukiwarce. Zajrzyj też na strony konkurencji, wczytaj się w nie i zobacz, jakimi słowami są nasycone. Następnie możesz skorzystać z takich narzędzi jak Planer Słów Kluczowych Google Adwords, Semstorm, czy Senuto.

Content marketing na stronie – zadbaj o jakościowe treści

Content na stronie musi być nie tylko rozbudowany i wysokiej jakości. Aby spełniał wymogi SEO, musi być też odpowiednio zoptymalizowany oraz przede wszystkim regularnie i cyklicznie dodawany. Dlatego w naszych działaniach SEO tak ważne jest stosowanie praktycznych, wyczerpujących tematykę opisów produktów, czy kategorii (jeżeli prowadzimy sklep internetowy), prowadzenie bloga, który odpowiada na pytania często zadawane przez użytkowników Internetu, czy też recykling treści pod kątem SEO. W praktyce im więcej treści umieszczamy w naszej witrynie, tym częściej odwiedzają nas roboty Google i tym szybciej nasza strona pnie się po drabince wyników wyszukiwania.

 

Bez wartościowego contentu nie zainteresujesz użytkownika

 

Rodzaje i formy content marketingu

Nasz content na stronie to w największym uproszczeniu treść, którą wypełniamy puste zakładki. Pamiętajmy o tym, że nie zawsze musi to być słowo pisane. Jest wiele różnych form podania informacji i aby nasza witryna była ciekawa dla użytkownika, powinniśmy korzystać w pełni z nich wszystkich. Stosujmy oryginalne, zoptymalizowane pod kątem SEO infografiki, nie wahajmy się zamieszczać na stroniem audiobooków, czy e-booków oraz linków do webinarów, czy checklist. Wszystko to formy contentu, z którym powinniśmy być za pan brat, chcąc zatrzymać użytkownika na dłużej na stronie, zaskarbić sobie jego uwagę.

Title i metatagi – skuteczna optymalizacja

Metadane, czyli Meta tytuły (meta title) oraz Meta opisy (meta description) to pierwsze rozszerzone informacje na temat tego, co użytkownik znajdzie na naszej stronie, dostępne w wyszukiwarce. Warto w porę zadbać i upewnić się, że meta tagi są merytorycznie zgodne z treścią witryny i różnią się dla każdej z naszych podstron. Obecnie mamy szersze pole do popisu, tworząc meta opisy naszych stron, ponieważ Google rozszerzył długość znaków, które możemy stosować w opisie ze 160 do 320. To daje już pewne możliwości powiedzenia o usługach, które chcemy sprzedawać, pochwalenia się unikatowością produktów, uwypuklenia ich walorów. Optymalizacja opisów i tytułów na stronach jest jednym z pierwszych zadań, które będziemy mieć przed sobą, pozycjonując naszą stronę internetową.

Bez nagłówków ani rusz

W procesie pozycjonowanie nie powinniśmy zapominać również o nagłówkach. Najważniejsze będą dla nas nagłówki H1 i H2, ale warto używać wszystkich od H3 aż po H6. Rozmieszczenie naszych headerów sprawdzimy w opcji Widok – Źródło w przeglądarce internetowej. Po wyszukaniu za pomocą skrótu klawiszowego ctrl + F, powinny wyświetlić się śródtytuły H1 i H2. Jeśli tak nie jest, oznacza to, że musimy je dodać w naszej witrynie.

 

Utworzenie meta tagów, to działanie, którego nie możesz pominąć w swoim pozycjonowaniu

 

Pozycjonowanie strony internetowej a unikalność

Kolejną rzeczą, którą musimy wziąć pod uwagę, jest unikalność naszego contentu. Oryginalność ma niebagatelny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Musimy sprawdzić nie tylko opisy na stronie, title i metatagai, ale całą treść dostępną w ramach danej zakładki.

Mało tego, musimy sprawdzić całość pod kątem duplikacji treści nie tylko w innych witrynach. Nasz content musi być oryginalny również względem siebie nawzajem. Szybki patent, którzy polecają specjaliści SEO to wpisanie w Google frazy „plagiarism checker”. Wyszukiwarka wypluje nam całą listę narzędzi do sprawdzania artykułów.

Wersja mobilna – najważniejsza

Wprowadzenie algorytmu Mobile First Index przez Google sprawiło, że właściciele stron internetowych musieli w końcu zwrócić uwagę na ich responsywność. Fakt, że roboty wyszukiwarki w pierwszej kolejności indeksują witryny w wersji mobilnej (odtwarzane przez urządzenia mobilne) oznacza, że musimy przykładać większą wagę przede wszystkim do poprawnego wczytywania się stron na komórkach, szybkości i płynności ich działania oraz łatwości poruszania się po nich. Właściciele stron, którzy wciąż po macoszemu traktują wersje mobilne swych stron nie mają dużych szans na wysokie pozycje w rankingu Google.

Szybkość serwisu

Prędkość ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych, branych pod uwagę w klasyfikacji Google’a. Trzeba więc zwracać na nią szczególną uwagę. To ważne również ze względu na bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń strony (odsetek użytkowników, którzy wchodzą na nią i szybko opuszczają, zamiast przeglądać kolejne zakładki). Bounce rate rośnie, gdy czas wczytywania serwisu przekracza 3 sekundy. Statystyki pokazują, że nasze społeczeństwo jest coraz bardziej niecierpliwe i już setne sekundy, mogą wpływać na wzrosty współczynnika odrzuceń. Szybkość serwisu sprawdzimy w usłudze PageSpeed Insights. Polecamy to narzędzie, gdyż nie tylko analizuje portale, ale też dostarcza wskazówek, jak poprawić tempo ich wczytywania. A powodów kiepskiej prędkości ładowania może być dużo, od słabego hostingu po zbyt małe skompresowanie obrazów. Warto to sprawdzić.

Linkowanie wewnętrzne

Tutaj mamy do czynienia z koniecznością umieszczania odnośników do konkretnych zakładek w obrębie danej strony. Bez tego dana witryna, czy serwis raczej nie wedrze się na pierwsze strony Google. Zazębianie odnośników we wnętrzu witryny usprawni indeksowanie strony przez roboty wyszukiwarki. Poza tym linki wewnętrzne wydłużają czas, który użytkownicy poświęcają na swoje pobyty w witrynach, a ten również ma spory wpływ na pozycjonowanie.

Optymalizacja wykonana – co dalej?

Właściwa optymalizacja on-site to połowa sukcesu. Do pełni szczęścia potrzebujemy linków zewnętrznych oraz innych działań off-site, jak komunikacja w mediach społecznościowych, dbanie o wyświetlanie się na mapach Google, pozycjonowanie lokalne czy też monitoring zachowań odwiedzających, nasza analiza SEO. Musimy też konsekwentnie budować wizerunek marki, dbać o opinie w Google Moja Firma, ogólne dobre imię w Internecie. Najważniejszy jest jednak dobór linków.

Link building

Link building, czyli pozyskiwanie odnośników zewnętrznych to kolejny element układanki, bez którego pozycjonowanie nie ma racji bytu. W tym miejscu musimy zwrócić szczególną uwagę na jakość linków. Nie warto pozyskiwać ich masowo, licząc, że to skutecznie wywinduje naszą stronę w rankingu Google. To błędne myślenie, które może być katastrofalne w skutkach. W linkowaniu zewnętrznym zwróćmy szczególną uwagę na to, z jakich witryn pochodzą odnośniki. Pomocne w sprawdzeniu jakości naszego linkowania będą z pewnością narzędzia do analizy linków takie jak: Ahrefs, Semrush czy Backlink Checker. Wpisując nazwę naszej domeny, wykryjemy wątpliwej jakości strony linkujące.

Link building jest równie ważny, co sama optymalizacja strony

 

Pozycjonowanie stron za darmo – mit ?

Samodzielne pozycjonowanie stron internetowych jest możliwe i wykonalne. W Internecie z pewnością zajdziecie masę materiałów na temat tego, jak to robić i od czego w ogóle zacząć. Każdy jednak, kto poważnie myśli o rozpoczęciu działań SEO na własną rękę, najpierw zadał sobie pytanie, czy dysponuje wystarczającą ilością czasu na zgłębienie wiedzy, która będzie mu potrzebna na starcie. Pozycjonowania nie możemy bowiem traktować po macoszemu. Składa się na nie masa czynników, a opanowanie do perfekcji wiedzy, którą specjaliści mają w jednym palcu, z pewnością wymaga czasu, zaangażowania, a niejednokrotnie również pewnego wkładu finansowego. Już samo śledzenie grup dla pozycjonerów w mediach społecznościowych jest czasochłonne, a co dopiero oglądanie webinarów, nauka podręczników i uczenie się kroczek po kroczku zagadnień związanych z audytowaniem stron internetowych, działaniem algorytmów wyszukiwarki, czy optymalizacji technicznej. Dopiero po przynajmniej częściowym opanowaniu teorii, możemy brać się za działania praktyczne bez strachu, że mimowolnie poczynimy błędy, które będą nas kosztować spadki w rankingu Google.

 

Sekcja tło

Zleć pozycjonowanie sprawdzonym specjalistom!

 

Pozycjonowanie strony za darmo – czy to możliwe?

Niech was jednak nie przeraża ogrom poświęcenia i czasu, który czeka was przed rozpoczęciem „zabawy” w pozycjonowanie. Jeżeli tylko wykażecie się wystarczającym uporem i determinację, sami będziecie w stanie osiągnąć pewne efekty, a w najgorszym wypadku zdobyta wiedza pozwoli wam na sprawną komunikację z doświadczonymi specjalistami. Będziecie znali się na SEO dość, by pomóc w określeniu najważniejszych usług, którymi chcecie się chwalić w Google. Dzięki zdobytej wiedzy będziecie też mogli rozliczyć pozycjonera z jego działań. Plusy zdobywania doświadczenia w tym obszarze można tylko mnożyć.

Oczywiście jeżeli nie macie czasu, ochoty lub predyspozycji do samodzielnego działania w tym obszarze, zachęcamy do zapoznania się  z naszą ofertą. Chętnie wykonamy również dla was audyt, byście mogli sami wprowadzić w życie poprawki na waszej witrynie, bądź zlecić je waszym działom IT.

 

 

Justyna Przygoda
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. Od 5 lat z pasją i zapałem zajmuję się słowem pisanym, a od 2 mediami społecznościowymi. Doświadczenie w dziennikarstwie pozwoliło mi uwierzyć w moc słów. Działanie w social mediach sprawiło, że stawiam człowieka na początku każdej historii. Prywatnie nieuleczalna miłośniczka planszówek, stand-upów i gór.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (6 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry