Feed produktowy – co to jest i jak go stworzyć?

Mariusz Rybka
Mariusz Rybka
4 lutego 2025
 
Feed produktowy – co to jest i jak go stworzyć?

Feed produktowy
- co to jest i jak go stworzyć?

Plik produktowy, inaczej feed produktowy, to plik zawierający szczegółowe informacje o produktach oferowanych przez sklep internetowy. Jest kluczowy dla skutecznego zarządzania kampaniami reklamowymi. Dzięki feedowi produktowemu, platformy reklamowe, takie jak Google Shopping czy Facebook Ads, mogą automatycznie pobierać i aktualizować dane o produktach, co pozwala wyświetlać w reklamach aktualne i prawdziwe dane produktów.

 

Feed produktowy – co to jest?

Product feed, inaczej plik produktowy, data feed, czy też strumień danych, to plik w formacie np. xml czy csv, zawierający wszystkie niezbędne informacje o produktach sprzedawanych w sklepie internetowym. Wyobraź to sobie jako internetową wersję katalogu produktów, który pozwala platformom reklamowym na automatyczne pobieranie i aktualizowanie danych o produktach. Dzięki feedowi produktowemu reklamy mogą być precyzyjnie dopasowane do potrzeb klientów, co zwiększa szanse na ich skuteczność i lepsze wyniki sprzedażowe.

Gdzie można wykorzystać feed produktowy?

Feed produktowy wykorzystywany jest w różnych obszarach marketingu internetowego, np. w reklamach Google. Poniżej opiszę kilka najważniejszych:

Kampanie reklamowe w Google Ads

Feed produktowy dla Google Ads jest kluczowym elementem kampanii produktowej w wyszukiwarce Google i Google Zakupy. Dzięki niemu Google może automatycznie wyświetlać reklamy produktów w wynikach wyszukiwania. Zawiera wszystkie potrzebne dane, takie jak nazwa produktu (tytuł), cena, dostępność, link do strony produktu. To umożliwia precyzyjne targetowanie reklam, dzięki czemu są efektywne i przyciągają potencjalnych klientów bezpośrednio do Twojego sklepu internetowego e-commerce.

Potencjalni klienci trafiają na kartę konkretnego produktu, dzięki reklamom produktowym PLA (product listing ads). Feedy produktowe są więc konieczne w sklepach internetowych, które chcą wyświetlać produkty dostępne na stanie jako reklamy PLA.

Odpowiednio przygotowany feed, zawierający szczegółowe dane, a nie tylko podstawowe informacje wymagane przez Google, należy przesłać na konto Google Merchant Center.

Kampanie reklamowe w Meta Ads

W systemie reklamowym Meta Ads (dawniej Facebook Ads) też korzysta się z feedu produktowego do automatyzacji i personalizacji reklam. Dzięki feedowi produktowemu reklamy dynamiczne mogą być generowane automatycznie na podstawie zachowań użytkowników. Przykładem może być sytuacja, gdy ktoś odwiedził stronę produktu, ale nie dokonał zakupu. Reklama tego produktu może być później wyświetlona tej osobie na Facebooku lub Instagramie, zachęcając ją do dokończenia transakcji.

Serwisy – porównywarki cenowe

Feed produktowy jest też niezbędny w serwisach porównywarek cenowych, takich jak Ceneo, Skąpiec czy Nokaut. Dzięki temu platformy te mogą automatycznie pobierać aktualne dane o produktach, ich cenach i dostępności produktu, co umożliwia użytkownikom szybkie porównanie ofert z różnych sklepów. To zwiększa widoczność sklepu internetowego i pomaga pozyskać nowych klientów.

Inne możliwości wykorzystania pliku produktowego

Plik produktowy może być również użyty w innych obszarach marketingu, np. w:

  • marketplaces, tj. Allegro, Amazon czy eBay, co ułatwia zarządzanie ofertami i aktualizację danych;
  • partnerstwach afiliacyjnych, co umożliwia zwiększenie zasięgu i widoczności produktów w internecie;
  • kampaniach e-mail marketingowych, by automatycznie wstawiać produkty z feedu do newsletterów lub kampanii promocyjnych, co zwiększa personalizację i efektywność komunikacji;
  • programach lojalnościowych, by aktualizować informacje o dostępnych nagrodach i ofertach specjalnych, co pozwala zwiększyć zaangażowanie klientów i ich lojalność wobec marki;
  • narzędziu Blue Winston, do tworzenia typów kampanii, których nie znajdziesz nigdzie indziej. Są to np. kampania produktowo-grupowa lub kampania produktowa DSA (dynamic search ads). Mogą one wyświetlać produkty, które są dostępne w sklepie, a także związane z nimi reklamy w wyszukiwarce na słowa kluczowe, które te produkty opisują. Dodatkowo w tekstach reklam w wyszukiwarce, możesz mieć zawsze aktualną cenę każdego produktu. Nie trzeba więc poświęcać mnóstwa czasu na ręczne aktualizacje cen czy wstrzymywanie produktów, które zostały wyprzedane. Jesteśmy certyfikowanym partnerem Blue Winston, dlatego jeśli chcesz przetestować o wiele skuteczniejsze typy kampanii na swoich kontach Google Ads i Microsoft Ads, zgłoś się do nas teraz!
Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Kampanie, których nie znajdziesz nigdzie indziej

Certyfikowani eksperci z DevaGroup wdrożą je dla Ciebie!

Jak stworzyć feed produktowy?

Feed można wygenerować ręcznie m.in. przy pomocy Google Sheets lub za pomocą wtyczek.

Ręczne tworzenie pliku

Ręczne tworzenie feedu produktowego jest czasochłonne. W arkuszu kalkulacyjnym należy uzupełnić wszystko „z palca” i można przy tym popełnić błędy, np. literówkę przy nazwach atrybutów. Trzeba więc przed dodaniem arkusza do GMC wszystko sprawdzić i do tego ręcznie aktualizować w nim każdą zmianę, np. ceny produktu.

Zobacz, jak wygląda feed przygotowany ręcznie:

Plik produktowy ręczny – przykład

Tworzenie pliku przy pomocy wtyczek

Tworzenie pliku przy pomocy wtyczek, np., gdy posiadamy WordPress z Woocommerce, jest o wiele szybszym zadaniem. Wystarczy zainstalować i skonfigurować wtyczkę do generowania pliku produktowego. Jest to o wiele bardziej wygodne rozwiązanie, szczególnie dla dużych sklepów internetowych. Jeśli masz w sklepie zaledwie kilka produktów, można skorzystać z pierwszej opcji.

Co powinien zawierać każdy plik produktowy?

Plik produktowy zapewnia aktualne informacje o produktach. Specyfikacja danych produktów zawiera spis wymaganych i opcjonalnych atrybutów i formatów, które muszą lub nie, znajdować się w feedzie produktowym. Niektóre atrybuty mogą być konieczne w zależności od produktu.

Wymagania Google Ads do feedu produktowego

Google feed (feed produktowy Google) powinien zawierać następujące elementy:

  • identyfikator [id],
  • tytuł [title],
  • opis [description],
  • link [link],
  • link do zdjęcia [image_link],
  • dostępność [availability],
  • cena [price],
  • GTIN [gtin] – Globalny Numer Jednostki Handlowej, jeśli jest znany,
  • MPN [mpn] – w przypadku nowych produktów, które nie mają GTIN określonego przez producenta,
  • marka [brand],
  • stan [condition] – gdy produkt jest używany lub odnowiony.

Dodatkowo możesz też dodać takie atrybuty, jak:

  • kategoria produktów Google [google_product_category] – kategoria produktów zgodna z klasyfikacją Google,
  • typ produktu [product_type] – Twoja własna kategoria, po której możesz łatwiej dzielić produkty w kampaniach.

W feedzie Google warto też dodać etykiety niestandardowe custom_label (0-4). Mamy 5 etykiet i do każdej można przypisać różne wartości, by jeszcze dokładniej podzielić produkty. Najlepszą praktyką jest dzielenie kampanii po marżowości produktów i na to jedną etykietę zalecam przeznaczyć.

Pełna specyfikacja danych o produktach znajduje się tutaj.

Wymagania Meta Ads do feedu produktowego

W przypadku feedu produktowego dla Meta Ads wymagania mogą się nieznacznie różnić w zależności od formatu reklamy i celu kampanii. Jednakże podstawowe atrybuty, takie jak id, title, description, link, image_link, price i availability są zazwyczaj obowiązkowe. Dodatkowo Meta Ads może wymagać specyficznych atrybutów związanych z dynamicznymi reklamami produktowymi lub innymi formatami reklam.

Dlaczego warto ze starannością przygotować plik produktowy?

Dobrze przygotowany plik produktowy to klucz do sukcesu standardowych kampanii produktowych, kampanii Performance Max i kampanii Demand Gen z uwzględnionym feedem. Dzięki niemu możesz:

  • Lepiej dopasować produkt do wyszukiwań potencjalnych klientów – wyszukiwarki takie jak Google dążą do tego, by prezentować najbardziej trafne wyniki. Gdy ktoś szuka węża ogrodowego o długości 15 metrów, niech znajdzie wąż akurat o tej długości.
  • Poprawić jakość i pozycje reklam – im lepiej opiszesz swoje produkty, tym bardziej wiarygodne i atrakcyjne będą dla klientów reklamy, co zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia, a tym samym zakupu.
  • Zagęścić miejsca reklamowe swoimi reklamami – wyprzedzenie konkurencji dzięki zajęciu większej ilości miejsc reklamowych wpływa na prawdopodobieństwo zakupu w Twoim sklepie.
  • Optymalizować koszty – skoro Twoje reklamy są bardziej trafne, płacisz tylko za kliknięcia osób, które są naprawdę zainteresowane Twoim produktem. Wysoka jakość feedu może mieć wpływ na koszt kliknięcia CPC.
  • Korzystać z remarketingu dynamicznego – dzięki feedowi możesz pokazać potencjalnym klientom dokładnie ten sam produkt, który widzieli w Twoim sklepie, w momencie, gdy przeglądali inne strony w internecie.
  • Zwiększać zaufanie klientów i ich lojalność wobec marki – dokładne informacje w reklamach przyspieszają proces zakupowy. Na pewno nie raz, nie dwa, szukałeś konkretnego produktu i poświęciłeś na to sporo czasu.
  • Ułatwiać porównywanie asortymentu – szczegółowe informacje umożliwiają szybkie porównanie wyników na tle konkurencji.
  • Otwierać drzwi do nowych kanałów sprzedaży – możesz wykorzystać strumień danych w różnych miejscach, np. w porównywarkach cen i dywersyfikować źródła ruchu.

Zoptymalizowany feed produktowy – niezbędny element kampanii sklepu internetowego!

Przygotuj plik dla różnych platform reklamowych najlepiej, jak potrafisz. Wszystkie istotne atrybuty produktów powinny być uzupełnione. Korzystając z narzędzi do zarządzania feedami produktowymi, możesz zautomatyzować wiele procesów i zaoszczędzić czas.

Jednym z tych narzędzi jest CSS DevaGroup, dzięki któremu możemy obniżyć Ci koszty kliknięć w reklamy produktowe nawet do -20%. Do tego możemy tworzyć kopie produktów z nowymi, ulepszonymi tytułami. To zdecydowanie wrzuci Twoje kampanie na szósty bieg, tym bardziej że można korzystać z kilku porównywarek cenowych jednocześnie. Z doświadczenia wiemy, że zagęszczenie slotów reklamowych produktami, wpływa na sprzedaż w sklepie internetowym.

Mariusz Rybka
SEM Specialist. Certyfikowany specjalista Google Ads i Google Analytics z ponad 7-letnim doświadczeniem w prowadzeniu skutecznych kampanii reklamowych. W wolnym czasie czyta dużo książek i gra w piłkę nożną.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry