I love Marketing&Technology 2023. Relacja z dnia 4. – I love SEO & Content

I love Marketing&Technology 2023. Relacja z dnia 4. – I love SEO & Content

I love Marketing&Technology 2023.
Relacja z dnia 4. - I love SEO & Content

Za nami kolejna edycja jednej z najbardziej znanych krajowych konferencji marketingowych –  I Love Marketing & Technology 2023. W tym roku uczestniczyliśmy w jej 4 dniu – panelu I love SEO & Content, który odbył się 18.05.2023. Czy było warto? Zdecydowanie tak! Przedstawiamy kluczowe wnioski z prelekcji.

i love mkt

Dobry kontakt = droga do sukcesu

Podczas I love SEO & Content 2023 mieliśmy okazję zobaczyć prelekcje związane z naprawdę różną tematyką – współpracą agencji SEO z klientem biznesowym, optymalizacją stron internetowych, wykorzystaniem AI oraz tworzeniem contentu, który po prostu będzie się podobał. Niezależnie jednak od zagadnienia i profesji prelegenta, z niemal każdej prezentacji wypływał jeden wniosek – podstawą do budowania wartościowej strategii jest dobre zrozumienie potrzeb klienta i mówienie językiem zrozumiałym dla obu stron

Buduj relacje oparte na przejrzystości

Dla każdego rodzaju działań biznesowych kluczowe jest przyjęcie wspólnych, jasno określonych założeń, wyznaczenie celów i transparentne ich realizowanie. Tylko w ten sposób uda się zbudować wzajemne zaufanie, które ułatwia codzienną współpracę. Brzmi jak truizm, ale w praktyce stan ten dość trudno osiągnąć. Branża SEO, której ta część konferencji dotyczyła, jest dobrym przykładem. 

Aż 3 prelekcje podczas tegorocznego I love SEO & Content dotyczyły tematu rozpoczęcia współpracy oraz określania potrzeb klienta. Marianna Krupa i Bartosz Berliński w humorystyczny sposób przedstawili historię klienta Janusza, właściciela komisu samochodowego, który chciał rozpocząć na swojej stronie działania SEO. Wskazali na potrzebę rozpoznania celów, zasobów i stanu wiedzy klienta, ustalenie odpowiedniej metodyki pracy i raportowania. Agata Wojtyna natomiast opowiedziała o procesie ofertowania, kluczowych informacjach, które powinny znaleźć się w briefie klienta, a także konieczności jasnego ustalenia zakresu usługi, KPI i budżetu. Katarzyna Baranowska wskazała zadawanie pytań, otwartość i szczerość w relacji jako podstawy dobrej współpracy.

i love mkt Agata Wojtyna

Nie zapominaj o innych kanałach pozyskania klienta

Kolejnym istotnym wnioskiem z konferencji jest fakt, że SEO nie powinno być traktowane jako całkowicie osobna strategia, a należy włączyć je w ogólny plan marketingowy firmy. Częstym problemem jest brak wzajemnego zrozumienia osób odpowiedzialnych za poszczególne kanały marketingowe, PR, UX i zaplecze techniczne. Alek Cierniewski w prezentacji o intrygującym tytule “Co SEO ma wspólnego z MMA” pokazał, w jaki sposób naturalna symbioza specjalistów SEO i deweloperów, a także pozycjonowania i innych kanałów pozwala osiągnąć ciekawe, bardzo pozytywne rezultaty. Tutaj również podkreślona została rola zrozumienia biznesu klienta i wkomponowania SEO w strategię działania firmy.

Zadbaj o stronę i nie tylko

Jak co roku, w ramach I love SEO & Content nie zabrakło prezentacji wchodzących w szczegóły działań SEO, które przynoszą pozytywne efekty. Zbigniew Bocian opowiedział, w jaki sposób analizować i optymalizować content, wskazując na uwzględnienie intencji wyszukiwania w pracy nad stronami ofertowymi i artykułami. Podkreślił również rolę kontekstu w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym, a także optymalizacji technicznej – semantyki kodu, eliminacji błędów i szybkości ładowania zasobów. Szymon Słowik głównym tematem swojej prezentacji uczynił analizę słów kluczowych – rolę researchu i targetowania w 2023 roku w SEO. Pokazał różnice między wyszukiwaniem leksykalnym a semantycznym, a także w jaki sposób identyfikować zapytania z potencjałem, frazy pomocnicze oraz nawiązał do ich klasteryzacji. Całość okraszona bogatym katalogiem przydatnych narzędzi tj. Senuto, Surfer SEO czy Ahrefs.

Jakub Żebrowski natomiast zaprezentował temat związany z optymalizacją wizytówki Google Moja Firma i obecnością firmy w Google Maps. Podkreślił ważność przekazywania jak największej liczby informacji w wizytówce, a także zdobywania opinii. Bardzo istotna w tym kontekście jest obserwacja konkurentów – w jaki sposób nazywają swoją działalność i jak ją opisują. 

Istotnym wnioskiem wypływającym z tego rodzaju prezentacji jest fakt, że kluczem do skutecznych działań jest rozległa analiza. Jest to niepomijalny element tworzenia strategii SEO, a wszelkie próby jej skrócenia i wprowadzania zmian “na szybko” może skutkować efektem odwrotnym do zamierzonego.

Korzystaj z AI, ale z głową

Wykorzystanie AI w marketingu to widoczny trend, który również zawitał do wielu prezentacji wygłaszanych podczas I Love Marketing & Technology 2023. Nie inaczej było podczas panelu poświęconego SEO i contentowi. Nawiązania do AI pojawiały się bardzo często, a prelekcję skoncentrowaną tylko i wyłącznie na tym temacie przygotował Mateusz Malinowski. Bardzo cenną informacją w kontekście ChatGPT jest fakt, że nie posiada on dostępu do dedykowanych narzędzi. W praktyce oznacza to, że można wprowadzić prompt z prośbą o przygotowanie analizy słów kluczowych i uzyskać odpowiedź, ale nie będzie ona poparta danymi statystycznymi, a własnymi “spostrzeżeniami” ChatGPT. Prezentacja zawierała bardzo wiele dowodów, że wynik zależy od zapytania, a przede wszystkim od poziomu jego szczegółowości. ChatGPT i narzędzia mu pokrewne mogą pełnić rolę sprawnie działającego asystenta, którego pracę trzeba weryfikować. Popełniają błędy (czasem nawet proste) i potrafią generować stwierdzenia nieprawdziwe.

Twórz treści i wykorzystuj je na wiele sposobów

Barbara Stawarz-Garcia w swojej prezentacji odwołała się do strategii błękitnego oceanu – kreowania wolnej, niezagospodarowanej przestrzeni rynkowej. Jest to miejsce, w którym konkurencja staje się mniej istotna, a liczy się innowacyjność przedsiębiorstwa i jego rozwój. Content w tym kontekście powinien być oryginalny i wysokiej jakości – warto ograniczać tworzenie materiałów podobnych do znajdujących się na stronie konkurentów, a koncentrować na zupełnych nowościach. Do rozważenia jest nawet całkowite usunięcie tekstów przestarzałych, nieangażujących, które nie generują ruchu na stronie.

Bartosz Walat natomiast skoncentrował się na recyklingu contentu. Zamiast tworzyć zupełnie nowe treści, warto wykorzystywać ponownie te istniejące. Form jest bardzo wiele – od wpisów blogowych, przez podcasty, video po krótkie wzmianki w social media. Wielokrotne powtarzanie tej samej informacji sprzyja zapamiętywaniu – warto ten fakt wykorzystać. Dowodem na efekty pracy nad jakością kampanii contentowych była prezentacja Ewy Schreiber, która pokazała liczne przykłady contentu, “który przeżyje nasze firmy”.

Podczas I love SEO & Content 2023 nie mogło zabraknąć zeszłorocznego zwycięzcy – Pawła Tkaczyka. W swojej prezentacji skoncentrował się na tworzeniu contentu, który będzie podobał się odbiorcom. Wszystko po to, by wpisać się w zasady działania algorytmu. Wiele zależy tutaj od tego, jak silną więź z Twoją marką (lub po prostu osobą) mają odbiorcy Twoich treści oraz co ich interesuje. Wniosek – lepiej tworzyć treści dostarczające emocje i zgodne z trendami, aniżeli przesadnie koncentrować się na ich użyteczności.

I love mkt Paweł Tkaczyk

Czas na zwycięzców!

Podczas każdego panelu I Love Marketing & Technology publiczność wybiera najlepsze prezentacje. Zwycięzcą I love SEO & Content po raz kolejny okazał się Paweł Tkaczyk, 2. miejsce zajął Mateusz Malinowski, 3. Bartosz Walat. W siódemce nagrodzonych znaleźli się także Szymon Słowik, Jakub Żebrowski, Barbara Stawarz-Garcia oraz Alek Cierniewski.

Bardzo wartościowym elementem całej konferencji były panele dyskusyjne, będące zakończeniem każdej z 4 części zawierających po 3 prezentacje. W ich czasie osoby zgromadzone na sali oraz oglądający online mogli zadawać pytania prelegentom. Były one bardzo zróżnicowane i szczegółowe, bardzo często wymagały zaangażowania wszystkich panelistów w odpowiedź. To kolejny dowód na to, że SEO i content to tematy złożone, przez co trudno o znalezienie jednej, uniwersalnej odpowiedzi rozwiązującej dany problem. Być może dla wielu irytujące “To zależy” bardzo często okazuje się prawdą – każde zagadnienie wymaga osobnej analizy, a od jej jakości zależą wyniki prac.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Zostały ostatnie bilety na semKRK!

Widzimy się już 7.06 w Krakowie

Bartłomiej Tomczyk
Były pracownik na stanowisku Senior SEO Specialist. Na co dzień tworzy i realizuje strategie pozycjonowania dla stron firmowych, sklepów online oraz blogów. Uwielbia dzielić się wiedzą. Jego artykuły przeczytasz na naszym blogu, a także na stronach innych cenionych w branży marek, tj. Senuto czy Majestic. Prelegent na webinarach organizowanych przez DevaGroup. W wolnych chwilach słucha muzyki i podcastów (zwłaszcza tych w postaci wywiadów) oraz grywa w gry komputerowe - potrafi godzinami budować miasta w Cities: Skylines :)

Alicja Stojek-Szewczuk
Senior SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych klientów. Prywatnie miłośniczka dobrych książek i jogi.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (8 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry