Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma w mapach i w wyszukiwarce

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma w mapach i w wyszukiwarce

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja
Firma w mapach i w wyszukiwarce

Posiadanie bezpłatnego profilu firmy w Google jest obowiązkowe, jeśli myślisz o pozycjonowaniu lokalnym i zaistnieniu w mapach Google. Wizytówki w mapach Google oraz w formie boksu w wynikach wyszukiwania, to świetny sposób na zwiększenie ruchu w Twojej witrynie oraz lokalnym punkcie Twojej firmy.

Jeśli prowadzisz działalność usługową jak restauracja, zarządzanie wizytówką Google w mapach, jest strzałem w dziesiątkę. Zarządzanie profilem w Google Business (moja firma), możesz wykonywać za darmo. Każda osoba posiadająca adres, logo, dane kontaktowe oraz podstawowe informacje o swoim biznesie, może załączyć wizytówkę Google Moja Firma. Dzięki tej funkcji możesz skutecznie generować dodatkowych klientów, którzy po znalezieniu go w aplikacji mobilnej lub lokalnych wynikach Google z chęcią odwiedzą Twój lokal.

Narzędzie Google Moja Firma jest dostępna dla każdego i daje wiele możliwości dotarcia do klienta, przestawienia firmy oraz najważniejszych informacji kontaktowych. Google udostępnia osobie zainteresowanej, wszystkie najważniejsze informacje bez konieczności dodatkowego przeklikiwania, np. w sytuacji, gdy poszukuje numeru telefonu lub adresu. Warto dodać firmę do map dostępnych w przeglądarce Google, bez względu na wielkość firmy, ilość jej pracowników, czy lokalizację.

Zastanawiasz się, na czym polega pozycjonowanie w Google, chcesz dowiedzieć się jak optymalizować wizytówkę Google, która już istnieje lub jak założyć wizytówkę Google, to ten wpis jest dla Ciebie!

Spis treści:

Zakładanie bezpłatnej wizytówki w firmy

Jakiekolwiek działania w kwestii pozycjonowania punktu firmy w Google Maps należy rozpocząć od jego utworzenia. Bezpłatny profil biznesu w Google utworzysz w kilku prostych krokach, przechodząc do tej strony: www: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/. Po naciśnięciu w link dowiesz się jak założyć wizytówkę Google Moja Firma w kilka minut.
Jeżeli nie jesteś pewien, któregoś z etapów, możesz dodać firmę do Google Maps, a później w dowolnym momencie ją edytować. Postaraj się jednak, aby już na pierwszym etapie, nazwa oraz opis zawierały słowa kluczowe i treści, które mogą wpłynąć na pozycjonowanie Google Maps. Im lepiej i dokładniej rozpoczęty projekt, tym lepiej odbierana będzie wizytówka w Google Moja Firma zarówno przez potencjalnych klientów, którzy do niej dotrą.

Pamiętaj, aby nie dublować punktów firmy, jeśli na mapie znajduje się już Twoja firma, spróbuj odzyskać dostęp do tego punktu (np. przez kartkę z kodem) i nie zakładaj drugiego – szczególnie pod tym samym adresem.

Duplikat może spowodować zawieszenie obu punktów, przez co znikną one na pewien czas z Map Google do czasu wyjaśnienia problemu z zespołem wsparcia Google. Szerzej proces zakładania wizytówki firmy w Google opisaliśmy w tym artykule.

W wolnej chwili zapoznaj się również z naszym artykułem pod tytułem Scam na wizytówkę Google Maps / Moja Firma, uważaj na oszustów! 

Jak zarządzać i jak pozycjonować wizytówkę Google Moja Firma?

Warto wypozycjonować wizytówkę, aby wyświetlała się ona na górze listy wyszukiwań i tym samym docierała do większej liczby odbiorców. Widoczność wizytówki zależy od wielu elementów, dlatego już od samego początku warto zadbać o jej poprawne uzupełnienie. Po założeniu wizytówki swojego biznesu na stronie Google możesz zarządzać i optymalizować ją na dwa sposoby.

Zarządzanie wizytówką firmy z panelu Google

Pierwszym ze sposobów jest zalogowanie się do panelu https://business.google.com/, w którym po kliknięciu w ołówek uzyskasz możliwość uzupełnienia podstawowych danych w twojej wizytówce. Warto wiedzieć, że w przeszłości to właśnie z poziomu tego panelu mogliśmy zarządzać punktem firmy. Był on znacząco bardziej rozbudowany i funkcjonalny. Obecnie Google wycofuje się z tego interfejsu, ograniczając opcje i funkcje w nim dostępne.
Wszystkie te elementy przenoszone są na bieżąco do funkcjonalności opisanej w punkcie drugim. Dlatego, jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z wizytówkami Google, to lepiej od razu rozpocząć naukę zarządzania profilem właśnie poprzez sposób opisany w kolejnym akapicie.
Elementy naszej wizytówki powinny być jasno opisane, aby użytkownik nie miał trudności ze znalezieniem podstawowych informacji, których poszukuje.

Zarządzanie z widoku wyników wyszukiwania

Drugim ze sposobów jest wyszukiwanie nazwy naszej firmy w wyszukiwarce. Jest to obecnie forma, w której uzyskujemy najwięcej opcji i która jest stale rozwijana przez Google.

Aby móc zarządzać punktem założonej przez nas firmy w wyszukiwarce Google, w wyszukiwarce musisz wpisać dokładną nazwę punktu (taką jak podaną podczas zakładania punktu) oraz zrobić to z konta Google, na którym utworzony został profil firmy w polu wyszukiwania. Jeśli nie wiesz, jak nazywa się Twój punkt w mapach, spróbuj wyszukać go w aplikacji Google Maps po adresie. Jeśli po wpisaniu nazwy naszej firmy nadal nie widzisz dodatkowego panelu, spróbuj dodać do zapytania pełny adres punktu. W ostateczności sprawdź, czy na pewno na swoim koncie Google posiadasz dostęp do tego punktu – zrobisz to w panelu https://business.google.com/

Po wyszukaniu swojej firmy Twoim oczom ukaże się dodatkowy panel opcji – jak ten poniżej:

Zarządzanie punktem w mapach z poziomu wyszukiwarki
Zarządzanie punktem w mapach z poziomu wyszukiwarki

W tym widoku, będziesz mieć możliwość pełnej edycji profilu firmy oraz zarządzania treściami, które się na nim pokazują.

Siła profilu

Z całą pewnością, Twoją uwagę zwróci wskaźnik „Siła profilu”, który znajduje się w prawym górnym rogu tego modułu i pojawił się w Google całkiem niedawno. Siła profilu to element, który wskazuje Ci stopień uzupełnienia Twojego profilu. Jeśli w profilu swojej firmy nie uzupełnisz pewnych pól albo nie zdecydujesz się na włączenie wybranych funkcjonalności profilu (jak np. czat z użytkownikami), to wskaźnik oceny siły profilu spadnie. Aby uzyskać maksymalną siłę profilu, konieczne jest pełne uzupełnienie oraz włączenie wszystkich dostępnych opcji profilu firmy.

Jeśli z jakiegoś powodu nie zdecydujesz się na przykład na uruchomienie czatu dla klientów, Twój punkt będzie posiadał niższą siłę profilu.

Jeśli obawiasz się, że będzie miało to negatywny wpływ na widoczność Twojego punktu, nie musisz się martwić. W mojej ocenie, posiadanie niepełnej siły profilu, nie przeszkadza w skutecznym pozycjonowaniu Twojego punktu. Jeśli uzupełnisz pozostałe elementy wizytówki, nadal skutecznie możesz ją pozycjonować i pozyskiwać ruch z boksów map. Wielu z moich klientów przykładowo nie włącza opcji czatu, ponieważ czatowanie z klientami jest nieco uciążliwe i wymaga ciągłego sprawdzania telefonu.

Sekcja tło

Powierz nam optymalizację Twojej strony!

Jak podejść do pozycjonowania punktu firmy w wyszukiwarce Google?

Zanim przejdziemy do konkretnych wskazówek, musisz zrozumieć, że użytkownicy docierają do Twojego punktu na kilka sposobów.

Punkt Twojej firmy wyświetla się im w:
•    aplikacji Mapy na komputery,
•    aplikacji Google Maps na urządzeniach mobilnych (Android i iOS),
•    bezpośrednio w wyszukiwarce Google w boksie map,
•    bezpośrednio w wyszukiwarce Google w bocznym boksie z punktem firmy.

Zestawienie z jakich źródeł Twój punkt jest odwiedzany znajdziesz w statystykach swojego punktu. O to przykład takich statystyk:

statystyki google maps
Zestawienie platform i urządzeń dla punktu firmy

Kluczową rolę w tym, które konkretnie punkty zostaną zaprezentowane użytkownikowi w mapach lub wynikach wyszukiwania najwyżej, odgrywają następujące czynniki:
•    geolokalizacja użytkownika,
•    uzupełnienie profilu punktu przez właściciela,
•    ilość interakcji i treści wygenerowanych przez wyszukujących,
•    sygnały zewnętrzne.

Geolokalizacja użytkownika

Geolokalizacja użytkownika (fizyczna lokalizacja wyszukującego) odgrywa istotną rolę w budowaniu rankingu punktów. Zarówno w przypadku profilu firmy w mapach Google, jak i boksów map w wyszukiwarce, dla Google ważne jest to, skąd nastąpiło wyszukiwanie danej frazy. Algorytm często podpowiada punkty firm, które znajdują się w niedalekiej okolicy szukającego, marginalizując te w dalszych odległościach.

Dopasowanie wyników do lokalizacji szukającego to element, którego często nie da się przeskoczyć. Jeśli posiadasz punkt na obrzeżach miasta, a chcesz rywalizować o pozycje w centrum, dla wyszukujących z centrum – będzie to bardzo trudne. Szczególnie w przypadku słów kluczowych jak „restauracja” i dużego nagromadzenia punktów w okolicy wyszukującego.

Algorytm Google dopasowuje listę wyświetlanych punktów do lokalizacji urządzenia, które wysłało zapytanie. Osoba wyszukująca może dostać punkty bliższe jej lokalizacji lub punkty z konkretnego wycinku miasta – np. tylko z północnej części Krakowa. Dlatego dla osób szukających z centrum miasta, preferowany będzie wycinek centrum miasta. Dla osób, które wyszukują z innego miasta, Google bardzo często pokazuje również wycinek obejmujący właśnie centralną część miasta, a nie jego obrzeża. Logiczne jest bowiem, że jeśli szukamy restauracji z danej lokalizacji, to preferujemy punkty bliżej nas – szczególnie jeśli jest ich tam dużo. Warto zadbać o profil firmy w Google i odpowiednio przygotować jej elementy pod wyszukiwanie w danej geolokalizacji.

Różnicowanie wyników wyszukiwania w oparciu o lokalizację szukającego wpływa w ogromnym stopniu na widoczność punktu i trzeba mieć to na uwadze podczas sprawdzania pozycji swojego punktu. To, że w naszej okolicy znajdujemy się na pozycji numer jeden, nie będzie zawsze oznaczać, że tak samo jest również w innych lokalizacjach. Niestety, ale fizyczna lokalizacja punktu odgrywa ważną rolę również w przypadku pozycjonowania w mapach.

Pozycjonowanie w Google, nastawione na geolokalizację, wymaga często dużego nakładu pracy i cierpliwości. Przed rozpoczęciem zastanów się, na jakim obszarze chcesz być wyświetlany, do jakich użytkowników dotrzesz i jakich informacji będą poszukiwały osoby z danego regionu. Słowa, na podstawie których Google zaproponuje twoją wizytówkę użytkownikom, muszą być odpowiednio dobrane już na etapie tworzenia profilu w Google Moja Firma. Odpowiednio dobrany opis, zdjęcia i powiązanie wizytówki ze stroną zdecydowanie pomogą w pozycjonowaniu twojego biznesu w mapach Google.

Uzupełnienie profilu punktu przez właściciela

Jako właściciel zarządzający punktem masz największe możliwości co do edycji danych tego punktu. W sieci znajdziesz liczne wskazówki i „złote rady” dotyczące uzupełnienia punktu, aby pozycjonował on się lepiej. W praktyce wszystko opiera się o dokładne uzupełnienie punktu oraz powiązanie go z odpowiednimi frazami w jego opisie. Pamiętaj, że wszyscy użytkownicy posiadają tutaj niemal takie same opcje :). Kluczowe dla SEO jest rzetelne, konkretne i dokładne opisanie i uzupełnienie wszystkich możliwych pól w edycji Twojego punktu.

Poniżej lista 10 najważniejszych rzeczy podczas pozycjonowania wizytówki Google Moja Firma:

  1. Nazwij swój punkt odpowiednio, a następnie wybierz kategorię główną (najbardziej dopasowaną) oraz maksymalną ilość powiązanych kategorii dodatkowych – wzmocnią one widoczność Twojego punktu na dodatkowe frazy.
  2. Uzupełnij dodatkowe dane jak strona www, rok założenia firmy, numer telefonu, godziny otwarcia oraz wszystkie pozostałe pola, które Google daje Ci do uzupełnienia.
  3. Nie zapomnij o dodaniu logo oraz dużej ilości zdjęć, które zachęcą użytkowników do odwiedzenia Twojej lokalizacji.
    Jako ciekawostkę dodam, że jednym z ulubionych zdjęć klientów są zdjęcia lokalu z zewnątrz i drzwi wejściowych – ułatwia im to nawigację do lokalu.
  4. Jeśli oferujesz w swoim punkcie produkty – rozważ wykonanie zdjęć, które zaprezentują asortyment dostępny w sklepie. W ten sposób zaprezentujesz swoim użytkownikom produkty, które posiadasz w formie zdjęć – już na etapie Google Maps :).
  5. Jeśli uzupełniasz punkt restauracji, zadbaj o umieszczenie zdjęć przedstawiających serwowane dania. Dobrym pomysłem będzie umieszczenia na zdjęciach karteczek z nazwami potraw ;).
  6. Jeśli nie uzupełnisz zdjęć samodzielnie, po jakimś czasie zrobią to za Ciebie użytkownicy i lokalni przewodnicy – a ich zdjęci nie zawsze są zdjęciami dobrej jakości. Warto więc ich uprzedzić i aktualizować zdjęcia co jakiś czas.
  7. Miejscem, w którym możesz dodatkowo „zoptymalizować” profil swojej firmy pod kątem wybranych słów kluczowych, jest opis punktu.
    Obecnie Google pozwala na dodanie 750 znaków opisu, który oprócz opisania Twojego punktu możesz odpowiednio wysycić frazami kluczowymi.
    Pamiętaj, że temat twojej firmy w mapach Google to podstawa i musi być jasny dla potencjalnego klienta, kiedy Google wyświetli Twoją wizytówkę, np. w czasie wyszukiwania konkretnej usługi. Jeżeli zastanawiasz się jakie słowa warto zastosować w treści opisu, możesz posłużyć się narzędziem Google Search Console, które wyświetla słowa, po których była wyświetlana Twoja strona internetowa przez użytkowników.
    Pamiętaj, że na każdym etapie jest możliwa edycja wizytówki przez właściciela profilu w Google Moja Firma. Właśnie dlatego optymalizacja wizytówki Google jest możliwa w dowolnym miejscu i czasie.
    Jak nietrudno się domyślić, użycie odpowiednich słów kluczowych w treści tego opisu, zwiększy powiązanie danego punktu z tymi frazami kluczowymi, co wpłynie pozytywnie na jego widoczność na te frazy kluczowe. Aby zwiększyć swoje szanse na prezentowanie swojego punktu w miejscach odległych od jego lokalizacji, w polu opisu firmy warto oprócz standardowego opisu, umieścić ważne dla pozycjonowania słowa, odwołania do lokalizacji oraz ważnych punktów znajdujących się w bliskiej okolicy. Można zrobić to np. poprzez zwroty jak „blisko dworca” czy „nasza kawiarnia znajduje się ulice obok Pałacu Kultury”.
    W przypadku, gdy firma działa na rynku lokalnym, warto uwzględnić słowa powiązane z danym obszarem. Warto zobaczyć jak lokalne firmy, umieszczone na górze listy wyszukiwań opisują swoje wizytówki i jak nakierowują roboty Google na dany zestaw fraz. Tworzenie wizytówki w Google na dany obszar często bywa trudne i czasochłonne, jednak może dać przewagę nad konkurencją. Powiązanie się z konkretnymi frazami kluczowymi oraz miejscami może zwiększyć współczynnik powiązania Twojego punktu z nimi, a co za tym idzie zwiększyć jego widoczność na konkretne słowa i w konkretnych lokalizacjach.
  8. Warto wspomnieć również o tym, że wybrane frazy możesz umieścić również w nazwie punktu. Umieszczenie słowa kluczowego w tym newralgicznym punkcie pomaga w pozycjonowaniu punktu na to słowo kluczowe. Musisz jednak wiedzieć, że umieszczanie tam słów kluczowych jest niezgodne z regulaminem Google Maps.
  9. Od czasu do czasu zaglądaj do statystyk swojego punktu, znajdziesz tam informacje o frazach i ich pozycji. Jest to cenne źródło danych, które pozwoli Ci na lepsze wysycenie Twojego punktu dodatkowymi frazami kluczowymi, dla których i tak już się pokazuje.
  10. Produkty, wpisy, oferty – to stosunkowo nowe elementy, które zwiększają aktywność punktu. Obecnie nie obserwujemy powiązań pomiędzy stałą publikacją ofert, wpisów i produktów, a wzrostem widoczności punktu. Jest to jednak element, którym w mojej ocenie warto uzupełnić i co jakiś czas zaktualizować. Jeśli nie dziś, to za jakiś czas Google z całą pewnością zacznie uwzględniać go, jako dodatkowy element premiujący podczas uzupełniania rankingu.

Ilość interakcji i treści wygenerowanych przez wyszukujących

Przez ilość interakcji rozumieć należy przejścia do strony www, kontakt telefoniczny czy wskazówki nawigacji do punktu. Są to elementy, które Google w pewnym stopniu monitoruje i które mogą wpływać na większą lub mniejszą widoczność Twojego punktu.

W kontekście treści generowanych przez wyszukujących koniecznie należy dbać o stały przypływ nowych opinii oraz aktywnie na nie odpowiadać. W przypadku pojawiania się pytań i odpowiedzi  również warto na nie odpowiadać. Opinie, pytania i odpowiedzi to dodatkowe elementy, w których znajdą się treści i słowa kluczowe, które pomogą w zwiększeniu widoczności Twojego punktu oraz powiązaniu go z większą ilością słów kluczowych.

Pamiętaj, że użytkownicy Google Maps bardzo często przeglądają zbiorczo punkty prezentowane np. dla hasła „restauracje”, tak aby wybrać ten jeden – najlepszy według nich punkt. To właśnie opinie, uzupełnienie profilu, zdjęcia i całokształt profilu wpływa na to, który punkt zostanie przez nich wybrany i odwiedzony. Miejsca z małą ilością ocen lub niską średnią ocen będą bardzo rzadko wybierane przez użytkowników Google Maps. Dlatego dbanie o pozyskiwanie 5 gwiazdkowych opinii jest niezwykle ważne. Ilość i jakość opinii mogą wpływać również na częstotliwość ekspozycji Twojego punktu w mapach.

Sygnały zewnętrzne

Sygnałami zewnętrznymi, które korzystnie wpływają na widoczność punktu, są np. wzmianki nazwy firmy oraz pełnego adresu firmy w sieci.

W tym celu wykorzystuje się katalogi firm (NAPy) i strony, na których możliwe umieszczenie jest danych teleadresowych firmy. W mojej opinii umieszczanie danych teleadresowych w celu zwiększenia pozycji punktu w mapach dobrze jest łączyć np. z publikacją artykułów sponsorowanych lub eksperckich, co będzie wpływać pozytywnie na widoczność strony oraz punktu firmy w mapach i wynikach wyszukiwania. Krótko mówiąc, wizytówki NAP zawierają nazwę firmy, jej adres oraz numer kontaktowy, czyli trzy najważniejsze informacje dla klienta o Twojej firmie.

W przypadku gdy chcemy lepszych pozycji w Google, warto korzystać z katalogów firm. Będą one korzystne zarówno dla wizytówki gmf jak i całej strony internetowej, przez, np. umieszczenie linku w danym katalogu.

Pozytywnie na widoczność wpływają również linki do punktu oraz iframe umieszczane na stronach.

Nie zapomnij również o wdrożeniu odpowiednich mikrodanych na stronę www: https://schema.org/LocalBusiness. Pomoże to w powiązaniu Twojej strony z konkretnym adresem oraz stroną www.

Punkty w mapach a różnicowanie wyników Google

Jako właściciel punktu musisz wiedzieć, że Google czasami różnicuje wyniki w mapach i pokazuje różne punkty dla tych samych lokalizacji i zapytań. Wyniki i pozycje nie są stałą w ujęciu dziennym. Google od czasu do czasu daje szansę na wyświetlenie się również innym niż zawsze punktom. Zapewne w ten sposób nowe punkty firm w danej lokalizacji, mają szansę się przebić i zyskać pierwszych klientów oraz opinie.

Z uwagi na to, o punkt w mapach należy dbać cały czas. Pamiętaj, że nawet gdy twoja firma jest już rozpoznawalna, odpowiedzialne i przemyślane zarządzanie wizytówką Google jest niezbędne. Nie bagatelizuj opinii w Google, odpisuj na pytania i regularnie sprawdzaj, czy wizytówka nie spadła w wynikach wyszukiwania Google Maps.

Punkt w mapach a pozycjonowanie wizytówki w Google Maps na wiele słów kluczowych

Bardzo często zdarza się, że klienci chcą, aby ich punkt był pozycjonowany na wiele słów kluczowych – podobnie jak ich strony internetowe.

Musisz pamiętać o tym, że punkt w mapach związany jest ściśle z lokalizacją oraz kategorią główną. Chcąc pozycjonować punkt w mapach, możesz skupić się maksymalnie na kilku – kilkunastu słowach kluczowych. Wypozycjonowanie go na większe ilości słów będzie problematyczne ze względu na utrudnione możliwości powiązania go z tymi słowami kluczowymi. Postaraj się, aby swoją wizytówkę w Google Maps pozycjonować na konkretne słowo kluczowe, które jest dla ciebie i twojej firmy priorytetowe. Pamiętaj, że nawet jedno słowo wprowadzone w treści opisów lub nazw w mapach może mieć realny wpływ na pozycjonowanie Google.

Podsumowanie

Powyższe informacje pomogą Ci zrozumieć, jak działa algorytm Google oraz jakie czynniki mają realny wpływ na pozycje wizytówki w mapach Google i widoczność Twojego punktu w wyszukiwarce. W panelu Google Moja Firma (z ang. Google My Business) możesz dowolnie modyfikować dane na bieżąco.

Pamiętaj, że głównym elementem jest tutaj właściwe uzupełnienie punktu oraz dbanie o odpowiednią ilość i poziom interakcji z użytkownikami, które Google może mierzyć i uwzględniać jako czynniki rankingowe. Pozycjonowanie w mapach Google atrakcji lub usług daje większą widoczność w Google i większe prawdopodobieństwo odwiedzenia przez użytkownika. Jeżeli jeszcze nie posiadasz wizytówki, zapoznaj się z wytycznymi Google, powyższymi wskazówkami i zacznij pozycjonowanie w Google Maps już dziś!

Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu 19 marca 2023 roku.

Łukasz Suchy
Senior SEO Specialist. Specjalizuje się w przeprowadzaniu audytów i kompleksowej weryfikacji serwisów internetowych pod kątem SEO. Dla klientów przygotowuje strategie działań oraz propozycje zmian i optymalizacji stron www, które mają na celu zwiększenie ich efektywności i widoczności.

Małgorzata Walo
Były pracownik na stanowisku Junior SEO Associate. Absolwentka studiów architektury informacji, studentka II roku studiów magisterskich z zarządzania, na specjalizacji digital marketing i social media. Od ponad roku rozwijam swoją wiedzę w działaniach off-site i on-site SEO oraz UX. W wolnym czasie pasjonatka wizażu i charakteryzacji.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (43 głosów, średnia: 4,88 / 5)
Loading...
Przewiń do góry