Posiadanie bezpłatnego profilu firmy w Google jest obowiązkowe jeśli myślisz o pozycjonowaniu lokalnym i zaistnieniu w mapach Google. Wizytówka firmy, która widoczna jest w Google Maps oraz w formie boksu w wynikach wyszukiwania, to świetny sposób zwiększenie ruchu w Twojej witrynie oraz lokalnym punkcie Twojej firmy.
Jeśli prowadzisz działalność usługową jak restauracja, wizytówka w mapach, którą utworzyć możesz za darmo, będzie skutecznie generować dodatkowych klientów, którzy z chęcią odwiedzą Twój lokal, po znalezieniu go w aplikacji mobilnej lub lokalnych wynikach wyszukiwania Google.
Zakładanie bezpłatnej wizytówki w firmy
Jakiekolwiek działania w kwestii pozycjonowania punktu w mapach należy rozpocząć od jego utworzenia. Bezpłatny profil firmy w Google utworzysz w kilku prostych krokach przechodząc do tej strony www: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/.
Pamiętaj, aby nie dublować punktów swojej firmy, jeśli na mapie znajduje się już Twoja firma, spróbuj odzyskać dostęp do tego punktu (np. przez kartkę z kodem) i nie zakładaj drugiego – szczególnie pod tym samym adresem.
Duplikat może spowodować zawieszenie obu punktów, przez co znikną one na pewien czas z map Google do czasu wyjaśnienia problemu z zespołem wsparcia Google. Szerzej proces zakładania wizytówki firmy w Google opisaliśmy w tym artykule.
W wolnej chwili zapoznaj się również z naszym artykułem pod tytułem Scam na wizytówkę Google Maps / Moja Firma, uważaj na oszustów!
Jak zarządzać utworzoną wizytówką firmy w Google?
Po założeniu wizytówki swojej firmy w Google, możesz zarządzać i optymalizować ją na dwa sposoby.
Zarządzanie z panelu Google
Pierwszym ze sposobów jest zalogowanie się do panelu https://business.google.com/, w którym po kliknięciu w ołówek uzyskasz możliwość uzupełnienia podstawowych danych o swojej firmie. Warto wiedzieć, że w przeszłości to właśnie z poziomu tego panelu mogliśmy zarządzać punktem swojej firmy. Był on znacząco bardziej rozbudowany i funkcjonalny. Obecnie Google wycofuje się z tego interfejsu ograniczając opcje i funkcje w nim dostępne.
Wszystkie te elementy przenoszone są na bieżąco do funkcjonalności opisanej w punkcie drugim. Dlatego, jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z Google Maps, to lepiej odrazu rozpocząć naukę zarządzania profilem właśnie poprzez sposób opisany w kolejnym akapicie.
Zarządzanie z widoku wyników wyszukiwania
Drugim ze sposobów jest wyszukiwanie nazwy swojej firmy w wyszukiwarce Google. Jest to obecnie forma, w której uzyskujemy najwięcej opcji i która jest stale rozwijana przez Google.
Aby móc zarządzać punktem swojej firmy w Google, w wyszukiwarce musisz wpisać dokładną nazwę punktu (taką jak podaną podczas zakładania punktu) oraz zrobić to z konta Google, na którym utworzony został profil firmy w polu wyszukiwania. Jeśli nie wiesz jak nazywa się Twój punkt w mapach, spróbuj wyszukać go w aplikacji Google Maps po adresie. Jeśli po wpisaniu nazwy swojej firmy nadal nie widzisz dodatkowego panelu, spróbuj dodać do zapytania pełny adres punktu. W ostateczności sprawdź, czy napewno na swoim koncie Google posiadasz dostęp do tego punktu – zrobisz to w panelu https://business.google.com/
Po wyszukaniu swojej firmy, Twoim oczom ukarze się dodatkowy panel opcji – jak ten poniżej:

W tym widoku, będziesz mieć możliwość pełnej edycji profilu firmy oraz zarządzania treściami, które się na nim pokazują.
Siła profilu
Z całą pewnością, Twoją uwagę zwróci wskaźnik „Siła profilu”, który znajduje się w prawym górnym rogu tego modułu i pojawił się w Google całkiem niedawno. Siła profilu to element, który wskazuje Ci stopień uzupełnienia Twojego profilu. Jeśli w profilu swojej firmy nie uzupełnisz pewnych pól, albo nie zdecydujesz się na włączenie wybranych funkcjonalności profilu (jak np. czat z użytkownikami), to wskaźnik oceny siły profilu spadnie. Aby uzyskać maksymalną siłę profilu konieczne jest pełne uzupełnienie profilu oraz włączenie wszystkich dostępnych opcji profilu firmy.
Jeśli z jakiegoś powodu nie zdecydujesz się na przykład na uruchomieniu czatu dla klientów, Twój punkt będzie posiadał niższą siłę profilu.
Jeśli obawiasz się, że będzie miało to negatywny wpływ na widoczność Twojego punktu, nie musisz się martwić. W mojej ocenie posiadanie niepełnej siły profilu, nie przeszkadza w skutecznym pozycjonowaniu Twojego punktu. Jeśli uzupełnisz pozostałe elementy swojej wizytówki, nadal skutecznie możesz ją pozycjonować i pozyskiwać ruch z boksów map oraz map Google. Wielu z moich klientów przykładowo nie włącza opcji czatu, ponieważ czatowanie z klientami jest nieco uciążliwe i wymaga ciągłego sprawdzania telefonu.

Powierz nam optymalizację Twojej strony!
Jak podejść do pozycjonowania punktu firmy w Google?
Zanim przejdziemy do konkretnych wskazówek, musisz zrozumieć, że użytkownicy docierają do Twojego punktu na kilka sposobów.
Punkt Twojej firmy wyświetla się im w:
- aplikacji Mapy na komputery,
- aplikacji Google Maps na urządzeniach mobilnych (Android i iOS),
- bezpośrednio w wyszukiwarce Google w boksie map,
- bezpośrednio w wyszukiwarce Google w bocznym boksie z punktem firmy.
Zestawienie statystyk tego, z jakich źródeł Twój punkt jest odwiedzany znajdziesz w statystykach swojego punktu. O to przykład takich statystyk:

Kluczową rolę w tym, które konkretnie punkty zostaną zaprezentowane użytkownikowi w mapach lub wynikach wyszukiwania najwyżej, odgrywają następujące czynniki:
- geolokalizacja użytkownika,
- uzupełnienie profilu punktu przez właściciela,
- ilość interakcji i treści wygenerowanych przez wyszukujących,
- sygnały zewnętrzne.
Geolokalizacja użytkownika
Geolokalizacja użytkownika (fizyczna lokalizacja wyszukującego) odgrywa istotną rolę w budowaniu rankingu punktów. Zarówno w przypadku Google Maps jak i boksów map w wyszukiwarce, dla Google ważne jest to, skąd nastąpiło wyszukiwanie danej frazy. Algorytm często podpowiada punkty firm, które znajdują się w niedalekiej okolicy szukającego, marginalizując te w dalszych odległościach.
Dopasowanie wyników do lokalizacji szukającego, to element, którego często nie da się przeskoczyć. Jeśli posiadasz punkt na obrzeżach miasta, a chcesz rywalizować o pozycje w centrum, dla wyszukujących z centrum – będzie to bardzo trudne. Szczególnie w przypadku słów kluczowych jak „restauracja” i dużego nagromadzenia punktów w okolicy wyszukującego.
Algorytm Google dopasowuje listę wyświetlanych punktów do lokalizacji urządzenia, które wysłało zapytanie. Osoba wyszukująca może dostać punkty bliższe jej lokalizacji lub punkty z konkretnego wycinku miasta – np. tylko z północnej części Krakowa. Dlatego dla osób szukających z centrum miasta, preferowany będzie wycinek centrum miasta. Dla osób, które wyszukują z innego miasta, Google bardzo często pokazuje również wycinek obejmujący właśnie centralną część miasta a nie jego obrzeża. Logiczne jest bowiem, że jeśli szukamy restauracji z danej lokalizacji, to preferujemy punkty bliżej nas – szczególnie jeśli jest ich tam dużo.
Różnicowanie wyników wyszukiwania w oparciu o lokalizację szukającego wpływa w ogromnym stopniu na widoczność punktu i trzeba mieć to na uwadze podczas sprawdzania pozycji swojego punktu. To, że w naszej okolicy znajdujemy się na pozycji numer jeden, nie będzie zawsze oznaczać, że tak samo jest również w innych lokalizacjach. Niestety, ale fizyczna lokalizacja punktu odgrywa ważną rolę również w przypadku pozycjonowania w mapach.
Uzupełnienie profilu punktu przez właściciela
Jako właściciel zarządzający punktem masz największe możliwości co do edycji danych tego punktu. W sieci znajdziesz liczne wskazówki i „złote rady” dotyczące uzupełnienia punktu, aby pozycjonował on się lepiej. W praktyce, wszystko opiera się o dokładne uzupełnienie punktu oraz powiązanie go z odpowiednimi słowami kluczowymi w jego opisie. Pamiętaj, że wszyscy użytkownicy posiadają tutaj niemal takie same opcje :). Kluczowe dla SEO jest rzetelne, konkretne i dokładne opisanie i uzupełnienie wszystkich możliwych pól w edycji Twojego punktu.
Poniżej lista 10 najważniejszych rzeczy podczas optymalizacji punktu firmy:
- Nazwij swój punkt odpowiednio, a następnie wybierz kategorię główną (najbardziej dopasowaną) oraz maksymalną ilość powiązanych kategorii dodatkowych – wzmocnią one widoczność Twojego punktu na dodatkowe słowa kluczowe.
- Uzupełnij dodatkowe dane jak strona www, rok założenia firmy, numer telefonu, godziny otwarcia oraz wszystkie pozostałe pola, które Google daje Ci do uzupełnienia.
- Nie zapomnij o dodaniu logo oraz dużej ilości zdjęć, które zachęcą użytkowników do odwiedzenia Twojej lokalizacji.
Jako ciekawostkę dodam, że jednym z ulubionych zdjęć klientów są zdjęcia lokalu z zewnątrz i drzwi wejściowych 🙂 – ułatwia im to nawigację do lokalu. - Jeśli oferujesz w swoim punkcie produkty – rozważ wykonanie zdjęć, które zaprezentują asortyment dostępny w sklepie. W ten sposób zaprezentujesz swoim użytkownikom produkty, które posiadasz w formie zdjęć – już na etapie Google Maps :).
- Jeśli uzupełniasz punkt restauracji zadbaj o umieszczenie zdjęć przedstawiających serwowane dania. Dobrym pomysłem będzie umieszczenia na zdjęciach karteczek z nazwami potraw ;).
- Jeśli nie uzupełnisz zdjęć samodzielnie, po jakimś czasie zrobią to za Ciebie użytkownicy i lokalni przewodnicy – a ich zdjęci nie zawsze są zdjęciami dobrej jakości. Warto więc ich uprzedzić i aktualizować zdjęcia co jakiś czas.
- Miejscem, w którym możesz dodatkowo „zoptymalizować” profil swojej firmy pod kątem wybranych słów kluczowych jest opis punktu.
Obecnie Google pozwala na dodanie 750 znaków opisu, który oprócz opisania Twojego punktu możesz odpowiednio wysycić słowami kluczowymi.
Jak nietrudno się domyślić, użycie odpowiednich słów kluczowych w treści tego opisu, zwiększy powiązanie danego punktu z tymi słowami kluczowymi, co wpłynie pozytywnie na jego widoczność na te słowa kluczowe. Aby zwiekszyć swoje szanse na prezentowanie swojego punktu w miejscach odległych od jego lokalizacji, w polu opisu firmy warto oprócz standardowego opisu, umieścić ważne dla pozycjonowania słowa kluczowe, odwołania do lokalizacji oraz ważnych punktów znajdujących się w bliskiej okolicy. Można zrobić to np. poprzez zwroty jak „blisko dworca” czy „nasza kawiarnia znajduje się w ulice obok Pałacu Kultury”.
Powiązanie się z konkretnymi słowami kluczowymi oraz miejscami może zwiększyć współczynnik powiązania Twojego punktu z nimi, a co za tym idzie zwiekszyć jego widoczność na konkretne słowa i w konkretnych lokalizacjach. - Warto wspomnieć również o tym, że wybrane słowo kluczowe możesz umieścić również w nazwie punktu. Umieszczenie słowa kluczowego w tym newralgicznym punkcie pomaga w pozycjonowaniu punktu na to słowo kluczowe. Musisz jednak wiedzieć, że umieszczanie tam słów kluczowych jest niezgodne z regulaminem Google Maps.
- Od czasu do czas zaglądaj do statystyk swojego punktu, znajdziesz tam informacje o słowach kluczowych, po zanotował on wyświetlenia. Jest to cenne źródło danych, które pozwoli Ci na lepsze wysycenie Twojego punktu dodatkowymi słowami kluczowymi, dla których i tak już się pokazuje.
- Produkty, wpisy, oferty – to stosunkowo nowe elementy, które zwiększają aktywność punktu. Obecnie nie obserwujemy powiązań pomiędzy stałą publikacją ofert, wpisów, produktów i ofert a wzrostem widoczności punktu. Jest to jednak element, którym w mojej ocenie warto uzupełnić i co jakiś czas zaktualizować. Jeśli nie dziś, to za jakiś czas Google z całą pewnością zacznie uwzględniać go jako dodatkowy element premiujący podczas uzupełniania rankingu.
Ilość interakcji i treści wygenerowanych przez wyszukujących
Przez ilość interakcji rozumieć należy przejścia do strony www, kontakt telefoniczny czy wskazówki nawigacji do punktu. Są to elementy, które Google w pewnym stopniu monitoruje i które mogą wpływać na większą lub mniejszą widoczność Twojego punktu.
W kontekście treści generowanych przez wyszukujących koniecznie należy dbać o stały przypływ nowych opinii oraz aktywnie na nie odpowiadać. W przypadku pojawiania się pytań i odpowiedzi, również warto na nie odpowiadać. Opinie, pytania i odpowiedzi to dodatkowe elementy, w których znajdą się treści i słowa kluczowe, które pomogą w zwiększeniu widoczności Twojego punktu oraz powiązaniu go z większą ilości słów kluczowych.
Pamiętaj, że użytkownicy Google Maps bardzo często przeglądają zbiorczo punkty prezentowane np. dla hasła „restauracje”, tak aby wybrać ten jeden – najlepszy według nich punkt. To właśnie opinie, uzupełnienie profilu, zdjęcia i całokształt profilu wpływa na to, który punkt zostanie przez nich wybrany i odwiedzony. Miejsca z małą ilością ocen lub niską średnią ocen będą bardzo rzadko wybierane przez użytkowników Google Maps. Dlatego dbanie o pozyskiwanie 5 gwiazdkowych opinii jest niezwykle ważne. Ilość i jakość opinii może wpływać również na częstotliwość ekspozycji Twojego punktu w mapach.
Sygnały zewnętrzne
Sygnałami zewnętrznymi, które korzystnie wpływają na widoczność punktu są np. wzmianki nazwy firmy oraz pełnego adresu firmy w sieci.
W tym celu wykorzystuje się katalogi firm (NAPy) i strony na których możliwe umieszczenie jest danych teleadresowych firmy. W mojej opinii umieszczanie danych teleadresowych w celu zwiększenia pozycji punktu w mapach dobrze jest łączyć np. z publikacją artykułów sponsorowanych lub eksperckich, co będzie wpływać pozytywnie na widoczność strony oraz punktu firmy w mapach i wynikach wyszukiwania.
Pozytywnie na widoczność wpływają również linki do punktu oraz iframe umieszczane na stronach.
Nie zapomnij również o wdrożeniu odpowiednich mikrodanych na stronę www: https://schema.org/LocalBusiness. Pomoże to w powiązaniu Twojej strony z konkretnym adresem oraz stroną www.
Punkty w mapach a różnicowanie wyników Google
Jako właściciel punktu musisz wiedzieć, że Google czasami różnicuje wyniki w mapach i pokazuje różne punkty dla tych samych lokalizacji i zapytań. Wyniki i pozycje nie są stałą w ujęciu dziennym. Google od czasu do czasu daje szansę na wyświetlenie się również innym niż zawsze punktom. Zapewne w ten sposób nowe punkty firm w danej lokalizacji, mają szansę się przebić i zyskać pierwszych klientów oraz opinie.
Z uwagi na to, o punkt w mapach należy dbać cały czas.
Punkt w mapach a pozycjonowanie na wiele słów kluczowych
Bardzo często zdarza się, że klienci chcą, aby ich punkt był pozycjonowany na wiele słów kluczowych – podobnie jak ich strony internetowe.
Musisz pamiętać o tym, że punkt w mapach związany jest ściśle z lokalizacją oraz kategorią główną. Chcąc pozycjonować punkt w mapach możesz skupić się maksymalnie na kilku – kilkunastu słowach kluczowych. Wypozycjonowanie go na większe ilości słów będzie problematyczne ze względu na utrudnione możliwości powiązania go z tymi słowami kluczowymi.
Podsumowanie
Powyższe informacje pomogą Ci zrozumieć jak działa algorytm Google oraz jakie czynniki mają realny wpływ na pozycjonowanie i widoczność Twojego punktu w wyszukiwarce i mapach Google.
Pamiętaj, że głównym elementem jest tutaj właściwe uzupełnienie punktu oraz dbanie o odpowiednią ilość i poziom interakcji z użytkownikami, które Google może mierzyć i uwzględniać jako czynniki rankingowe. Atrakcyjne dla użytkowników punkty będą lepiej pozycjonowana, a przez użytkowników chętniej wyświetlane i odwiedzane.