Damian Lutowski – wywiad po semKRK#19 BIG

Anna Skowron
Anna Skowron
16 lipca 2022
 

Damian Lutowski


- wywiad po semKRK#19 BIG

Damian Lutowski – SEO Manager w firmie Rankomat.pl podczas semKRK#19 BIG wygłosił prezentację pt. „Jak wycisnąć maxa z treści? Praca z contentem w trudnych branżach.” Podczas eventu nie omieszkaliście zadać Damianowi wielu interesujących pytań, nie tylko odnośnie tekstów na stronie…Oto jego odpowiedzi!

 

Jakie metody skracania tekstu wizualnie na mobile działają najlepiej według Ciebie?

Powinniśmy postarać się podciągnąć wszystkie elementy strony jak najwyżej, jeśli nagłówek, key visual mają dużą wysokość to zmniejszmy ją na mobile. Jeśli np. ikony do sociali lub autor występują w osobnym wierszu zastanówmy się, czy nie możemy tego ułożyć w dwóch kolumnach. Jeśli dana grafika lub obraz nic nie wnosi, usuńmy ją. Co do samej treści, postarajmy się żeby była po prostu jak najlepiej przyswajalna dla użytkownika. Stosujmy wypunktowania, wyliczenia, piszmy o konkretach. Lepiej czyta się tekst, który ma krótsze akapity i jest wyjustowany. Powinniśmy o tym zawsze pamiętać.

 

A jakiś przykład testu, po którym odnotowaliście spadki konwersji?

Być może nie spadki ale spodziewaliśmy się większej zmiany, a zdarzało się tak, że różnice były niezauważalne lub delikatnie gorsze. Tak często się bywało przy okazji zmiany kolorów buttonów czy samych treści Call to Action. Testowaliśmy też wszelkie animacje, które miały za zadanie przykuć uwagę użytkownika, lecz i te testy nie zawsze były pomyślne.

 

Aktualizacja artykułów polegała wyłącznie na rozbudowie treści czy też na innych działaniach?

W większości przypadków była to rozbudowa bądź nawet skrócenie treści (rzadko), inne przypadki to takie jak opisywałem na semKRK – zamiana treści na landing czy wpływ linkowania wewnętrznego na wyniki w niektórych przypadkach.

 

Czy pokazane dane dotyczą tylko wyników treści dla kanału organic, czy zbiorczo jest to efekt dla całego serwisu?

Wyniki są tylko i wyłącznie dla kanału organicznego.

 

Co aktualizujecie w artykułach?

Treść przede wszystkim, czasami nagłówki, czy układ różnych CTA. Jeśli nasze infografiki są nieaktualne to również zlecamy je do “recyklingu”. Czasami musimy również dokonać dodatkowych przeliczeń składek ubezpieczenia, jeśli piszemy w artykule o cenach czy porównaniach ofert.

 

Może chcesz pracować dla Landingi.com?

Na ten moment nie planuję zmieniać pracodawcy.

 

Czy wygląd szablonu artykułów ma znaczenie (desktop)? Czy lepiej sprawdzają się treści wpisów posiadające sidebar czy wygląd full-width bez „przeszkadzajek”?

Oczywiście, że ma znaczenie. W naszych przypadkach o wiele lepiej sprawdził się widok z sidebarem, głównie ze względu na “wędrujące CTA”. Sidebar nie zawsze musi być ”przeszkadzajką”, to zależy co w nim umieścimy.

 

Czy w przyszłości artykuły pisane przez AI mogą wyprzeć treści skrupulatnie tworzone przez kreatywnych copywriterów?

Nie sądzę, żeby to się stało w najbliższym czasie. Jak wspomniał Grzegorz Strzelec w swojej prezentacji na semKRK#19 , AI dobrze pisze krótsze fragmenty tekstu, natomiast im treść jest dłuższa, tym tekst coraz bardziej traci na jakości.

 

Co było największym wyzwaniem, z którym mierzyłeś się w trakcie określania i sporządzania treści dla rankomat.pl?

Aby teksty mniej konwersyjne zaczęły lepiej konwertować, wplątywanie korzyści dla Klienta, których na pozór nie ma, a jednak odpowiednim podejściem i kreatywnymi pomysłami udaje się takie rozwiązania wypracować.

 

Czy publikacja tego samego artykułu, ale w innym języku może rankować tak samo dobrze jak oryginał?

Tak, może rankować tak samo dobrze jak oryginał.

 

Ile czasu zajęło wdrażanie zmian na Waszej stronie do momentu zauważalnych zmian w statystykach?

Każda zmiana poprzedzona jest testem A/B, więc zmiany statystyk były widoczne tak na prawdę jeszcze przed wdrożeniem całościowym. Samo wdrożenie w zależności od wielkości zadania od kilku dni do kilku tygodni.

 

Jak radzicie sobie z kanibalizacją słów kluczowych?

Monitorujemy kanibalizację w popularnych narzędziach. Zlecając nowe treści do tworzenia dbamy o to, by nie kanibalizowały się z innymi. Jeśli się tak jednak wydarzy, staramy się zmienić treść tak, by wpasowała się pod inne zapytanie długoogonowe. W ostateczności przekierowujemy.

 

Czy będą surowsze kary za brak OC dla auta? 🤯🙀

Kary za brak OC rosną z roku na rok, więc możemy się spodziewać, że tak 😉

 

Jakie największe zmiany widzisz w kontekście tworzenia artykułów, czego już się nie robi w 2022 r. co jeszcze niedawno wydawało się konieczne?

Jedyne co przychodzi mi do głowy to upychanie słów kluczowych, reszta pozostała niezmienna. Więcej się teraz “robi” w SEO dla contentu, niż odejmuje od tego co było kiedyś. 

 

3 narzędzia, które są MUST HAVE dla copywritera / seowca w trakcie planowania artykułu pod kątem SEO?

Ahrefs, Surfer SEO, Senuto.

 

Czy stosując recykling treści, warto skupić się bardziej nad dodaniem nowego tekstu, czy nad optymalizacją starego?

To zależy, czego wymaga dana fraza, na którą planujemy się pojawić. Jeśli brakuje nam kilku tematów w ramach artykułu, które posiada konkurencja to musimy dopisać nową treść. Jeśli nasza treść jest nieaktualna, mało fachowa, słaba pod kątem konwersyjności dla użytkownika to powinniśmy zoptymalizować starsze treści.

 

Czy stawiacie na recykling treści, czy głównie tworzycie nowe? A może to i to?

Staramy się co miesiąc tworzyć zarówno nowe treści, jak i sprawdzać czy stare się zdezaktualizowały.

 

Jeśli tworzycie FAQ na bazie H2 to jak wygląda kwestia zawartości tej schemy? Czy nie przeszkadza Wam limit na 2 faq w Google? (dajecie więcej?)

Z reguły w wynikach wyszukiwania pojawiają się schemy FAQ dla 2 domen. Każda z nich zawiera od 3-5 pytań i odpowiedzi. Automat tworzy schemy, my później tylko weryfikujemy czy jest zwiększona możliwość, że użytkownik nas odwiedzi, bo nie udzieliliśmy pełnej odpowiedzi na pytanie. 

 

Planujecie wdrożenie porównywarki Netflix vs Disney vs PRIME ? Porównanie zawartości i świetny plan na Content.

Na ten moment nie planujemy porównywać usług VOD, za to możesz u nas w serwisie porownywarkatelewizji.pl porównać pakiety telewizji cyfrowej 🙂

 

Czy artykuł na blogu powinien być osadzony w rich snippet?

Nie bardzo rozumiem pytanie. Jeśli możesz ułatw robotom wyszukiwarki czytanie Twojego contentu i obejmij wszystko to, co jest możliwe schemą.

 

Czy używasz algorytmu Jasper w swojej pracy lub czy będziesz używał?

Na ten moment nie z uwagi na to, że słabo sobie radzi z językiem polskim i dłuższymi treściami. Jestem zwolennikiem rzeczowego contentu, który jest dla użytkownika wyjątkowy. 

 

Czy masz jakieś odważne przykłady nietypowego CTA?

Nie ma nietypowego CTA. Testuj na podstawie własnych przekonań i sprawdź, co jest najlepsze dla Twojego biznesu.

 

Czy stosując recykling treści lepiej skrócić dawny artykuł, który nieco się zdezaktualizował czy stworzyć go od nowa?

W recyklingu treści chodzi o to, aby jak najwięcej treści wykorzystać ze starego artykułu. Jeśli masz zamiar usunąć treść, bo aktualizując musiałbyś zmienić całość, to opublikuj ten artykuł np. na swoim zapleczu, w mediach społecznościowych lub innym miejscu, które na dany moment da Ci największe korzyści.

 

Czy pisanie tekstów pod SEO ma jeszcze sens?

Każdy tekst jest kompromisem pomiędzy SEO a użytkownikiem. Pisz teksty pod SEO z myślą o użytkowniku. Przewrotnie powiem, że pisanie tekstów bez zwrócenia uwagi na SEO nie ma sensu.

 

Czy Google jest w stanie poznać, że artykuł pisała sztuczna inteligencja?

Nie jest w stanie poznać, bo Google nie potrafi czytać ze zrozumieniem, a tym bardziej w języku polskim. 

 

Czy korzystacie z edytorów contentu opartych na AI w pracy z contentem?

Tylko do prac, gdzie niezbędna jest powtarzalność, albo na witryny, na których zależy nam relatywnie mało.

 

Jak radzicie sobie z bardzo specjalistycznym słownictwem?

Nasi redaktorzy starają się pisać językiem zrozumiałym dla użytkownika. Są narzędzia, które potrafią ocenić na ile treść jest zrozumiała dla przeciętnego Kowalskiego. Unikamy używania sformułowań trudnych, choć w niektórych miejscach jest konieczne użycie pewnych słów w celu optymalizacji. Kompromis pomiędzy biznesem a SEO zawsze będzie istniał.

 

Jak wygląda korelacja między sprzedażą ubezpieczeń dla posiadaczy marki BMW vs Audi w kontekście posiadania hulajnogi elektrycznej oraz kota?

Kot czy hulajnoga nie mają wpływu na sprzedaż czy cenę ubezpieczenia, a to czy lepiej kupić AUDI czy BMW możesz sprawdzić szukając frazy: “marka samochodu, a cena OC”.

 

Kiedy algorytmy typu GPT3 zastąpią obecny copywriting?

W pełni raczej mało prawdopodobne, że nastąpi to szybko, natomiast jako kluczowa pomoc mogą okazać się interesujące już w przeciągu kilku lat.

 

Sekcja tło

Prezentację Damiana, z którą wystąpił na semKRK, znajdziesz tutaj!

 

Zachęcamy również do odwiedzenia naszej platformy MYVOD , gdzie wśród dostępnych nagrań znajdziecie wystąpienie Damiana Lutowskiego! 

 

Damian Lutowski

W branży SEO od 14 lat. Z czego połowa tego czasu to współpraca z grupą Rankomat. W pierwszej kolejności staram się budować i rozwijać biznes, a dopiero w drugiej zwiększać widoczność. Uważam, że całościowe spojrzenie na marketing online pozwala wycisnąć z SEO jeszcze więcej. Po pracy fan piłki nożnej i technologii blockchain.

Anna Skowron
Social Media & Content Specialist. W marketingu internetowym działa od ponad 4 lat. Wyznaje zasadę „research is king!”, a słowo pisane to jej ulubione narzędzie pracy. Jak książka to kryminał, a jak wakacje to tylko nad morzem.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 3,86 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991