Google AdWords dla początkujących

Tomasz Trzósło
Tomasz Trzósło
Archiwum 11.2015
 
Google AdWords dla początkujących

Google AdWords
dla początkujących

Google AdWords, wbrew pozorom, nie jest czymś nowym. W październiku tego roku obchodził swoje 15. urodziny. Od tego czasu pomaga małym i dużym przedsiębiorstwom w dotarciu do klienta oraz w utrzymaniu z nim relacji. Od 2000 roku Google AdWords wzbogaciło się o bardzo wiele nowych funkcji. Innowacje są wprowadzane na bieżąco, by jak najlepiej dopasować odpowiedź do potrzeb konsumentów, ale także, by móc odnaleźć się w erze Smartfonów.

Czym jest Google AdWords?

Google AdWords to system reklamowy, który pokazuje linki sponsorowane w wynikach wyświetleń w wyszukiwarce Google. Ale także na stronach, które współpracują w ramach programu Google AdSense, a sprzedawane są w modelu CPC (cost per click) oraz CPM (cost per thousand).

Wyróżnia się dwa sposoby tworzenia linku sponsorowanego w Google AdWords: poprzez wybór słów kluczowych, na które owa reklama będzie się wyświetlała, a także za pomocą wybranych witryn internetowych.

AdWords można podzielić na trzy etapy:

1. Kiedy reklamodawca na własną rękę tworzy reklamy i dobiera wyrażenia oraz słowa kluczowe, które związane są z dziedziną, jaką się zajmuje. Później uruchamia reklamy, które są adresowane do potencjalnych klientów, kiedy ci wpiszą w wyszukiwarkę Google zapytanie o produkty, które reklamodawca ma w ofercie.

2. Reklamy są wyświetlane w Google, gdy klienci wpiszą w wyszukiwarkę słowa kluczowe identyczne lub zbliżone do tych, które wybrał reklamodawca. Link sponsorowany pojawia się wówczas nad lub obok wyników naturalnych.

3. Reklamy zwracają na siebie uwagę. W dzisiejszych czasach wszystkim zależy na czasie, zatem, gdy klientowi wyświetlają się wyniki jego zapytania zazwyczaj zwraca on uwagę tylko na te znajdujące się na samej górze. Wyświetlenie strony reklamodawcy nad wynikami naturalnymi zwiększa szansę na przejście do jego strony i dokonanie zakupy przez potencjalnego klienta.

Wynik Jakości AdWords

Pozycja, na jakiej znajduje się link sponsorowany w wynikach określana jest za pomocą Wyniku Jakości reklamy oraz maksymalnej stawki CPC, którą ustala reklamodawca.

Wynik Jakości AdWords jest podstawowym pomiarem trafności oraz jakości reklam. Wylicza się go za pomocą współczynnika klikalności CTR (jest to procentowy stosunek kliknięć do ilości wyświetleń) słowa kluczowego.

Wyników Jakości AdWords jest kilka, one wszystkie składają się na główny Wynik Jakości. Jednak do najważniejszych zalicza się:

  • Wynik Jakości na poziomie witryny,
  • Wynik Jakości na poziomie słów kluczowych,
  • Wynik Jakości na poziomie tekstu reklamowego,
  • Wynik Jakości strony docelowej reklamy.

 

Profity płynące z korzystania z AdWords

Google AdWords jest sposobem na samodzielne określenie odbiorcy. Mało tego, konsument jest na tyle zainteresowany, że sam znajdzie odpowiednią reklamę. Tym bardziej, że teksty reklamowe wyświetlają się bezpośrednio nad naturalnymi wynikami wyszukiwania i bardzo często nie są traktowane jak zwykłe reklamy.

Dodatkowo reklamodawca może skierować swoją reklamę do konkretnego regionu Polski, albo nawet miasta, co zmniejsza prawdopodobieństwo trafienia reklamy do osób nią niezainteresowanych.

Bardzo ważnym elementem Google AdWords jest możliwość zmierzenia skuteczności reklamy. Dzięki temu łatwiej jest określić potrzebny budżet.

Główne zalety korzystania z Google AdWords

Mocnych stron AdWords jest bardzo wiele. Należy zacząć od tego, że korzystając z sieci reklamowej Google reklamodawca może dotrzeć do 70% potencjalnych klientów na całym świecie. W przypadku, gdy nie interesuje go aż tak ogromna skala działań może z powodzeniem precyzyjnie określić grupę docelową swoich odbiorców, a także obszar, ograniczając się na przykład do konkretnego miasta. Wybór formatu reklamy również jest dowolny. Może przybrać ona formę graficzną lub tekstową.

O czasie wyświetlania reklamy też decyduje reklamodawca, istnieje możliwość wybrania konkretnych dni w tygodniu oraz godzin. W każdej chwili można je też modyfikować, eksperymentując ze słowami kluczowymi czy też treścią. Ważny jest też stały dostęp do statystyk, kliknięć i kosztów. Miesięczny budżet określa reklamodawca, zapłaci tylko tyle ile chce i ani grosza więcej.

Zakres działań w AdWords można rozdzielić na dwie kategorie:

    • Przeprowadzenie kampanii AdWords, czyli:

– przygotowanie kampanii,
– zaplanowanie budżetu oraz zakresu działań,
– odpowiedni dobór słów kluczowych,
– stworzenie treści reklamowych oraz grup reklam.

    • Optymalizacja kampanii AdWords:

– usunięcie reklam, które nie zwróciły uwagi potencjalnych klientów,
– rozszerzenie bazy słów kluczowych,
– umiejętne wykorzystanie statystyk Google Analytics,
– raportowanie rezultatów istniejącej kampanii.

Tomasz Trzósło
Sales and Google Ads Manager Zajmuje się analizą danych płynących z narzędzia Google Analytics. W branży e-commerce pracuje od 2008 roku. Prowadził agencję ROIExperts.pl. Szkolił m.in.: Ministerstwo Cyfryzacji RP czy Akademię Google Partners.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (14 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry