Co wy Ku!@#$ w ogóle robicie w ramach tego SEO?

Natalia Dworniak
Natalia Dworniak
Archiwum 12.2017

Co wy Ku!@#$ w ogóle robicie


w ramach tego SEO?

Powyższe pytanie zadał mi kiedyś klient na rozmowie, pokazując 2 różne oferty opiewające na 200 i 300 zł w abonamencie miesięcznym dla kilku średnio konkurencyjnych fraz. Pozycjoner, Manager SEO, Specjalista ds. optymalizacji etc. – jak zwał tak zwał, ale wybraliśmy trudny zawód. W dawnych czasach z kolegami śmialiśmy się przy piwie jak wytłumaczyć babci czy mamie co tak naprawdę robimy i co składa się na ofertę? Niestety często klienci, też nie do końca rozumieją (albo nie chcą zrozumieć) czym jest SEO i co tak naprawdę robimy w ramach obsługi.

Postaram się wytłumaczyć co robimy w ramach miesięcznej obsługi abonamentowej zwanej SEO i dlaczego nie może to kosztować 300-400 zł za miesiąc.  

SEO vs SEM – Różnice

Zacznijmy od tego czym SEO różni się od SEM. SEM można krótko scharakteryzować jako SEO + PPC czyli całokształt działań zorientowanych na zwiększenie widoczności w wynikach naturalnych (SEO) oraz reklamę w linkach sponsorowanych w wyszukiwarce (PPC). Reklamy wyświetlaną zazwyczaj na 3-4 pierwszych pozycjach ponad wynikami wyszukiwania. W modelu PPC płatności rozliczane są w modelu „płacisz za poszczególne kliknięcia” w Twoją reklamę. Spora część klientów myli te dwa pojęcia i nawet po kilku miesiącach działania w AdWords, pytają dlaczego wyniki pozycjonowania stoją w miejscu.

Odpowiedź jest prosta – są to dwie różne niezależne od siebie usługi. Rozwieję tutaj przy okazji jeden z mitów – AdWords nie wpływa w żaden sposób na SEO i vice versa – wysoka pozycja w SEO nie spowoduje, że za kliknięcia będziemy płacić więcej.

rys. SEO vs SEM.

Co to jest SEO i pozycjonowanie szerokie?

SEO dla nas to całokształt działań wpływających na poprawę widoczności strony w wynikach naturalnych w wyszukiwarce Google.

Składa się na to optymalizacja strony pod frazy główne (często są to słowa ogólne), ale także pod całą masę innych słów kluczowych zwanych fachowo frazami długoogonowymi. Przykładowo dla sklepu internetowego sprzedającego perfumy frazami ogólnymi mogą być np. perfumy dla mężczyzn, tanie perfumy – są to frazy, na które konkurencja jest bardzo duża i przynoszą duży ruch użytkowników na początkowym etapie zakupowym.

Z drugiej strony mamy frazy długoogonowe – „sklep z perfumami dior kraków ul mogilska” – takich zapytań będzie na pewno mniej, ale przynoszą one zainteresowanych użytkowników. Jeżeli pojawiamy się na setki takich zapytań to finalnie długi ogon potrafi stanowić 50-60% wszystkich zapytań. Skupianie się w SEO na 10-20 frazach w obecnych realiach jest wątpliwą strategią – dlatego zawsze sugerujemy klientom zastosowanie pozycjonowania szerokiego.  

SEO – Jak to zrobić?

SEO to w uproszczeniu Optymalizacja strony www i zwiększenie autorytetu strony w oczach robotów Google – szczególnie przez zdobywanie odpowiednich linków do strony.

Co jest ważniejsze optymalizacja czy linkowanie? Oceniamy, że dopasowanie strony do wymogów Google to ok. 60% sukcesu – pozostała część to inne zabiegi mające na celu budowę autorytetu strony (między innymi miesięczne, mozolne linkowanie strony).

W porównaniu z SEM jest to długotrwały proces, który dla trudnych słów kluczowych może trwać nawet kilkanaście miesięcy – warto o tym wiedzieć startując z działaniami.

Składnik pierwszy – Optymalizacja SEO (działania onsite)

Google wyświetla strony według pewnych kryteriów, algorytmów – optymalizacja to nic innego jak dostosowanie strony do tych schematów. W ramach optymalizacji przygotowujemy raport, w którym pokazujemy co należy zmienić na stronie, żeby była lepiej widziana przez roboty. Taki audyt to analiza sytuacji zastanej na stronie www wraz z sugestiami co warto byłoby zmienić – zarówno w treściach jak i mechanice strony www.

Co wpływa na ranking? Przykładowe czynniki to:  

  • słowa kluczowe w treści strony,
  • – odpowiednie tytuły,
  • – użycie odpowiednich tagów języka html (np. h1/h2),
  • – szybkość ładowania strony,
  • – odpowiednie linkowanie wewnętrzne,
  • – użycie zachęcających do kliknięcia opisów strony (meta tag description).

U nas optymalizacja to analiza ponad 50 czynników rankingowych w ramach, którego przygotowujemy dokument (zazwyczaj 10-15 stron A4) w którym na przykładach pokazujemy jak zmienić stronę. Następnie konsultujemy z programistą/developerem odpowiedzialnym za stronę zmiany i sprawdzamy późniejsze ich wdrożenie.

Linki – krew w ekosystemie SEO (działania offsite)

Druga część to budowa autorytetu strony w dużej mierze (chociaż nie tylko) rozumiana jako linkowanie. W ramach miesięcznego abonamentu (nie popieramy rozliczeń za pozycje – dlaczego postaram się wyjaśnić w kolejnym wpisie) zdobywamy linki zarówno do pozycjonowanych fraz jak i do fraz długoogonowych, analizujemy strony konkurencji i ich sposoby linkowania – tak żeby wykryć strony, na których można umieścić odnośnik do naszej strony www (relinkowanie). Pomagają nam w tym narzędzia takie jak Ahrefs czy Majestic SEO.

Linki można zdobyć np. z:

  • – artykułów sponsorowanych,
  • – katalogów,
  • – for internetowych,
  • – komentarzach z artykułów,
  • – innych stron www,
  • zaplecza zbudowanego specjalnie do pozycjonowania poszczególnych fraz.

W ramach linkowania pokazujemy także, jakie znaczenie ma nowy content na stronie i umiejscowienie go na social media. Pokazujemy jakie nowe teksty można dodać, co zmienić/poprawić w już obecnych, jakie działy na stronie należałoby dodać. Podpowiadamy także gdzie i jak dystrybuować treść w social media oraz na stronach zewnętrznych .   

Cele i Raportowanie

Według klientów celem często jest pojawianie się na wybrane słowo kluczowe na pierwszej pozycji – według nas jest to cel poboczny. Głównym celem jest generowanie dobrego jakościowo ruchu na stronie – mierzone za pomocą Google Analytics. Szczególnie przyglądamy się realizacji celów –  bo w SEO często “mniej znaczy więcej” – zamiast walczyć o topowe pozycje, w ogólnych słowach lepiej skupić się na frazach, które przynoszą konwersje.

Podsumowanie

W skrócie to właśnie K!@#$ robimy w ramach SEO. Oprócz optymalizacji, linkowania i doradztwa raportujemy (raz w miesiącu, kwartalnie w zależności od projektu), edukujemy , odpowiadamy na pytania.

Jest tego trochę – teraz zastanówmy się czy można to zrobić za 200 zł miesięcznie?

Natalia Dworniak
SEM Specialist. Absolwentka Europeistyki Na Politechnice Gdańskiej i Romanistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Pasjonatka social media. Swój wolny czas poświęca projektom DIY oraz kuchni wegańskiej.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991