Google Search Console to narzędzie, które cieszy się szczególną popularnością wśród osób zajmujących się marketingiem internetowym i pozycjonowaniem. W artykule wyjaśniamy, jakie przydatne funkcje zawiera GSC i w jaki sposób możesz je wykorzystać w codziennej pracy specjalisty SEO.
Czym jest Google Search Console (Google Webmaster Tools)?
Google Search Console, dawniej występujące pod nazwą Google Webmaster Tools, to darmowa platforma służąca do monitorowania witryn internetowych w wyszukiwarce. Udostępnia liczne raporty, narzędzia i usługi, które umożliwiają stałe sprawdzanie serwisu oraz wspomagają skuteczne pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Skuteczność strony w Google Search Console
Szczególnie użyteczną funkcją w GSC jest Raport skuteczności. Jego część znajdziesz na głównym ekranie narzędzia Google, a pełna analiza jest dostępna w sekcji Skuteczność.
Kategoria ta pozwala na monitorowanie swojej witryny w Google dla webmasterów. To właśnie z niej dowiesz się, jak wygląda ruch z wyszukiwarki na Twoją stronę:
- poznasz zapytania, na które wyświetla się Twój serwis, sprawdzisz liczbę wyświetleń konkretnych słów kluczowych oraz liczbę kliknięć, które one generują,
- znajdziesz informacje, które strony są najczęściej wyświetlane w wynikach organicznych, sprawdzisz dokładną liczbę ich wyświetleń oraz ruch (kliknięcia), które generują,
- zyskasz wiedzę na temat tego, jakie wyniki wyszukiwania Google pojawiają się najczęściej – czy są to wyniki związane z produktem, z elementami rozszerzonymi, fragmenty opinii czy pliki video,
- dowiesz się, z których krajów pochodzą użytkownicy wchodzący na Twoją stronę,
- sprawdzisz, z jakich urządzeń korzystają odbiorcy: komputerów, urządzeń mobilnych albo tabletów.
Wszystkie funkcje zawarte w tej sekcji stanowią cenne źródło wiedzy dla każdego specjalisty SEO.
Oddaj swoją stronę w ręce ekspertów
Stan witryny w GSC
Kolejnym przydatnym raportem jest Stan, dotyczący zaindeksowania witryny w Google. W kategorii tej zobaczysz wykres pokazujący przebieg procesu indeksowania serwisu z podziałem na liczbę napotkanych błędów i prawidłowo zaindeksowanych podstron. W przypadku błędów sprawdzisz również, co wpłynęło na problem z indeksacją.
Sekcja zawiera też listę stron, które zostały zaindeksowane, ale dotyczą ich pewne ostrzeżenia. Możliwe, że część z owych podstron nie powinna być zaindeksowana. Jeśli celowo wykluczyłeś pewne strony z indeksu Google, np. stosując meta tag „noindex”, to zobaczysz je pod wykresem. Warto przejrzeć tę listę, może się bowiem zdarzyć, że wybrane strony zostały wykluczone przez pomyłkę.
Dzięki raportowi możesz dowiedzieć się, czy wszystkie podstrony serwisu zostały dodane do konta Google Webmaster Tool. Poznasz ewentualne błędy i dzięki temu podejmiesz działania służące ich usunięciu.
Nowa mapa witryny w Google
Do istotnych z punktu widzenia pozycjonera sekcji należy także kategoria Mapy witryn, w której dodasz do GSC mapę strony. Sitemap to zapisany w formacie .xml dokument, stanowiący uporządkowany zapis struktury serwisu. Dzięki niemu roboty wyszukiwarki Google mogą sprawnie przejrzeć zawartość witryny i ją poprawnie zaindeksować. Mapa strony stanowi istotny element procesu SEO, dlatego warto ją załączyć możliwie najszybciej po dodaniu strony www do Google Webmasters.
Obsługa na urządzeniach mobilnych
Obecnie w dobie algorytmu mobile-first indexing raport dotyczący obsługi strony na urządzeniach mobilnych jest szczególnie ważny. Dowiesz się z niego, jakie potencjalne błędy pojawiają się na urządzeniach mobilnych podczas wyświetlania Twojej strony. Mogą to być takie usterki jak m.in. zastosowanie skryptów nieładujących się na smartfonach, zbyt bliskie osadzenie przycisków lub użycie tekstu, który nie mieści się na stronie. Wiedza o błędach pozwoli Ci je wyeliminować. To istotne zarówno dla użytkownika, który korzysta z witryny, jak i robotów Google, które przez pryzmat wersji mobilnej oceniają jakość serwisu i na tej podstawie przypisują mu pozycję w rankingu.
Monitorowanie linków zewnętrznych i wewnętrznych
Bardzo ważną sekcją z punktu widzenia specjalisty SEO są Linki. Zawarte w niej informacje pomogą Ci w analizie linków przychodzących.
W zakładce tej znajdziesz cztery mniejsze raporty:
- Linki zewnętrzne – w raporcie tym znajdziesz podstrony witryny posortowane pod kątem najwyższej liczby adresów URL strony przychodzących z innych serwisów. Możesz się z niego dowiedzieć, które ze stron w Twojej witrynie cieszą się największym zainteresowaniem, a także ocenić, czy do najważniejszych z nich prowadzi wystarczająca liczba linków zewnętrznych i czy w związku z tym nie jest konieczne wprowadzenie zmian w działaniach SEO. W raporcie tym możesz również zejść do poziomu konkretnej podstrony, aby przejrzeć listę domen, z których pochodzą linki. Sekcja ta stanowi istotne źródło wiedzy dla pozycjonerów, ale również dla działów PR czy marketingu, współpracujących z blogerami, portalami czy prowadzących innego typu działania wizerunkowe w sieci;
- Witryny z największą liczbą linków przychodzących – raport ten zawiera listę domen zewnętrznych odsyłających do Twojej witryny. W pozycjonowaniu należy dążyć do dywersyfikacji źródeł ruchu, dlatego też sekcja ta posłuży Ci do sprawdzenia, czy linki rzeczywiście pochodzą z różnych domen, czy może jest ich zaledwie kilka. Dzięki temu raportowi możesz przeanalizować i ewentualnie zmienić strategię SEO;
- Tekst z największą liczbą linków przychodzących – sekcja ta zawiera listę treści, które najczęściej wykorzystywano, aby linkować do Twojego serwisu. W miejscu tym znajdziesz np. słowa kluczowe albo adres Twojej strony;
- Linki wewnętrzne – raport ten pokazuje, jak przebiega linkowanie wewnątrz Twojego serwisu. Sprawdzisz w nim m.in. liczbę linków prowadzących ze strony głównej na podstrony. W procesie pozycjonowania ważne jest zdobywanie wielu wartościowych linków zewnętrznych, a nie wewnętrznych. Dla robotów wyszukiwarek serwisy obfitujące w znaczną ilość linków wewnętrznych są mniej wartościowe. Dzięki tej sekcji możesz więc dokonać weryfikacji, jak przedstawia się ta kwestia w Twojej witrynie i wprowadzić ewentualne optymalizacje.
Kategoria Linki stanowi ważne źródło szczegółowych informacji, pozwalające na bieżąco monitorować profil linków. Dzięki niej w łatwy sposób przeanalizujesz, czyli linkowanie prowadzące do strony, jak i linkowanie wewnętrzne serwisu są prawidłowe.
Google Search Console to bardzo przydatne, bezpłatne narzędzie, udostępniające szereg wartościowych zasobów dla pozycjonerów i właścicieli stron. Warto z niego regularnie korzystać w codziennych pracach z zakresu SEO.