Google Search Console to narzędzie, które cieszy się szczególną popularnością wśród osób zajmujących się marketingiem internetowym i pozycjonowaniem. W artykule wyjaśniamy, jakie przydatne funkcje zawiera GSC i w jaki sposób możesz je wykorzystać w codziennej pracy specjalisty SEO.
Google Search Console, dawniej występujące pod nazwą Google Webmaster Tools, to darmowa platforma służąca do monitorowania witryn internetowych w wyszukiwarce. Udostępnia liczne raporty, narzędzia i usługi, które umożliwiają stałe sprawdzanie serwisu oraz wspomagają skuteczne pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Szczególnie użyteczną funkcją w GSC jest Raport skuteczności. Jego część znajdziesz na głównym ekranie narzędzia Google, a pełna analiza jest dostępna w sekcji Skuteczność.
Kategoria ta pozwala na monitorowanie swojej witryny w Google dla webmasterów. To właśnie z niej dowiesz się, jak wygląda ruch z wyszukiwarki na Twoją stronę:
Wszystkie funkcje zawarte w tej sekcji stanowią cenne źródło wiedzy dla każdego specjalisty SEO.
Kolejnym przydatnym raportem jest Stan, dotyczący zaindeksowania witryny w Google. W kategorii tej zobaczysz wykres pokazujący przebieg procesu indeksowania serwisu z podziałem na liczbę napotkanych błędów i prawidłowo zaindeksowanych podstron. W przypadku błędów sprawdzisz również, co wpłynęło na problem z indeksacją.
Sekcja zawiera też listę stron, które zostały zaindeksowane, ale dotyczą ich pewne ostrzeżenia. Możliwe, że część z owych podstron nie powinna być zaindeksowana. Jeśli celowo wykluczyłeś pewne strony z indeksu Google, np. stosując meta tag „noindex”, to zobaczysz je pod wykresem. Warto przejrzeć tę listę, może się bowiem zdarzyć, że wybrane strony zostały wykluczone przez pomyłkę.
Dzięki raportowi możesz dowiedzieć się, czy wszystkie podstrony serwisu zostały dodane do konta Google Webmaster Tool. Poznasz ewentualne błędy i dzięki temu podejmiesz działania służące ich usunięciu.
Do istotnych z punktu widzenia pozycjonera sekcji należy także kategoria Mapy witryn, w której dodasz do GSC mapę strony. Sitemap to zapisany w formacie .xml dokument, stanowiący uporządkowany zapis struktury serwisu. Dzięki niemu roboty wyszukiwarki Google mogą sprawnie przejrzeć zawartość witryny i ją poprawnie zaindeksować. Mapa strony stanowi istotny element procesu SEO, dlatego warto ją załączyć możliwie najszybciej po dodaniu strony www do Google Webmasters.
Obecnie w dobie algorytmu mobile-first indexing raport dotyczący obsługi strony na urządzeniach mobilnych jest szczególnie ważny. Dowiesz się z niego, jakie potencjalne błędy pojawiają się na urządzeniach mobilnych podczas wyświetlania Twojej strony. Mogą to być takie usterki jak m.in. zastosowanie skryptów nieładujących się na smartfonach, zbyt bliskie osadzenie przycisków lub użycie tekstu, który nie mieści się na stronie. Wiedza o błędach pozwoli Ci je wyeliminować. To istotne zarówno dla użytkownika, który korzysta z witryny, jak i robotów Google, które przez pryzmat wersji mobilnej oceniają jakość serwisu i na tej podstawie przypisują mu pozycję w rankingu.
Bardzo ważną sekcją z punktu widzenia specjalisty SEO są Linki. Zawarte w niej informacje pomogą Ci w analizie linków przychodzących.
W zakładce tej znajdziesz cztery mniejsze raporty:
Kategoria Linki stanowi ważne źródło szczegółowych informacji, pozwalające na bieżąco monitorować profil linków. Dzięki niej w łatwy sposób przeanalizujesz, czyli linkowanie prowadzące do strony, jak i linkowanie wewnętrzne serwisu są prawidłowe.
Google Search Console to bardzo przydatne, bezpłatne narzędzie, udostępniające szereg wartościowych zasobów dla pozycjonerów i właścicieli stron. Warto z niego regularnie korzystać w codziennych pracach z zakresu SEO.