Dlaczego w GA wszystkie transakcje mam przypisane do strony płatności?

Karolina Kawulka
Karolina Kawulka
15 kwietnia 2022
 

Dlaczego w GA wszystkie transakcje


mam przypisane do strony płatności?

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zbierasz dane e-commerce w Google Analytics, pamiętaj o odpowiednim przygotowaniu ustawień usługi, aby dane o transakcjach przypisywały się do odpowiednich źródeł ruchu. Analizujesz dane i widzisz, że duży procent został przypisany jako ruch z odesłania? Sprawdź, z czego może to wynikać!

Dlaczego warto wykluczyć bramki płatnicze w Google Analytics?

Odpowiedź na to pytanie nie może być prostsza. Bramki płatnicze należy wykluczyć, aby zbierać wartościowe dane. Mają nam one posłużyć do analizy efektywności prowadzonych działań np. SEO czy płatnych kampanii Google Ads. Wykluczenie bramek umożliwia nam podejmowanie decyzji o inwestowaniu w konkretne źródła ruchu. Mając wiedzę na temat źródeł, które przyprowadzają do naszego sklepu wartościowy ruch – użytkowników, którzy realizują transakcje i generują sprzedaż, możemy świadomie podejmować decyzje o strategii marketingowej.

Warto pamiętać, że Google Analytics zgodnie z modelem atrybucji przypisuje sesję do ostatniego źródła ruchu, który przyprowadził użytkownika na stronę. Wyobraźmy sobie taką sytuację: użytkownik przychodzi na naszą stronę z płatnych kampanii zakupowych, przejrzał nasz sklep, dodał do koszyka produkty, którymi był zainteresowany. Następnie przechodzi przez kolejne kroki ścieżki zakupowej:

  • założył konto / realizuje zakup jako gość
  • wypełnił dane adresowe
  • wybrał sposób dostawy
  • wybrał sposób płatności
  • zaakceptował podsumowanie zamówienia
  • przeszedł na stronę banku / realizacji płatności
  • po autoryzacji płatności wrócił na stronę sklepu z podziękowaniem

 

Dwa ostatnie punkty są tutaj najistotniejsze do wyjaśnienia sytuacji, w której transakcje przypisane są do strony płatności. Jeśli użytkownik wybiera płatność online np.: bank, blik czy payu, to “wychodzi” ze strony naszego sklepu i przechodzi na stronę, gdzie dokonuje płatności. Po wykonaniu płatności użytkownik wraca na naszą stronę, ale dla GA jest już to użytkownik, który rozpoczął nową sesję. Teraz strona banku będzie nowym źródłem ruchu dla tej sesji.

Google Analytics nie powiąże zachowania tego użytkownika jako całość. Dlatego dla Google Analytics źródłem ruchu, który przyprowadził użytkownika realizującego zakup będzie strona płatności. System gubi pierwotne źródło ruchu, dzięki któremu klient znalazł się w naszym sklepie. Dodatkowo, cała sesja, podczas której użytkownik dodał produkt do koszyka i przeszedł ścieżkę zakupową będzie w GA zapisana, ale bez konwersji. W ten sposób tracimy cenną wiedzę i dlatego tak ważne jest wykluczenie bramek płatniczych. 

Lista bramek płatniczych jest długa, czasami banki wprowadzają zmiany i lista ta może zmieniać się i wydłużać. Przykładowe adresy do wykluczenia podaję poniżej dla zobrazowania ich różnorodności:

  • dotpay.pl
  • paylane.pl
  • paypal.com
  • platnosci.pl
  • przelewy24.pl
  • platnosci.pekao24.pl
  • payu.com
  • mtransfer.mbank.pl
  • pekaobiznes24.pl
  • ssl.dotpay.pl
  • go.przelewy24.pl
  • raiffeisenpolbank.com
  • secure.przelewy24.pl
  • secure.payu.com
  • online.mbank.pl
  • ipko.pl
  • login.ingbank.pl
  • bankmillennium.pl
  • m.mbank.pl

Bramki płatnicze w Universal Analytics

Aby dodać bramki płatnicze do listy wykluczających witryn odsyłających wybieramy – Administracja, następnie na poziomie usługi – Informacje o śledzeniu -> Lista wykluczeń witryn odsyłających

 

Następnie w nowym oknie pojawi nam się panel, dzięki któremu możemy dodawać nazwę domeny, którą chcemy wykluczyć. Dzięki takiemu zabiegowi Analytics wie, że te strony nie są źródłem odsyłającym. Użytkowników, którzy przechodzą tymi kanałami ma traktować jako jedną sesję, razem ze źródłem ruchu, którym użytkownik przyszedł na naszą stronę.

 

 

Bramki płatnicze w Google Analytics 4

W nowej wersji Google Analytics, która już od 1 lipca 2023 roku zastąpi aktualną wersję Universal Analytics, też możemy wdrożyć wykluczenia bramek płatniczych. Jeśli jesteś na etapie konfigurowania nowej usługi GA4, możesz od razu skonfigurować ustawienia od zera. Jeśli już masz aktywną usługę, która zbiera dane, ale niepoprawnie przypisuje transakcje, możesz dodać wykluczenia w każdej chwili.

Gdzie znaleźć ustawienia w nowym panelu?

Aby dodać bramki płatnicze do listy wykluczających witryn odsyłających wybieramy – Administracja, następnie na poziomie usługi – Strumienie danych -> Więcej ustawień tagowania -> Lista niechcianych witryn odsyłających.

 

Następnie w nowym oknie pojawi nam się panel do konfiguracji listy witryn odsyłających. Różni się on od tego, który znamy z UA. Witryny dodajemy za pomocą określenia warunków możliwych do wybrania z listy.

 

Jak widzisz odpowiednie przygotowanie Google Analytics do zbierania danych ze strony jest bardzo ważne. Musimy jednak pamiętać, że nie w każdym sklepie będziemy mieli dokładnie taki sam schemat podczas dokonywania płatności. Każdy sklep może mieć wdrożony moduł płatności w inny sposób i nie zawsze pojawią się odesłania banków w raportach.

Pamiętaj, że jeżeli nie widzisz odesłań z banków to nie znaczy, że wszystko jest poprawnie. Sprawdź czy zakup jest wysyłany do Google Analytics przed przejściem do płatności lub czy użytkownicy po dokonaniu płatności nie wracają do sklepu. Porównaj dane o transakcjach z systemem sklepowym oraz Google Analytics, dane z tych źródeł nie będą 1:1. Sprawdź jednak jaki jest procent różnicy, być może poprzez konfigurację płatności dane o transakcjach nie zbierają się w GA. 

Sekcja tło

Popraw z nami swoją analitykę!

Karolina Kawulka
SEM Expert. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. Uwielbia pracę z kampaniami głównie dla branży e-commerce. Chętnie wykorzystuje Google Tag Managera w codziennej pracy. Z zamiłowania podróżniczka.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (5 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991