Jak nadążyć za zmianami w wyszukiwarce w 2021 roku – relacja z webinaru OnCrawl

Jak nadążyć za zmianami w wyszukiwarce w 2021 roku – relacja z webinaru OnCrawl

Jak nadążyć za zmianami
w wyszukiwarce w 2021 roku

Relacja z webinaru „New Strategies For Keeping Up With Changes In Search In 2021 – OnCrawl & We Are Search Webinarz 3 lutego 2021.

W webinarze prowadzonym przez OnCrawl & We Are Search omówione zostały sposoby radzenia sobie z nieprzejrzystymi algorytmami Google, dużą ilością danych i coraz bardziej złożonymi wynikami wyszukiwania. Prelegenci dyskutowali także na temat strategii działań SEO i trendów w wyszukiwarce na rok 2021.

Agenda:

  • Wyzwania w roku 2021
  • 4 strategie, które warto wykorzystać
  • Panel dyskusyjny

Webinar odbył się w dużej mierze w formie dyskusji, w której udział wzięli:

  • Rebecca Berbel (Content Manager at OnCrawl) 
  • Jenny Halasz (President and Founder of JLH Marketing, International Speaker, SEO&Analytics Expert
  • Lukasz Żelezny (SEO Consultant)
  • Naguib Toihiri (Global SEO Lead – Head of SEO & Growth MENA at Artefact)

New Strategies For Keeping Up With Changes In Search In 2021 – OnCrawl & We Are Search Webinar
Źródło: New Strategies For Keeping Up With Changes In Search In 2021 – OnCrawl & We Are Search Webinar

Wyszukiwarka w roku 2021 – przewidywania

Według Rebbeki Berbel z OnCrawl, w 2021 roku w wyszukiwarce czeka na nas dużo “więcej”, tzn:

  • więcej czynników rankingowych,
  • więcej skomplikowanych algorytmów,
  • więcej funkcji w SERPach,
  • więcej zapytań,
  • więcej dużych witryn,
  • więcej konkurencji,

new Strategies For Keeping Up With Changes In Search In 2021
Źródło: New Strategies For Keeping Up With Changes In Search In 2021 – OnCrawl & We Are Search Webinar

co daje nam przede wszystkim dużo nowych danych.


Źródło: New Strategies For Keeping Up With Changes In Search In 2021 – OnCrawl & We Are Search Webinar

 

Cztery strategie SEO

Rebbeca, opierając się na własnym doświadczeniu przedstawiła cztery strategie, których wykorzystanie wróży duży sukces w kampaniach SEO

  1. Wykorzystanie ogólnodostępnych narzędzi:


Źródło: New Strategies For Keeping Up With Changes In Search In 2021 – OnCrawl & We Are Search Webinar

Obecnie mamy dostęp do wielu narzędzi, które zbierają i przetwarzają istotne dane – warto z nich korzystać w codziennej pracy. Bardzo dobrym przykładem jest aplikacja Google Data Studio, które zbiera dane z różnych źródeł i automatyzuje raporty. Zaletą GDS jest przede wszystkim to, że korzystanie z niego jest zupełnie darmowe. Narzędzie łączy się z innymi aplikacjami Google, takimi jak Analytics, Search Console, Arkusze kalkulacyjne, a także z wieloma innymi platformami, z których korzystają Specjaliści SEO (np. Semrush, OnCrawl, BigQuery). Dostępne są w nim gotowe szablony, które mogą znacznie ułatwić pracę i tworzenie raportów osobom początkującym.

 

  1. Wybór odpowiednich rozwiązań dla ogromnych witryn z dużą ilością danych


Źródło: New Strategies For Keeping Up With Changes In Search In 2021 – OnCrawl & We Are Search Webinar

Co zrobić, gdy nasze narzędzia posiadają limity, a pracujemy dla dużych serwisów, których dane potrafią zawierać miliony komórek w arkuszu kalkulacyjnym? Jest to częsta sytuacja, gdy zbieramy dane historyczne lub analizujemy duże ilości fraz kluczowych. W takich sytuacjach pomocne będą rozwiązania typu Big Data i crawlerów, takich jak np. Big Query lub Parquet.

Sekcja tło

Potrzebujesz rzetelnych raportów SEO?

 

  1. Prawidłowe zrozumienie struktury strony i jej przeznaczenia


Źródło: New Strategies For Keeping Up With Changes In Search In 2021 – OnCrawl & We Are Search Webinar

Odpowiednio zaprojektowana struktura strony wpływa zarówno na pozytywne doświadczenie użytkowników jak i pomaga robotom skanować i indeksować witrynę. Jednym z częstych problemów pojawiających się podczas renderowania strony jest użycie technologii Java Script. Konieczne jest sprawdzenie jak Google bot radzi sobie ze skanowaniem witryny opartej o JS. Dobrą praktyką jest zeskanowanie stony z włączonym i wyłączonym Java Scriptem, co pozwoli wyłapać ewentualne błędy w postaci elementów, które nie są widoczne dla wyszukiwarki.

Oprócz użytej technologii nie mniej ważna jest architektura strony, którą może wspomóc prawidłowe linkowanie wewnętrzne. Przejrzysta struktura linków wewnętrznych potrafi wspomóc indeksowanie strony i ułatwić poruszanie się po serwisie – zarówno robotom skanującym jak i użytkownikom.

Podczas analizy dużych serwisów nie mamy możliwości sprawdzenia pojedynczych URLi, dlatego przydatne są crawlery takie jak np. Oncrawl. Tego typu narzędzia grupują URLe, które mają wspólne cechy i wykazują podobne błędy np. URL, które posiadają niski CTR czy takie, które generują niewiele ruchu z wyszukiwarki.

Wszystkie te elementy, realizacja strategii SEO oraz ciągła optymalizacja powinna mieć wpływ na decyzje biznesowe. Dlatego warto włączyć do standardowych audytów analizę tego jak SEO wpływa na zwiększenie nie tylko ruchu, ale także sprzedaży.

 

  1. Eksperymentowanie w SEO, rozpowszechnianie nowych pomysłów oraz korzystanie z Machine Learning


Źródło: New Strategies For Keeping Up With Changes In Search In 2021 – OnCrawl & We Are Search Webinar

 

Ostatnią, czwartą strategią, którą warto wdrożyć jest dzielenie się problemami, nowymi pomysłami czy też nietypowymi rozwiązaniami z osobami z branży, np. na Twitterze czy Facebooku. Takie działanie pozwala nie tylko na wymianę doświadczeń, ale także szerzenie dobrych praktyk.

Coraz  bardziej popularne staje się także korzystanie z Machine Learning, czyli Uczenia Maszynowego. Metoda ta jest używana przez Google od kilku lat, aby zapewnić lepsze doświadczenie użytkownika ze produktami cyfrowymi.

 

Poniżej cytat z wypowiedzi Vincenta Terassi (Product Director at OnCrawl):

“I have no doubt that data science will become a strong asset for every digital marketer, especially SEO specialists. This technology makes reliable decisions based on actual data possible, bringing a real competitive advantage to all companies that use it.”

Vincent Terrasi, Product Director @OnCrawl

czyli w luźnym tłumaczeniu:

“Nie mam wątpliwości, że nauka o danych stanie się silnym atutem dla każdego cyfrowego marketera, a w szczególności dla Specjalistów SEO. Uczenie maszynowe umożliwia podejmowanie wiarygodnych decyzji na podstawie rzeczywistych danych, przynosząc korzystającym z niej firmom realną przewagę konkurencyjną”.

 

Panel dyskusyjny

Webinar prowadzony przez OnCrawl & We Are Search miał formę panelu dyskusyjnego, w którym brało udział czterech, przedstawionych już wcześniej specjalistów SEO. Rebecca Berbel, Jenny Halasz, Naguib Toihiri oraz Łukasz Żelezny dzielili się swoimi opiniami i dobrymi praktykami odpowiadając na pięć pytań:

 

  1. Nad czym ciekawym pracujecie teraz?

Pierwsze pytanie zadane przez prowadzącą było wprowadzeniem do dyskusji i zaproszeniem do podzielenia się specjalistów z aktualnymi projektami nad którymi obecnie pracują. Jenny Halasz zdradziła, że obecnie prowadzi analizy z wykorzystaniem wskaźnika CTR. Wykrywa podstrony, które wymagają znacznej poprawy (posiadające bardzo niski CTR) oraz takie podstrony, które mają wysoką wartość tego wskaźnika. Następnie, wykorzystując linkowanie wewnętrzne stara się poprawić wskaźniki CTR dla słabszych podstron.

Naguib Toihiri nawiązał do tego, jak trudny dla wszystkich był rok 2020 r. i jednocześnie jak dużo zmienił w branży marketingu internetowego. Naguib stwierdził, że klienci nie są zainteresowani słuchaniem o zmieniających się algorytmach Google. Chcą poznać konkretne dane, które pozwolą im podjąć dobre decyzje biznesowe. Specjalista obecnie bada i analizuje trzy rodzaje podstron. Po pierwsze takie, które znajdują się wysoko w rankingu, ale mają mały CTR. Jego celem jest zwiększenie zaangażowania użytkowników, którzy tam trafiają. Po drugie – odsetek stron produktowych, które rankują na 1 pozycji, ale nie generują zysków. Analizuje także i próbuje się dowiedzieć, jaka jest średnia pozycja stron, które generują zysk.

Łukasz Żelezny przyznał, że obecnie pracuje nad wieloma różnymi projektami. Posiada coraz więcej klientów z branży dla dorosłych, co uważa za ciekawe doświadczenie dla SEOwca, ze względu na dużą konkurencję i specyfikę działań. Co więcej, czeka na maj 2021 (dla przypomnienia: w maju 2021 zostaną wdrożone nowe sygnały dotyczące jakości strony w rankingu) i stara się przygotować strony nad którymi pracuje do nowych wytycznych. Przeprowadza wiele testów, zarówno z poprawą szybkości strony, Java Scriptem oraz stara się zrozumieć działanie takich narzędzi jak Lighthouse, aby lepiej stosować się do ich zaleceń.

Dodatkowo, Łukasz Żelezny wspomina o największych graczach na rynku takich jak Amazon, czy Zalando, które generują dużo ruchu dzięki ogromnemu katalogowi produktów. Zastanawia się czy można osiągnąć podobny sukces dla biznesu o mniejszej skali, prowadząc działania dla jednego z serwisów.

 

  1. Czy są jakieś nowe narzędzia, funkcje lub inne pomoce dla SEO, które niedawno testowałeś?

Nawiązując do swojej poprzedniej wypowiedzi Łukasz Żelezny wspomina o testowaniu szybkości strony za pomocą narzędzia Pingdom. Dodatkowo wymienia narzędzie Web Dev oraz InLinks, którego jest wielkim fanem, zwłaszcza jeżeli chodzi o pracę nad semantyką i schema FAQ.

Jenny Halasz, podobnie jak Łukasz Żelezny przygotowuje się na wdrożenie majowego update’u Google i testuje wdrożenia wskaźników Core Web Vitals, czyli mające wpływ na realne doświadczenie użytkownika na stronie. Ponadto zachęca do zapisania się do newslettera od Google, w którym raz w miesiącu znajduje się dużo ciekawych i inspirujących wiadomości. Mimo, że nie miała jeszcze styczności jest bardzo ciekawa nowej wersji Google Analytics 4, który zmienia zarówno sposób mierzenia jak i prezentowania danych o użytkownikach, którzy odwiedzają stronę.

Naguib Toihiri przedstawia bardzo ciekawe i innowacyjne podejście do codziennej pracy specjalisty SEO. Bazując na własnym doświadczeniu stwierdza, że jesteśmy na takim etapie zaawansowania technologicznego, że nie musimy tylko wspierać się gotowymi narzędziami, takimi jak Semrush, czy Majestic, lecz możemy tworzyć je sami, w odpowiedzi na własne zapotrzebowania. Ludzie z całego świata dzielą się swoją pracą, udostępniając skrypty, które pomogą zautomatyzować naszą codzienną pracę. Jako przykład Naguib podaje skrypt, który stworzył w Pyhtonie do automatyzacji pisania meta description. Skrypt skanuje treść na stronie i na jej podstawie, za pomocą algorytmów uczących się tworzy unikalne opisy. Drugim przykładem jest to, że obecnie mamy możliwość naśladowania algorytmów Google, dzięki czemu możemy testować treści na stronie przed ich publikacją, weryfikując jak będzie ona odczytywana przez Google boty.

 

  1. Czy możesz podać przykład sytuacji, w której zdecydowałeś się nie analizować lub poprawiać czegoś ręcznie? Co zamiast tego zrobiłeś?

Nawiązując do swoich wcześniejszych wypowiedzi Jenny Halasz oraz Naguib Toihiri zgodnie odpowiadają, że w swojej codziennej pracy odchodzą od manualnych analiz i prac nad stroną na rzecz automatyzacji. Każde z nich przedstawia jednak inny sposób radzenia sobie z wyzwaniami. Jenny Halasz, która nie jest programistką przeważnie szuka kogoś, kto albo już miał styczność z podobnym problem i mógłby pomóc jej w szukaniu rozwiązania lub inwestuje w zakup narzędzi, które przeanalizują problemy i pomogą go rozwiązać. Natomiast Naguib Toihiri skupia się na samodzielnym rozwiązywaniu problemów, za pomocą wspomnianego wcześniej pisania skryptów i wykorzystaniu technologii machine learning, tak jak w przypadku automatyzacji pisania meta description. Ciekawym przykładem, w którym automatyzacja zadań jest pomocna jest migracja strony, podczas której musimy porównać obecną i nową strukturę URLi. Swoją wypowiedź podsumował zdaniem, że im więcej mamy wyzwań w naszej codziennej pracy, tym poszukujemy więcej rozwiązań.

 

  1. Jakie korzyści daje praca nad strukturą strony oraz linkowaniem wewnętrznym?

Łukasz Żelezny zaznacza, że jako SEO konsultant bardzo często musi przedstawiać wyniki działań swoim klientom – jest to duża część jego pracy. Przyznał, że jest ogromnym fanem linkowania wewnętrznego, którego sukces mierzy np. poprzez:

  • liczbę „featured snippets” – czyli polecanych fragmentów z odpowiedzią, wyświetlanych w SERP
  • liczbę wyświetleń witryny w wynikach wyszukiwania,
  • zmniejszenie się współczynnika odrzuceń,
  • wzrost czasu spędzanego przez użytkowników na stronie.

Wymienione wyżej metryki, to dla niego najprostszy sposób na przedstawienie wyników pracy swoim klientom.

Do dyskusji włączyła się Jenny, która także jest dużym fanem linkowania wewnętrznego, przypomniała, że całe jej zeszłoroczne wystąpienie na BrightonSEO, dotyczyło właśnie linkowania wewnętrznego. (Możesz przeczytać skrót tego wystąpienia na naszym blogu –  https://www.devagroup.pl/blog/crawl-indexation-summit.)
Jenny podaje także ciekawy case. Witryna, która posiada tzw. White Paper (tzw. białą księgę – oficjalny dokument, bardzo często w formie raportu, dotyczący danego produktu, usługi czy też działalności firmy) stworzyła godny naśladowania Outreach Marketing. Dokument PDF podlinkowany na stronie nie posiadał żadnych linków prowadzących z powrotem do witryny. Dodanie odnośników do stron sprzedażowych spowodowało nie tylko znaczny wzrost ruchu na stronie, zwiększenie ilości czasu spędzonego na stronie, zwiększenie ilości odsłon podczas jednej sesji, ale także wzrost ilości pozyskanych leadów. Dokumenty PDF zazwyczaj są elementem nieco niezależnym od struktury strony i poprzez brak linków w stopce i headerze nie wspomagają linkowania wewnętrznego. Podany przez Jenny przykład pokazuje, że w strategii linkowania wewnętrznego istotne jest, aby znaleźć w serwisie wartościową zawartość i umożliwić przepływ jej mocy na inne elementy w witrynie.

 

  1. Jak uczyć się technicznego SEO i skąd czerpać wiedzę?

Naguib, który pracuje w firmie zajmującej się Data Consultingiem, uważa że zrozumienie możliwości Machine Learnigu jest trudne, dlatego firma, w której pracuje, organizuje „Data Camp” wprowadzające do języka Python. Ucząc się tego języka programowania, zrozumiał jak wiele możliwości daje on w SEO. Korzystając z prostych kodów Python możemy np. zobaczyć jak dużo stron konkurencji jest zaindeksowanych. Naguib poleca przewodnik Jean-Christophe’a Chouinar, który specjalizuje się w technicznym SEO i wykorzystuje w swojej pracy język Python, R oraz uczenie maszynowe. Naguib zachęca do nauki oraz kontaktu z osobami, które wykorzystują naukę o danych w swojej codziennej pracy, oni z pewnością chętnie pomogą i znajdą rozwiązanie na wiele problemów.

Łukasz Żelezny uważa podobnie – poleca edukację we własnym zakresie i poleca do tego np. witrynę brilliant.org „Learn to think”. Mówi, że sam studiował statystykę, wie co to jest np. odchylenie standardowe czy korelacja Pearsona i nieraz wykorzystuje to podczas pracy SEO. Podaje przykład wykorzystania korelacji, np. poprzez porównanie danych z Google Analytics i Google Search Console. Jeżeli wynik korelacji dla tych danych jest bliski 1, oznacza to że dane z obu źródeł  zmieniają się w ten sam sposób i może w pełni tym danym wtedy zaufać. Łukasz mówi także aby nie bać się narzędzia Excel, które jest bardzo pomocne w pracy SEO (o funkcjach w Excelu, które znacznie ułatwiają pracę SEOwca przeczytasz na naszym blogu – https://www.devagroup.pl/blog/arkusze-kalkulacyjne-w-sluzbie-seo-czesc-i).

Do rozmowy dołączyła także Jenny, która uważa, że można zacząć uczyć się w każdym wieku oraz czerpać wiedzę z wielu źródeł. Ona zaczęła uczyć się Machne Learningu z Google. Warto zacząć naukę metodą małych kroków, utrzymując work-life balance.

Sekcja tło

Szukasz agencji SEO?

Webinar OnCrawl & We Are Search z 3 lutego 2021 r. był pełen konkretnych informacji i wskazówek. Przedstawione na początku przez Rebeccę Berbel cztery strategie miały swoje odzwierciedlenie w wypowiedziach specjalistów. Jakie wnioski warto zapamiętać i wdrożyć w swojej codziennej pracy? Wątkiem, który przewijał  się przez wszystkie pytania było uczenie maszynowe i automatyzacja pracy. Wykorzystując dostępne narzędzia, a także tworząc własne skrypty i algorytmy możemy nie tylko przyspieszyć własną pracę, ale także dokonywać ciekawych analiz. Specjaliści zgodnie twierdzą, że jednym z najważniejszych elementów na stronie jest zadbanie o jej prawidłową strukturę i linkowanie wewnętrzne, którego usprawnienie może przynieść oczekiwane efekty w postaci wzrostu wartościowego ruchu. Podkreślone zostało także konieczność przedstawiania danych w taki sposób, aby właściciele stron i nasi klienci mogli podejmować dobre decyzje biznesowe.

Anna Jurczyk
SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów i optymalizację stron internetowych klientów. Prywatnie miłośniczka podróży, aktywnego stylu życia oraz psów rasy Border Collie.

Alicja Stojek-Szewczuk
Senior SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych klientów. Prywatnie miłośniczka dobrych książek i jogi.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (6 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry