Czy Donatan kupuje wyświetlenia na YouTube?

Justyna Mądro
Justyna Mądro
Archiwum 05.2014

W ostatnim czasie głośno było o kupowaniu wyświetleń na YouTube przez niektórych artystów. Którym wskaźnikom warto się przyjrzeć i jakie wyniki mogą wzbudzić nasze podejrzenia? YouTube przekonuje, że dokłada wszelkich starań i cały czas pracuje nad wiarygodnością serwisu. Portal na początku sprawdzał wyniki wyświetleń bezpośrednio po zarejestrowaniu filmu. Od niedawna weryfikacja obejmuje także liczbę wyświetleń filmów, które zostały opublikowane już jakiś czas temu. YouTube nie jest jednak w stanie sprawdzić wszystkiego, dlatego kontrole mają charakter fragmentaryczny i obejmują tylko część publikowanych filmów.

Co na początku może wzbudzić nasze podejrzenia? Przede wszystkim tematyka filmu. Jeżeli film dotyczący melioracji bagien zyskuje kilka milionów wyświetleń, może to nam dać do myślenia. Możemy także wziąć pod uwagę liczbę subskrybentów, komentarzy, ilość głosów na „nie” i czas oglądania filmu (w przypadku wyświetleń zakupionych, czas wyświetleń filmu oscyluje w granicy 0, choć niektóre z firm w swoich usługach gwarantują 80-100% wyświetleń całości filmu). Wszystkie te elementy mogą być pewnymi poszlakami, ponieważ każdy film należy rozpatrywać indywidualnie – link do filmu może zostać wrzucony na popularny serwis społecznościowy, który znacznie przyczyni się do gwałtownego wzrostu wyświetleń w ciągu jednego dnia.

W celu analizy statystyk kanałów, na których można obejrzeć teledyski Donatana, możemy skorzystać ze strony http://sotrender.pl lub http://www.socialbakers.com. Na początek weźmiemy pod uwagę główny kanał, na którym publikowano teledyski, czyli kanał UrbanRecTV (http://www.youtube.com/user/UrbanRecTv). 23 kwietnia na kanale UrbanRecTV zostaje opublikowany nowy teledysk „Cicha woda”, który ma obecnie prawie 6 mln wyświetleń, 43 388 ocen pozytywnych i 27 789 głosów negatywnych. Film ma 4 973 uzyskanych subskrypcji i 15 781 udostępnień oraz wysoki wskaźnik wzrostu wyświetleń.

czy-donatan-kupuje-wyświetlenia

donatan-wyświetlenia

Sotrender pokazuje, że w dniu, w którym opublikowano film nastąpił znaczny przyrost dziennej liczby wyświetleń oraz liczby subskrybentów. Na co warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na zmiany w liczbie subskrybentów. Na początku opublikowania teledysku „Cicha woda” bardzo wzrasta liczba subskrypcji. Co więcej, przez kilka dni liczba subskrypcji utrzymuje się na bardzo podobnym, wysokim poziomie. Początkowo, przed publikacją utworu „Cicha woda” liczba dziennych subskrypcji wynosiła około 100-150. Po bardzo dużym wzroście wyświetleń w dniu opublikowania „Cichej wody”, liczba subskrypcji wynosi 1825. Przyrost dziennych subskrypcji nie wraca już do poziomu około 100, jak było przed publikacją materiału, tylko utrzymuje się na bardzo podobnym poziomie. Zainteresowanie spada stopniowo, co jest naturalnym zjawiskiem. 23 kwietnia, w dzień opublikowania „Cichej wody” , Sotrender pokazuje przyrost nowych subskrypcji na kanale UrbanRecTV o 1825, 24 kwietnia – 1290, 25 kwietnia – 1031, 26 kwietnia – 879, 27 kwietnia – 536 itd. Mamy stopniowy spadek zainteresowania.

donatan-cicha-woda-wykres

Na poniższym wykresie można zauważyć także korelację liczby komentarzy w stosunku do liczby subskrybentów. W dniu opublikowania „Cichej wody” mamy wysokie zainteresowanie użytkowników, które przejawia się w licznych komentarzach na profilu wytwórni. Wykres jest podobny do wykresu przedstawiającego liczbę subskrybentów. Początkowo duża liczba komentarzy, stopniowo spada.

donatan-wyswietlenia2

Weźmiemy teraz pod uwagę kolejną kwestię, którą warto przeanalizować. A mianowicie oceny negatywne i pozytywne. Kupowanie wyświetleń często wiąże się również z zakupem „Kciuków w górę”. Zobaczmy, jak wygląda wykres opinii:

cicha-woda-analiza-youtube

Sotrender pokazuje, że różnica między ocenami pozytywnymi a negatywnymi jest niewielka. W czasie najwyższej popularności teledysku kciuk w górę przyznaje 7408 osób, a kciuk w dół aż 6233 osoby, co jest charakterystyczne dla materiałów wzbudzających kontrowersje. Wszystkie trzy wykresy mają odpowiadające sobie wartości pod względem: subskrybentów, komentarzy oraz głosów pozytywnych i głosów negatywnych.

Co jeszcze może być dla nas wskazówką? Weźmy dla porównania jeszcze jeden kanał Donatana, na którym można zauważyć pewną korelację z wynikami kanału UrbanRecTV. Na kanale http://www.youtube.com/user/dondonatanvevo udostępniony jest tylko jeden film – teledysk to „Slavic Girls” opublikowany 10 lutego 2014 r.

Znaczny wzrost wyświetleń na jednym kanale, gdzie teledysk artysty osiąga tak wysoką popularność, powinien przełożyć się także na wyniki wyświetleń w filmach powiązanych. W momencie największej popularności teledysku „Cicha woda” również w kanale powiązanym odnotowujemy wzrost wyświetleń, mimo że na kanale nie został opublikowany żaden nowy materiał. Część osób, która odwiedzała kanał UrbanRecordsTV, zdecydowała się przejść do filmów powiązanych.

donatan-youtube

Możemy także zajrzeć do bardzo przydatnego narzędzia, jakim jest Google Trends, aby zobaczyć poziom zainteresowania danym artystą. W przypadku Donatana, w kwietniu, w okolicy dnia, kiedy został opublikowany teledysk „Cicha woda” mamy ogromny wzrost zapytań, jaki odnotowało Google. To także świadczy o dużej popularności artysty i przekłada się na zainteresowanie jego twórczością w serwisach społecznościowych, w tym częstym wyświetlaniu jego filmów na YouTube.

popularność-donatana

YouTube Trends opracowany przez Sotrender pozwala nam porównać wyniki, jakie osiągnął UrbanRecTV w stosunku do innych, analogicznych kanałów w kwietniu 2014 r., czyli w miesiącu, kiedy została opublikowana „Cicha woda”. Okazuje się, że całkowita liczba odsłon na kanałach oraz liczba odsłon w przeliczeniu na jednego subskrybenta jest zbliżona.

urban-records

Oczywiście statystyki ze stron mogą być jedynie pewną wskazówką, a nie w 100% pewnym źródłem. Przeanalizowaliśmy tutaj tylko publikację teledysku „Cicha woda”. Warto pamiętać, że zdarzają się przypadki, kiedy film trafia do popularnego serwisu społecznościowego, czy do serwisów informacyjnych, które przyczyniają się do wzrostu oglądalności. Trudno również porównywać dany teledysk z innymi utworami. Każdy utwór wywołuje inne emocje u użytkowników i zestawienie wyników teoretycznie podobnej twórczości może nie dać odpowiednich efektów.

Bazując na powyższych danych, można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że w przypadku teledysku „Cicha woda”, odsłony nie były kupowane.

Justyna Mądro
Od 3 lat pracuje na stanowisku specjalisty ds. social marketingu w agencji interaktywnej Deva Group. Interesuje się działaniami SEM.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991