Rok 2020 z pewnością zostanie zapamiętany jako okres wielu zmian w naszym codziennym życiu, nie tylko w sferze społecznej, ale także w życiu wirtualnym. Zmiana dotychczasowych nawyków oraz ogromny wzrost popularności zakupów online sprawiła, że wielu usługodawców przeniosło swój biznes do Internetu. Z miesiąca na miesiąc coraz więcej ludzi surfuje po sieci, wyszukując pożądanych informacji oraz robiąc zakupy w swoich ulubionych sklepach. Jednocześnie znacznie wzrósł poziom konkurencji, dlatego jeszcze ważniejsza staje się odpowiednia optymalizacja strony oraz utrzymanie jej w jak najlepszej kondycji.
Jakiś czas temu SEMrush przygotował kolejny webinar z cyklu SEO Toolbox 3.2: Live Site Audit, w ramach którego troje specjalistów przeanalizowało 3 strony internetowe, wyłonione w krótkim konkursie spośród propozycji przesłanych od internautów:
- jamaicaoceanviewvilla.com – willa na Jamajce
- showcasetruckaccessories.com – sprzedawca akcesoriów samochodowych
- woodlandtrust.org.uk – organizacja charytatywna
Na podstawie krótkiej analizy powyższych stron przedstawiono ciekawe i przydatne spostrzeżenia na temat budowy strony oraz jej elementów, na które warto zwracać uwagę tworząc lub analizując już istniejący serwis www. Z webinaru dowiemy się także gdzie szukać i jak znaleźć potencjalne problemy na stronie oraz jak poprawić jej widoczność w Google, korzystając z narzędzi i funkcjonalności jakie daje nam SEMrush. Do analizy wykorzystano m.in. Site Audit – szybki skan, oferujący szereg informacji na temat potencjalnych problemów na stronie oraz SEO Content Template – narzędzie do analizy i optymalizacji treści pod SEO.
Certyfikat SSL
Pierwszy problem omawiany w ramach spotkania dotyczył Mixed Content, czyli sytuacji, w której certyfikat SSL nie został prawidłowo zaimplementowany na stronie. Wdrażając SSL należy pamiętać nie tylko o przekierowaniach 301 wersji http:// na https://, ale także o dodaniu protokołu https:// do wszystkich zasobów i elementów strony, do których odwołujemy się w kodzie HTML. Jest to o tyle ważne, gdyż jak wiemy Google docelowo w przeglądarce Chrome zamierza blokować ładowanie niezabezpieczonych zasobów. Na przykładzie zdjęć produktów w sklepie online, w przypadku braku protokołu SSL, nie zostaną one w ogóle wczytane. Pamiętaj także, aby nie tworzyć łańcuchów przekierowań oraz zaktualizować adresy w ramach canonicali i mapy XML.
Szybkość strony i Core Web Vitals
Szybkość działania serwisu jest jednym z kluczowych czynników rankingowych Google, dlatego warto upewnić się, że nasza strona www jest wczytywana szybko i bezproblemowo, zarówno na komputerach stacjonarnych, a przede wszystkim na urządzeniach mobilnych. Z szybkością działania serwisu bezpośrednio wiążą się Core Web Vitals, czyli wprowadzone nie dawno nowe wskaźniki Google. Informacje na ich oraz wyniki dla naszej strony znajdziemy chociażby w Search Console, PageSpeed Insights lub Google Lighthouse.
Na webinarze przytoczono case, w którym po poprawie wyników dla Podstawowych wskaźników internetowych odnotowano ok. 20% wzrost konwersji dla badanych stron. Warto zatem dokładnie je przeanalizować, tym bardziej, że Google potwierdził, że Core Web Vitals w maju 2021 staną się oficjalnym czynnikiem rankingowym.
Treść
Przygotowując treść na stronę www pamiętaj o jej właściwej optymalizacji. Za pomocą narzędzia SEMrush szybko sprawdzisz na jakie słowa kluczowe rankuje Twoja strona oraz jakie podstrony są wyświetlane w Google. Mając te dane możemy zbadać każdą z nich z osobna, a następnie korzystając z SEO Content Template sprawdzić czy znajdujące się na niej opisy zostały dobrze zoptymalizowane. Pośród zebranych informacji znajdziemy rekomendacje odnośnie budowy akapitów, długości oraz jakich słów kluczowych warto użyć chcąc pojawić się wysoko w Google.
Ważne – pisząc dłuższe artykuły lub opisy warto korzystać z tzw. linków kotwic (jump links), np. w formie spisu treści lub listy nagłówków śródtekstowych. Tego typu linki umożliwiają szybkie przeskakiwanie pomiędzy poszczególnymi sekcjami strony, w znaczny sposób ułatwiając przeglądanie dłuższych treści.
Architektura informacji oraz struktura URL
Mianem Architektury Informacji określamy m.in. to w jaki sposób rozmieścimy wszystkie zasoby na stronie oraz jak zaprezentujemy jej zawartość naszym odbiorcom. W jej skład wchodzi także ogólna struktura strony internetowej, gdzie pośród najczęściej wykorzystywanych możemy wyróżnić:
- poddział na kategorie i produkty (sklepy online)
- one-pagery (mini strony i wizytówki online)
- feed (Social Media)
- fora internetowe
Chcąc dotrzeć z ofertą do potencjalnego klienta musimy dobrze przemyśleć strukturę strony i zadbać, aby była ona zbudowana w sposób przejrzysty, logiczny i spójny z nawykami internautów. Świetnym pomysłem będzie przeprowadzenie krótkiego researchu i sprawdzenie w jaki sposób użytkownicy wyszukują informacji lub produktów przez nas oferowanych. Mając tego typu dane będziemy w stanie odpowiednio zaprojektować strukturę strony czy kategorii, która będzie jak najlepiej odpowiadać zapytaniom klientów. W ten sposób upewnimy się czy każde istotne dla nas słowo kluczowe będzie posiadać dedykowaną podstronę (landing page), którą następnie należy prawidłowo zoptymalizować (meta title, nagłówki, treść, słowa kluczowe, meta description).
Sklep w subdomenie czy katalogu?
Jeśli oprócz strony informacyjnej posiadasz również sklep internetowy, najlepszym pomysłem (z reguły) będzie umieszczenie go w ramach katalogu strony głównej, niżeli na subdomenie. Subdomena w oczach Google jest traktowana jako zupełnie odrębny serwis, w związku z czym tracimy m.in. site witryny, który mógłby być wspierany właśnie przez sklep. Umieszczając sklep w katalogu, każdorazowa zmiana oferty będzie sygnałem dla Google, że strona „żyje” i jest systematycznie aktualizowana. Łatwiej będzie nam również spojrzeć kompleksowo na cały serwis i przygotować przygotować audyt SEO oraz zalecenia optymalizacyjne, niż w przypadku dwóch osobnych stron.
W przypadku sklepu w subdomenie, umieszczone na nim linki wewnętrzne oraz słowa kluczowe nie wpłyną na pozycjonowanie strony głównej (i na odwrót). Oddzielenie sklepu od właściwej strony może powodować także dezorientację użytkowników, tym bardziej jeśli sklep będzie całkowicie odróżniać się layoutem. Często zdarza się również, że sklep w ramach subdomeny nie jest w ogóle połączony ze stroną główną (brak linkowania pomiędzy stronami), co powoduje kolejne problemy z nawigacją.
Generowanie strony z mediami (WordPress)
Kolejną poruszaną kwestią był często spotykany problem dla stron stawianych na WordPress, gdzie błędna konfiguracja używanych wtyczek powoduje generowanie dodatkowych stron z mediami dla wszystkich zdjęć wgrywanych na stronę. Adresy te są indeksowane, skutkiem czego zużywają budżet indeksowania, co z kolei może spowolnić prawidłowe indeksowanie strony w Google, w tym o wiele ważniejszych URLi niż wspomniane strony ze zdjęciami. Problem ten z reguły jest łatwy do rozwiązania, a w sieci znajdziemy mnóstwo poradników jak dokładnie to zrobić.
Wielkość liter w adresach URL (kopie treści)
Tworząc strukturę adresów URL w ramach strony pamiętaj o ich prawidłowej formie. Nie używaj polskich liter, znaków specjalnych lub niezrozumiałego ciągu znaków. Upewnij się także, że strona jest dostępna wyłącznie pod wersją z małymi literami. Po wpisaniu adresu z wykorzystaniem dużych liter (lub mieszanych) dobrym pomysłem będzie automatyczne wymuszenie przekierowania na tę właściwą, aby uniknąć indeksowania adresów w różnej formie (duplicate content).
Podsumowanie
Cykl webinarów SEO Toolbox spod znaku SEMrush to któreś z kolei wirtualne spotkanie i z pewnością nie ostatnie. Jest to świetna okazja na podglądnięcie ciekawych rozwiązań na stronie, które następnie możemy wdrożyć w swoim serwisie www. Jedną z najciekawszych informacji w mojej ocenie jaką mogliśmy się dowiedzieć był wpływ poprawy wskaźników Core Web Vitals na całkiem spory wzrost konwersji. Google podczas ogłaszania nowych wskaźników informował, że raczej nie będą one odgrywać dużej roli dla SEO, widzimy jednak, że warto się im przyglądnąć. Poprawa elementów strony, które mają bezpośredni wpływ na interakcję z nią, wygodę użytkowania, szybkość ładowania, a więc na cały proces zakupowy faktycznie może pozytywnie wpłynąć na decyzje zakupowe i zmniejszyć współczynnik odrzuceń.