Festiwal SEO 2021 – relacja i podsumowanie

Piotr Jacek
Piotr Jacek
Archiwum 10.2021
 
Festiwal SEO 2021 – relacja i podsumowanie

Festiwal SEO 2021
relacja i podsumowanie

15 października 2021 r. odbyła się kolejna edycja prawdopodobnie najważniejszej imprezy w Polsce w branży SEO, a mianowicie Festiwal SEO Katowice 2021. Choć zeszłoroczna konferencja odbyła się w formie online i również cieszyła się sporym zainteresowaniem, dopiero tradycyjne spotkanie w Katowicach pokazało jak bardzo brakowało nam tego wydarzenia. Jak co roku organizatorzy na czele z Arturem Strzeleckim stanęli na wysokości zadania zapewniając nam aż 10 prezentacji świetnych prelegentów, z którymi mogliśmy także zamienić parę słów w przerwach w kuluarach przy smacznym posiłku i pysznej kawie. Zapraszamy na krótką relację z najważniejszych informacji, jakie mogliśmy usłyszeć.

Sesja I

Damian Sałkowski – Czynniki algorytmiczne decydujące o sukcesie treści

Pierwszym gościem jakiego zapowiedział jak zawsze elegancko ubrany Sławek Borowy był Damian Sałkowski – CEO Senuto, który posługując się współczynnikiem korelacji Pearsona, zaprezentował jak poszczególne czynniki algorytmiczne związane z tworzeniem treści na stronie faktycznie wpływają na SEO. Prezentacja Damiana jak zawsze podparta była twardymi danymi i statystykami, z których można było wyciągnąć wiele często ciekawych wniosków. Zgodnie z przeprowadzonymi testami, przy tworzeniu treści należy zwrócić uwagę przede wszystkim na meta title, nagłówek H1 (i H2) oraz treści, w których powinny znaleźć się istotne dla nas słowa kluczowe. Z drugiej strony o wiele mniejszy wpływ na SEO zdaje się mieć ma długość publikowanych treści, liczba domen oraz backlinków, wiek domeny, tudzież znany z narzędzia SEO Ahrefs wskaźnik DR.

Gabriela Róg – Skuteczna analiza konkurencji w mniej niż 60 minut

Drugim gościem na scenie była Gabriela Róg – Team Leader SEO w PromoTraffic, razem ze swoją prezentacją na temat szybkiej, a przede wszystkim skutecznej analizy konkurencji. Słuchacze prelekcji dowiedzieli się jak sprawnie zidentyfikować naszą bezpośrednią konkurencję w Google oraz na co konkretnie warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności analizując poszczególne serwisy. Pośród poruszanych tematów znalazły się wskazówki odnośnie mocy domeny, link buildingu, contentu na stronie, elementów technicznych oraz UX. Gabriela pokazała nam jak istotna dla sukcesu naszej firmy jest dobrze przeprowadzana analiza konkurencji, nie zabrakło również wielu przydatnych narzędzi automatyzujących cały proces.

Miłosz Krasiński – Czego się nauczyłem „outriczując” do miliona stron www

Pierwszą sesję wystąpień zamykał Miłosz Krasiński – konsultant SEO, Growth Hacker i współzałożyciel agencji Sigma Digital, który w swojej prezentacji pokazał jak skuteczną metodą na pozyskiwanie linków może być outreach. Na podstawie przeprowadzonych kampanii Miłosz udowodnił, że dobrze przeprowadzony outreach marketing może być świetnym sposobem na dotarcie do klienta, a nawiązanie współpracy początkowo z mniejszymi blogami pomoże nam dotrzeć nawet do największych graczy. Prelegent podzielił się z nami swoimi spostrzeżeniami i wskazówkami na temat dobrze przygotowanej kampanii outreach, zaznaczając o czym należy pamiętać, a czego unikać.

Przygotowując treść maila postaw na jasny i prosty przekaz, zawsze negocjuj ceny linków, najlepiej na czas nieokreślony, a przy braku odpowiedzi przypomnij się, chociażby telefonicznie. Spośród zaprezentowanych narzędzi na uwagę zasługuje HARO (Help A Reporter), za pomocą którego nawiążemy kontakt z mnóstwem autorów na całym świecie, zwiększając tym samym zasięg naszej kampanii.

Festiwal SEO aula

Sesja II

Sebastian Heymann – …i nie będę dwa razy powtarzał! Czy rodzicie mieli rację?

Po przerwie jako pierwszy na scenie pojawił się Sebastian Heymann – Head of SEO w EACTIVE #wiemyjak, który podczas swojego wystąpienia skupił się na jednym z najczęstszych problemów w SEO jakim jest duplikacja treści. Prezentacja Sebastiana była bardzo konkretna i podparta wynikami przeprowadzonych testów, w których starał się odpowiedzieć na pytanie czy duplicate content faktycznie jest taki zły.

Jednym z poruszanych tematów były duplikaty opisów produktów w sklepach online, temat często poruszany w rozmowach z klientami i spędzający sen z powiek oczu nawet najlepszych copywriterów. Zarówno w prezentacji jak i w sekcji Q&A Sebastian jasno stwierdził, że opisy produktów pochodzące od producentów, a więc nie unikalne, nie wpłyną negatywnie na pozycję naszej strony www. W takiej sytuacji Google weźmie pod uwagę szereg innych czynników rankingowych i na ich podstawie wybierze, które serwis warto wyświetlić jak najwyżej. Co więcej, przygotowanie unikalnego opisu również nie daje nam gwarancji, że tekst ten zostanie oceniony przez Google jako wartościowy. Kopie treści na stronach www to zjawisko w pełni naturalne, wystarczy wspomnieć chociażby apteki internetowe, które w znacznej większości zawierają powielone opisy leków i medykamentów.

Ewelina Podrez-Siama – SEO Quick Wins. Elementy, które wzmocnią efekty Twojej strategii SEO

Kolejną prelegentką w drugiej sesji była Ewelina Podrez-Siama – założycielka agencji Fox Strategy, a motywem przewodnim prezentacji było jak możliwie szybko osiągnąć dobre efekty SEO. Na pierwsze wyniki pozycjonowania często zdarza się czekać parę miesięcy, a w ekstremalnych przypadkach nawet parę lat. Z prezentacji dowiedzieliśmy co możemy zrobić, aby w znaczny sposób skrócić ten czas i już w początkowym etapie współpracy móc zaprezentować klientowi wstępne efekty z przeprowadzonych działań. Pierwszym z tipów jest dobór takich fraz, które niewielkim nakładem prac mają potencjał na wbicie się do topów. Bardzo pomocne okażę się tutaj Senuto, gdzie za pomocą predefiniowanego filtru Quick Wins otrzymujemy listę fraz z pozycjami w przedziale 4-20.

Planując strategię należy także pod uwagę aktualne trendy w branży oraz sezonowość Twojej witryny, jeśli nie trafisz we właściwy moment Twoja praca może nie przynieść pożądanych efektów. Nie zapominaj o konkurencji, monitoruj ich działania i inspiruj się nimi. Niezwykle istotna jest również optymalizacja współczynnika CTR, na który możesz wpływać stosując ciekawy meta description lub przyciągający uwagę meta title (znaki EMOJI).

Damian Kiełbasa – Strategia content marketingowa tworzona przez algorytm genetyczny

Jako trzeci w drugiej sesji wystąpił Damian Kiełbasa – CTO platformy CONTADU, który opowiedział nam jak stworzyć skuteczną strategię content marketingową przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz zaawansowanych algorytmów genetycznych. Zgodnie z zaprezentowanymi przez Damiana informacjami, korzystając z AI (Artificial Intelligence), jesteśmy w stanie w znacznym stopniu przyśpieszyć właściwy dobór tematów na artykuły na firmowego bloga oraz innych treści publikowanych na stronie, pod kątem wykorzystania w nich fraz kluczowych. Zaprezentowana metoda pozwala zoptymalizować koszty wydawane na content marketing poprzez maksymalne i jak najlepsze nasycenie danej tematyki, a co za tym idzie przygotowywanie treści przydatnej, poszukiwanej i chętnie czytanej przez odbiorców.

Daniel Duriš – Udane migracje dużych witryn: proces

Drugą sesję zamykało wystąpienie zagranicznego gościa jakim był Daniel Duriš – główny konsultant w Basta Digital, który postarał się przybliżyć nam jak powinna wyglądać prawidłowo przeprowadzona migracja dużych serwisów internetowych. Choć migracja większych stron nie różni się zbytnio niż w przypadku tych średnich lub małych, Daniel pokazał nam z jakimi trudnościami najczęściej spotyka się nadzorując przykładowo migracje stron wielkich korporacji. Pierwszym z nich są systemy CMS, które w przypadku korporacji często stanowią autorskie rozwiązania, nie do końca przyjazne dla SEO z uwagi na brak wielu podstawowych funkcji. Pracując dla dużych, międzynarodowych firm często trafiamy także na barierę w postaci utrudnionego przepływu informacji na linii specjalista SEO -> osoba decyzyjna, gdzie po drodze nasze zalecenia przechodzą przez szereg działów, marketingowców, managerów itd.

Planując migrację strony należy zadbać o crawl serwisu (przed i po), mapę 301, prawidłowe indeksowanie strony, przeniesienie treści i kodów śledzących oraz optymalizację kluczowych elementów strony.

Festiwal seo mikrofon

Sesja III

Tomasz Wieliczko – Reputacja domeny – trust rank – jako jeden z najważniejszych czynników rankingowych w Google

Ostatnią część konferencji z mocnym przytupem otworzył Tomasz Wieliczko – właściciel Xann Marketing, którego prezentacja z pewnością zapadła w pamięci słuchaczy jeszcze na długo po zakończeniu festiwalu (#Jednorożec SEO). Po szybkim kursie na SEO-wca Tomasz przedstawił nam rezultaty przeprowadzonego testu, który polegał na wypozycjonowaniu sklepu postawionego na Prestashop, bez zbytniego czekania na efekty, bez optymalizacji technicznej, bez unikalnych treści, bez umowy i w sumie to bez niczego. Efekty mówiły same za siebie w postaci sporego wzrostu widoczności i generowanego ruchu praktycznie od chwili, kiedy Tomek zaczął robić nic. A tak, na poważnie, zgodnie ze słowami prelegenta serwis został podlinkowany z 50 publikacji zewnętrznych, wspomniano także o manipulacji Czynnika Reputacji Domeny. Czy faktycznie były to jedyne przeprowadzone działania, które wystarczyły, aby osiągnąć zamierzony cel?  Z prezentacji wynika, że tak, lecz na to pytanie będziemy musieli odpowiedzieć sobie sami.

Michał Borzyszkowski – Diabeł tkwi w szczegółach – ręczny audyt techniczny SEO

Kolejnym występującym był Michał Borzyszkowski – ekspert SEO z agencji widoczni, który podczas swojej prezentacji zaprezentował nam jak prawidłowo wykonać techniczny audyt SEO, dostarczając widzom wiele wskazówek i SEOtipów. Podczas swojego wystąpienia Michał podkreślił jak duże znaczenie podczas wykonywania audytu ma crawl serwisu, zaznaczając jednak, że o wiele ważniejsze jest samodzielne przeklikanie się przez analizowany serwis i zweryfikowanie informacji zebranych przez wykorzystywane narzędzie. W ten sposób upewnimy się, czy wskazane błędy faktycznie na stronie występują, a przy okazji wyłapiemy wszelkie problemy dostrzegalne jedynie z punktu widzenia użytkownika. Zdarza się również, że dane dostarczone przez crawlera nie do końca pokrywają się z faktycznym stanem rzeczy na stronie. Na koniec Michał zaakcentował, że wykonując audyt SEO należy koniecznie pochylić się nad mobilną wersją strony, która często jest pomijana w audytach, pomimo iż żyjemy w erze Mobile First Index.

Maciej Chmurkowski i Szymon Słowik – Whatever F*ckin Works Hat SEO, czyli o pragmatycznym podejściu do linkowania

Jako ostatni na scenie pojawił duet w postaci: Maciej Chmurkowski – głównodowodzący Adinspire i Szymon Słowik – założyciel Takaoto, którzy przeprowadzili na scenie swoisty dialog przybliżając nam dwie nieco inne metody linkowania. Maciej opowiadał się po stronie PBN-ów oraz ich skalowalności, podpowiadając na co zwracać uwagę podczas ich budowy. Szymon z kolei stał murem za publikacjami content marketingowymi, zwracając uwagę jak ważna jest analiza profilu linków, linkowanie wewnętrzne oraz tematyczność i jakość treści. Obaj panowie przedstawili mocne strony preferowanych przez siebie metod, natomiast ich starcie zakończył remis w postaci wniosku, że najlepsza będzie taka strategia, która będzie skuteczna.

Podsumowanie

Pomimo drobnych problemów technicznych na wstępie tegoroczna edycja Festiwalu SEO z pewnością była sukcesem organizatorów. Po dłuższej przerwie na scenie po raz kolejny udało się zebrać świetnych fachowców w swoich dziedzinach, a przybyli goście ponownie nie zawiedli frekwencją. Ciekawe i merytoryczne wystąpienia pokazały, że co specjalista to opinia i pomimo pewnych utartych schematów, zawsze warto próbować wychodzić poza ich granice i cały czas testować nowe rozwiązania. Po festiwalu odbyły się kolejne już 7. urodziny Linkhouse, gdzie uczestnicy mogli oddać się gorącym dyskusjom z innymi specjalistami, wziąć udział w turnieju FIFY, skorzystać z dobroci open baru lub pójść w wir na parkiecie, a to wszystko przy luźnej i wyjątkowo przyjaznej atmosferze BarCampu.

Źródło zdjęć: https://wojciechmateusiak.com

Piotr Jacek
Senior SEO Specialist oraz SXO Specialist. Pozycjonowaniem i optymalizacją stron zajmuje się od 2010 r. W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie kompleksowych audytów oraz weryfikację stron internetowych pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat szeroko pojętej muzyki i dobrego filmu.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (12 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry